رفتن به محتوای اصلی

برگزاری مراسم 68مین سالروز تأسیس حزب دمکرات کردستان
19.08.2013 - 09:38

در این مراسم کە روز جمعە، 25 مرداد با حضور نمایندگان 21 حزب و جریان سیاسی از هر چهار بخش کردستان و شماری از شخصیتهای فرهنگی و ادبی و بیش از هزار تن از کادرها و پیشمرگان و اعضای حزب دمکرات کردستان برگزار گردید، شرکت کنندگان با شور و گرمی خاصی یادروز تأسیس حزب دمکرات کردستان را گرامی داشتند.
جشن سالروز تأسیس حزب دمکرات کردستان با سرود ملی ای رقیب و یک دقیقە سکوت در گرامیداشت یاد و خاطرەی شهدای کردستان آغاز گردید. سپس آقای خالد عزیزی، دبیرکل حزب دمکرات کردستان بدین مناسبت بیاناتی ایراد داشت.
دبیرکل حزب دمکرات کردستان در ابتدای سخنان خویش با نگاهی بە تاریخ حزب دمکرات اظهار داشت: درست است کە حزب دمکرات کردستان در تاریخ 67 سال تلاش و مبارزەی خود علیرغم همەی قربانیانی کە دادەاست؛ در حالی کە افتخار تشکیل جمهوری کردستان را در تاریخ خود بە ثبت رساندەاست؛ فرصت کمی برای فعالیت علنی درمیان مردم داشتە و مجال آنرا نداشتە کە برنامەی پیشوا قاضی محمد کە جمهوری کردستان بر مبنای آن بنیان نهادەشد را یکبار دیگر در گسترەی ایران و کردستان ایران در معرض قضاوت و ارزیابی مردم قرار دهد، اما علیرغم آنکە فعالیت علنی حزب در مقایسە با 67 سال عمر آن بسیار کم است، با اینحال این حزب از لحاظ تشکیلاتی، در عرصەی دیپلماسی، در زمینەی خدمت بە ایجاد یک هویت ملی در بخشی کە در آن حضور داشتەاست، در خصوص ایجاد گفتمان سیاسی و ملی در کردستان ایران یعنی بخشی کە خاستگاه آن بودە است و در عین حال عمل کردن بە وظائف ملی خویش، حزبی کارا بودە و دارای پیشینەی پرباری است.
آقای خالد عزیزی تأکید کرد کە حزب دمکرات کردستان نخستین حزب کردی‌ بود کە با ساختاری نوین کوشید در چارچوب تحزب، عقلانیت سیاسی جامعە را متحول ساختە و آنرا در قوارەی یک حزب مدرن سازماندهی نماید.
دبیرکل حزب دمکرات کردستان با اشارە بە رویدادهای پس از دوران جمهوری کردستان و کشتار و حبس و تبعید رهبران و فعالان حزب دمکرات تصریح کرد تا زمانیکە درپی انقلاب سال 57 فرصت و مجال دوبارەای برای کار تشکیلاتی و دیگر فعالیتهای حزب مهیاگردید، این مردم کردستان بودند کە علیرغم تمامی فشارها، حزب دمکرات کردستان را با جان و دل حفظ کردە بودند.
آقای خالد عزیزی در بخش دیگری از سخنانش با اشارە بە تاریخ حزب در دوران قیام 47-46 و آغاز انقلاب خلقهای ایران و نقش چشمگیر حزب دمکرات و شخص دکتر قاسملو در رویدادهای سیاسی پس از برسرکار آمدن جمهوری اسلامی، تصریح کرد کە حزب از این فرصت بهرە جست تا از طریق گفتگو و مذاکرە مسألەی کرد در کردستان ایران را حل نماید. حزب دمکرات، بویژە شخص دکتر قاسملو تمامی مجاری قانونی و مسئولانە و متمدنانە را در این راه بکار گرفت، اما متأسفانە پیام صلح، پیام همزیستی، پیام دیالوگ و مذاکرە و پیام ادارەی مشترک ایران، از سوی کارگزاران وقت ایران نادیدە گرفتەشد و جنگ ناخواستەای بر حزب دمکرات کردستان و پیشمرگانش و بطور کلی خلق کرد تحمیل گردید، اما حزب در این میدان نیز علیرغم اینکە ناچار از این رویارویی گردید، شجاعانە از مردم و آرمانهای خلق خویش دفاع کرد و در این راه همراه با ثبت حماسەهای بسیار، قربانی‌های فراوانی هم دادە است.
دبیرکل حزب دمکرات کردستان در بخش دیگری از بیانات خویش با اشارە بە سیاستها و مواضع ملی حزب در قبال دیگر بخشهای کردستان اذعان کرد کە در طول تاریخ حزب دمکرات بویژە آنزمان کە در تبعید بسر می‌برد، علیرغم آنکە در مراحل بسیاری فشارها و زیانهایی متحمل شدە است، اما هرگز در حراست از مصالح عالیەی کردستان کوتاهی نکردە و تلاش نمودە است کە اگر قادر نبودە در هرکدام از بخشهای کردستان بطور مستقیم بە حل مسألەی کرد یاری رساند، در امور داخلی آنها نیز دخالت نکند و باعث نشود کە سیاستهای حزب موجب بروز مشکل در بخشهای مختلف کردستان گردد، و از اینرو و در این خصوص بە خود افتخار می‌کنیم.
