رفتن به محتوای اصلی

سیاست فرهنگی وزیر ارشاد کابینه حسن روحانی سیاستی پان ایرانیستی است
18.08.2013 - 16:37

کذب وعده های حسن روحانی در خصوص توجه به حقوق ملیتهای غیرفارس در ایران همچون پیشینیان اش در همین هفته های اول شروع کار وی بواسطهء معرفی وزیر ارشاد وی، علی جنتی (پسر احمد جنتی) برملا شد. علی جنتی، وزیر ارشاد کابینه حسن روحانی که مهمترین نقش را در سیاستگذاری فرهنگی کشور دارد ، در سخنرانی خود در مجلس جمهوری اسلامی مواضع خود را در قبال فرهنگ و زبان در ایران به روشنی بیان کرد.

 

علی جنتی وزیر ارشاد حسن روحانی در سخنرانی خود در مجلس جمهوری اسلامی گفت: "فرهنگ اولویت نخست انقلاب و هنر زبان گویای مردمان پارسه است. ایران فرهنگی مرز نمی‌شناسد... خواهم کوشید ... با پاسداری از زبان فارسی به عنوان زبان دوم جهان اسلام، سعی خواهم کرد فارسی‌زبانان جهان را گرد هم بیاورم و اتحادیه فارسی‌زبانان را تشکیل دهم". (پایان نقل قول) (لینک سخنان علی جنتی را در زیر میتوانید مشاهده کنید)

 

https://www.facebook.com/photo.php?v=483890685039…

 

علی جنتی به دروغ "فرهنگ" را اولویت نخست انقلاب (بخوانید ارتجاع) معرفی میکند و هنر! را زبان گویای "مردم پارسه" میداند. کسی نیست بپرسد که "مردم پارسه" دیگر چه مفهومی است؟ و اساسا "مردم پارسه" چه کسانی تشکیل میدهند؟ علی جنتی اگر چه از ویژگیهای "مردم پارسه" سخن نمیگوید، اما از یک ویژگی مهم "مردم پارسه" سخن به میان می آورد و آن "زبان فارسی" است.

 

علی جنتی وزیر ارشاد دولت ایران، رسالت فرهنگی خود را نه "پاسداری از زبانهای موجود در ایران" بلکه رسالت خود را تنها و تنها  "پاسداری از زبان فارسی" معرفی میکند. علی جنتی جدا از تاکید وی به "پاسداری از زبان فارسی" وعده میدهد که "فارسی زبانان جهان را گرد هم بیاورد و اتحادیه فارسی زبانان را تشکیل دهد"!! آری "اتحادیه فارسی زبانان" و برای پاسداری از "زبان فارسی"! حالا روشن میشود که مقصود علی جنتی از "مردم پارسه" کدام مردم را شامل میشود! به یک معنی دیگر ترک ها، کردها، بلوچها، عربها و ترکمن ها جزو "مردم پارسه" جناب جنتی قرار نمیگیرند، چون زبان این خلقها فارسی نیست. مقصود علی جنتی از "مردم پارسه" تنها خلق فارس ساکن در ایران شامل میشود. به بیان دیگر برای علی جنتی وزیر ارشاد حسن روحانی نه زبان دیگری غیر از زبان فارسی در ایران وجود دارد و نه غیر از فارسی زبانان، گویندگان به زبانهای دیگر (ترکی زبانان، کردی زبانان، بلوچی زبانان، عربی زبانان و ترکمنی زبانان و...) معنی پیدا میکند!! به ر دیگر سخن سیاست فرهنگی دولت حسن روحانی و وزیر ارشاد وی "پاسداری از زبان فارسی" و "اتحاد فارسی زبانان" در جهان است. این سیاست دولت حسن روحانی چه ربطی به زبانهای غیرفارسی و خلقهای غیرفارس ساکن ایران دارد؟ این سیاست به وضوع یک سیاست پان ایرانیستی (بخوانید پان فارسیستی، چون پان ایرانیسم اسم مستعار پان فارسیسم است) در عرصه سیاست فرهنگی است. انکار، تبعیض  و ضدیت با زبانهای غیرفارسی (ترکی، کردی، بلوچی، عربی و ترکمنی و...) در ازای پاسداری ظالمانه و استعماری از زبان فارسی و متحد کردن فارسی زبانان!!

 

علی جنتی و دولت روحانی تمامی بودجه فرهنگی کشور را در راستای "پاسداری از زبان فارسی" (که تنها زبان بخشی از مردم ایران است و نه تمامی آن) و "متحد کردن تمامی فارسی زبانان جهان" (که  ربطی به مردم ایران ندارد) صرف خواهد کرد. این سیاست دولت ایران، رسوایی بخش قابل توجهی از نخبگان سیاسی فارس را نیز دربرمیگیرد که همواره اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی تنها و تنها یک استبداد دینی است و با زبان فارسی و ملت فارس (فارس زبانها) در ایران و جهان بیگانه است!! این حامیان دولت حسن روحانی، که ظاهرا مخالف جمهوری اسلامی هستند، اما عملا به حامیان انکار ظالمانه ملتها و زبانها غیرفارس در ایران نیز تبدیل میشوند و ننگ همواره تاریخ را در ضدیت با حقوق برابر انسان و حقوق برابر ملیتها از سویی و پاسداری از ارتجاع حاکم، نژادپرستی و پان ایرانیستم را از سوی دیگر بر نام خویش هموار خواهند کرد.

 

علی جنتی همچنین در سخنرانی خود عوامفریبانه و به یاوره "زبان فارسی" را دومین زبان جهان اسلام معرفی میکند! این درحالیست که فارسی زبانان (نه فارسی دانان) جهان (عمدتا در سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان و...) حداکثر جمعیتی نزدیک به پنجاه تا شصت ملیون انسان را شامل میشود. این درحالیست که آمار جمعیت ترک زبان جهان (عمدتا در کشورهای  ترکیه، آذربایجان، قیرقیزستان، ترکمنستان، قزاقستان، اؤزبکستان، افغانستان، روسیه، بلغارستان، قبرس، یونان و ... ساکنند) از دویست ملیون نفر افزونتر است. اما علی جنتی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی با این وجود چنین یاوهء را بر زبان میراند.

20130816

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یونس شاملی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.