رفتن به محتوای اصلی

آیا نظر سنجی« گالوپ» حقیقت دارد؟
25.02.2009 - 13:18

لینک خبر در سایت گالوپ

 سایت عصر ایران دیروز نتایج یک نظر سنجی در مورد نقش مذهب در زندگی مردم جهان را منتشر ساخت و در مورد ایران از جمله چنین نوشت :"گالوپ در این نظرسنجی از مخاطبان پرسیده است: « آیا مذهب نقش مهمی در زندگی روزانه شما دارد؟» در این میان 83 درصد پاسخگویان در ایران به این سئوال جواب مثبت دادند و از این رو ایران در بررسی گالوپ در زمره یکی از مذهبی ترین کشورهای جهان قرار گرفته است."(1)

گلوپ موسسه معتبری است ولی خبرگزاری عصر ایران، اعتبار چندانی ندارد چرا که در زیر مجموعه یکی از جناحهای حکومتی مذهبی در ایران قرار دارد که بر ماهیت مذهبی و ضد سکولار حکومت صحه می گذارد.

جمهوری اسلامی طبیعتا از اینکه در این نظر سنجی رتبه بالایی گرفته است در پوست خود نمی گنجد چرا که رزیم اسلامی تلاش خواهد کرد که بین نقش مذهب در نزد مردم و ماهیت مذهبی حکومت آخوندی، علامت تساوی بگذارد و تلاش سکولار های ایرانی را بی ثمر جلوه دهد؛ در حالی که بین نقش مذهب در زندگی و ماهیت سکولار حکومت رابطه مستقیمی نیست بطور مثال اگر به نتایج همین نظر سنجی در ایالت های مختلف امریکا و نسبت آن را با اروپا مقایسه نمائید:

 "در بین ایالت های آمریکا، می سی سی پی با 85 و ورمونت با 42 درصد دارای بیشترین و کمترین افراد مذهبی بوده اند. نتایج بدست آمده برای برخی دیگر از ایالت های آمریکا نیز به شرح زیر است:

 آلاباما: 82 درصد – کارولینای جنوبی: 80 درصد – لوئیزانا و آرکانزاس: 78 درصد – اوکلاهاما: 75 درصد – تگزاس: 74 درصد – نوادا: 54 درصد – واشنگتن: 52 درصد – ماساچوست: 48 درصد .... در مقابل استونی، سوئد، دانمارک، نروژ و جمهوری چک در زمره کشورهایی قرار دارند که مذهب کمترین نقش را در زندگی مردمان آن ایفا می کند. در این کشورها کمتر از 21 درصد به سئوال مذکور پاسخ مثبت دادند"

 از سوی دیگر ،یکی از کاربران ایران گلوبال در پای همین گزارش عصر ایران چنین نوشت:" جمهوری آذربایجان با تنها 21 درصد پاسخ مثبت به سئوال فوق، در کنار جمهوری چک پنجمین کشور غیرمذهبی جهان شناخته شده است. حذف عمدی نام جمهوری آذربایجان از این لیست توسط خبرگذاری عصر ایران قابل تامل است!"

اگر عصر ایران هم نتیجه نظر سنجی در مورد جمهوری آذربایجان را حذف نمی کرد بازهم سئوال بجای خود باقی می ماند که مابین دو آذربایجان مگر چقدر اختلاف مذهبی وجود دارد؟

در دوران سلطه حکومت کمونیستی شوروی بر جمهوری آذربایجان به گفته صد ها ایرانی ترک زبان مهاجر که سالها در این کشور زندگی می کردند ، نقش مذهب در بین آذریها بسیار بالا بوده و بگونه ای که هویت مذهبی در کنار هویت ملی قرار داشته است آیا رهایی از سلطه روسها و گسترش رابطه اقتصادی با غرب در 20 سال گذشته ، جمهوری آذربایجان را در کنار کشورهای آتئیستی اروپایی قرار داده است!!!

باور کردنی نیست که در حالی که 83 درصد مردم ایران بشمول 22 میلون آذری ساکن ایران به این سئوال:« آیا مذهب نقش مهمی در زندگی روزانه شما دارد؟» پاسخ مثبت داده اند ولی در عوض آذری ها آن طرف مرز در کنار چک و دانمارک قرار می گیرد ....همچنین اگر یکی از مظاهر باور به مذهب را حجاب اختیاری بدانیم و آن وقت مقایسه کنیم بین تبریز و باکو که طبق این امار مثلا 83 درصد تبریزی ها حجاب اختیاری می گذارند و در باکو این میزان به 21 درصد می رسد در حالی که در ترکیه طبق یک نظر سنجی ، 60 در صد زنان حجاب اختیاری می گذارند .!

این نظرسنجی بر روی حدود یک هزار فرد بالغ در هر یک از کشورهای جهان و در فاصله سال های 2006 تا 2008 صورت گرفت و پرسش از طراحان این نظر سنجی این است که آیا شما این نقش را چگونه برای مردم شرح داده است و بهتر بود که به رابط مذهب و دولت سئوال می شد.

 

نتیجه سی سال حکومت مذهبی

 واقیعت این است که اخوند ها در این سی سال،بطور مستمر و سیستماتیک دست به فعالیت مذهبی و ضد ارزشهای علمی زده انداز این رو آنان به تولیدات فکری ، هنری ،فرهنگی , تاریخی و....کشور دست برده اند و تولیداتی مثل فیلم های سینمایی ، گزارشات تلویزیونی، تحقیقات " علمی" ،دروس مدارس ، دانشگاهها، کتابها، داستانها و تاریخ را با دیدگاه ایدوئولوزیک اسلامی و خرافاتی خود چنان میزان کرده اند که مردم ایران علیرغم روحیه ضد اخوندی خود چنان « مجذوب» روحیه قضا و قدری و "دست سرنوشت" شده اند و جایگاه فرد در زندگی شحصی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بشدت کاهش یافته است .

جای هیجگونه شکی نیست که هدف استراتژیک کلیه فیلم هایی که از شبکه های جمهوری اسلامی پخش می شود ؛ترویج دین و خرافات مذهبی بوده است که بشکل خیلی " هنری " به ذهن توده های مردم خورانده می شود. خرافی شدن مردم ایران بقدری بالا گرفته است که خود سران رزیم از این« قضا وقدری »مردم ترسیده اندو حمله به مراکز دراویشی و صوفگری از سوی نیروهای انتظامی از نگرانی ها ی مسئولین حکومتی خبر می دهد

چرا که گزراشات مستقلی که از ایران می رسد نشان می دهد که ا جوانان تحصیل کرده ای که به مراکزی مثل چاه جمکران می روند؛ کم نیستند .

 1_ انتظار می رود که بزودی اصل گزارش موسسه گلوپ توسط غیر حکومتی ها ترجمه و انتشار یابد و مورد توجه تحلیل گران مسایل سیاسی قرار گیرد.

 لینک خبر در سایت گالوپ

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.