دبیرکل حزب دمکرات کردستان در بخش دیگری از سخنانش کە بە بحث پیرامون مسائل سیاسی فعلی ایران بویژە پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران اختصاص داشت، بە اهمیت بهرەگیری از مجاری و فرصتهای قانونی در راستای پیشبرد مسألەی کرد و مطرح ساختن گفتمان کردی در ایران اشارە کرد و در سخنانش بر وحدت صفوف حزب و فعالان در داخل کشور تأکید ورزید و با اشارە بە رویدادهای منطقە و جنگی کە میان شیعە و سنی به‌راه افتادە است، تصریح نمود کە مسألەی کرد در کردستان یک مسألەی ملی است و این مسألە را علیرغم تمامی تنوعات جامعەی کردستان اعم از شیعە و سنی و یارسان و دیگر تنوعات، بر اساس ملی بودن مسألە و گفتمان ملی‌مان باید بە پیش ببریم. 
در این بخش، دبیرکل حزب دمکرات کردستان بر این نکتە تأکید ورزید کە ما بر این اعتقادیم کە فعالان مدنی و سیاسی داخل کشور باید گفتمان کردی خود را طرح کردە و مسألەی کرد را در دیدار با طرفهای حاکم در تهران، با دست اندرکاران و طرفهایی کە اکنون در حاکمیت نبودە و در اپوزیسیون قرار دارند، مطرح سازند و بە آنها بگویند: در حالیکە مسألەی کرد در منطقە همطراز با دیگر تحولات بە پیش می‌رود، جامعەی ایران اگر نتواند مسألەی کرد را حل نماید، عقب خواهند ماند. مشکل ما با دولت مرکزی تهران حقوق ملی‌مان است و جهت تحقق این حقوق نیز بە تلاش و مبارزەی خود ادامە می‌دهیم.
آقای خالد عزیزی در بخش دیگری از بیانات خویش با تحلیل اوضاع کردها در کردستان سوریە، ترکیە و عراق بە تلاش و برنامەهای تدارکاتی کنگرەی ملی کرد اشارە نمود و تأکید کرد کە کنگرەی ملی از چند لحاظ حائز اهمیت است. نخست اینکە ما در حالی می‌توانیم در تعامل با خود، در تعامل با فارس و ترک و عرب، در تعامل با کشورهای همجوار و جهان، بعنوان یک ملت مطرح باشیم کە یکپارچە بودە، دارای یک پیام، یک گفتمان مشترک و یک هویت باشیم و این هویت نباید تحت الشعاع مصالح یک حزب یا منطقەگرایی و یا تعاریف مقطعی مختلف هر حزبی از هویت مزبور قرارگیرد. 
آقای عزیزی در این بخش از سخنانش تأکید کرد کە اگر جامعە و احزاب بە نهادهای ملی خود التزام نداشتە و بە آنها احترام نگذارند، هیچ ملتی در یک قالب سیاسی شکل نخواهد گرفت. سرود، پرچم، تاریخ و شخصیتهای سیاسی تاریخی و فرهنگی، بخشی از این نمادها و سمبل‌ها هستند و اگر ملتی از این نمادها و سمبل‌ها برخوردار نباشد، بە راحتی بە عنوان یک ملت برسمیت شناختە نمی‌شود و این امر باید در مدارس، دانشگاهها و آموزشهای حزبی تدریس شدە و بە هویت ملی همە بدل گردد.
دبیرکل حزب دمکرات کردستان با تأکید بر پرنسیپ حل مسالمت آمیز مسألەی کرد در همەی بخشهای کردستان وارائەی چند فاکت از تاریخ مبارزاتی پیشوا قاضی محمد و حزب دمکرات کردستان، با اشارە بە این نکتە کە این امر یکی از پیامهای کنگرەی ملی کرد خواهد بود تصریح کرد کە این حق باید برای هرکدام از بخشهای کردستان برسمیت شناختە شود کە در تعامل با دولت مرکزی آن بخش، دستش باز بوده‌ و خود تصمیم بگیرد. آقای عزیزی در این خصوص اظهار داشت کە بسیاری اوقات گفتە می‌شود دوران جنگ مسلحانە به‌سر رسیدە است، گفتە می‌شود کە دوران مبارزات پیشمرگان به‌سرآمدە است، حتی گفتە می‌شود کە مبارزە را بە دنیای انترنت و شبکەهای اجتماعی بکشانیم، این در حالیست کە قدرتمندترین کشورها نیز نمی‌توانند بدون قدرت نظامی، موقعیت خود را در معادلات سیاسی جهان حفظ نمایند. در دوران حاضر ملتی کە مبارزەاش بە سر منزل مقصود نرسیدە است، حق دارد از کلیەی متدهای مبارزە استفادە نماید و هم از اینروست کە ما بعنوان حزب دمکرات هرگاه بە این نتیجە برسیم کە مبارزەی مسلحانە بە پیشبرد مسألەی خلقمان یاری می‌رساند، این مبارزە را از سر خواهیم گرفت، اما امیدواریم کە با توجە بە پیامدهای جنگ، منطق و دیالوگ و احساس مسئولیت همەی طرفها هیچگاه بە این مرحلە باز نگردیم.
در بخش دیگری از مراسم 25 مرداد، سالروز تأسیس حزب دمکرات کردستان اسامی احزاب و نیروهای سیاسی‌ای کە ضمن شرکت در مراسم مزبور، برای حزب دمکرات کردستان پیام تبریک ارسال کردە بودند قرائت گردید.
شایان ذکر است کە اجرای چند سرود و ترانە کردی از سوی گروه هنری حزب و گروە کر کودکان وابستە بە مرکز حمایت از کودکان شرق کردستان و نمایش رقص زیبای کردی و دکلمەی شعر، بخشهایی از این مراسم را بە خود اختصاص دادەبود.
  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
http://www.kurdistanukurd.com/fa/chalaki_dreje.php?id=159

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.