رفتن به محتوای اصلی

سازمان ملل، اسرائیل را به «نسل‌کشی» در غزه متهم کرد
27.03.2024 - 17:35

فرانچسکا آلبانزه، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی، اسرائیل را به «نسل کشی» در غزه متهم کرد.

خانم آلبانزه در گزارش روز سه‌شنبه خود در ژنو به کشورهای عضو سازمان ملل گفت: «دلایل قانع‌کننده‌ای هست که بپذیریم، نشانه‌های کافی برای تایید طرح‌ریزی جنایت نسل‌کشی علیه فلسطینیان به عنوان یک گروه در غزه، وجود دارد.»

اما اسرائیل حتی قبل از اینکه گزارشگر ویژه، نتیجه تحقیقات خود را خطاب به کشورهای حاضر بیان کند، محتوای گزارش را رد کرد و آن را «تحریف آشکار کنوانسیون نسل‌کشی» خواند.

در مقابل، حماس گفته است که اظهارات فرانچسکا آلبانزه جامعه بین‌المللی و سازمان ملل را در برابر آزمون واقعی محفاظت از بشریت قرار داده است.

گروه حماس در بیانیه‌ای در وب‌سایت تلگرام خود نوشت «این اظهارات در واقع تایید مضاعف» یک مقام ارشد سازمان ملل است که شواهد کافی وجود دارد که تایید کند اقدامات ارتش اسرائیل علیه فلسطینیان «نسل‌کشی و پاکسازی قومی» بوده است.

حماس از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا پای مسئولیت‌هایی که ده‌ها سال پیش برای جلوگیری از «نسل‌کشی‌» متعهد شدند، بایستند.

در این بیانیه همچنین از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته شده تا سکوتش را بشکند و به گفته حماس رهبران «اشغالگر» را در خصوص «نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی» در نوار غزه پاسخگو کند

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی، یافته‌ها و نتایج خود را در بحبوحه افزایش فشار بین‌المللی بر اسرائیل برای توقف جنگ یا تلاش بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان منتشر کرده است.

خانم آلبانزه از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، پیوسته خواستار آزادی گروگان‌ها در غزه شده است. او این موضوع را بار دیگر در این گزارش هم تکرار کرد و همچنین «جنایات» حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در اسرائیل در هفتم اکتبر را به‌شدت محکوم کرد.

فرانچسکا آلبانزه همچنین از سیاست اسرائیل در مورد جنگ در غزه انتقاد کرد.

«نسل‌کشی» یک اصطلاح حقوقی خاص است و از جمله جرایم سنگین بین‌المللی شناخته می‌شود که در حیطه اصل صلاحیت قضایی جهانی قرار می‌گیرد. این اصل حقوقی به کشور‌ها اجازه می‌دهد در مورد یک متهم، فارغ از ملیت، محل اقامت و محل ارتکاب جرم، ادعای صلاحیت کیفری کنند.

فرانچسکا آلبانزه در این مورد می‌گوید «به نظر می‌رسد قصد اسرائیل نابودی کلی یا جزئی فلسطینی‌ها است که یک ماده اساسی کنوانسیون ضد نسل‌کشی است.»

او در گزارش خود به طور خاص به سه عنصر اشاره می کند که به احتمال «نسل کشی» اشاره دارد:

  • کشتن اعضای یک گروه یا گروهی از افراد
  • صدمه جدی جسمی یا روحی به اعضای آن گروه یا جامعه
  • قرار دادن عمدی یک گروه یا جامعه در شرایطی از زندگی با هدف تخریب فیزیکی، به طور کلی یا جزئی

این گزارش حاکی از آن است که بر اساس اعلام مقامات درمانی حماس، علاوه بر بمباران مناطق پرجمعیت و محدودیت‌های اعمال‌شده برای کمک‌رسانی، شمار کشته‌شدگان در غزه از ۳۲ هزار نفر گذشته است.

علاوه بر این خطر قحطی و مرگ بر اثر سوءتغذیه در غزه، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی‌بی‌سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.