رفتن به محتوای اصلی

تخت جمشید در آستانه ریزش و نابودی / رطوبت زیاد یا قرق و حفرهای چپاولگرانه؟
12.11.2011 - 12:17

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر, ترک‌های متعددی که در تخت جمشید ایجاد شده، این بنا را در معرض ریزش و آسیب جدی قرار داده است.

تخمت جمشید همواره به عنوان یکی از بناهای شاخص ایران مطرح بوده است.

این بنای جهانی البته مورد آسیب‌های مختلفی قرار گرفته که ازجمله آن می‌توان به رطوبت اشاره کرد که این بنای جهانی را مورد تهدید قرار داده است.

اما ترک‌هایی که اکنون در این بنای جهانی دیده می‌شود نیز بر شدت آسیب‌های این بنا افزوده و این امر نگرانی دوستداران میراث فرهنگی را افزوده است.

فعال میراث فرهنگی و گردشگری و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت با بیان اینکه ترک سنگ‌ها یکی از عظیم‌ترین بناهای سنگی جهان را در معرض خطر ریزش قرار داده گفت: یکی از موضوعاتی که با توجه به مرور زمان شاهد افزایش آن در مجموعه جهانی تخت جمشید هستیم مربوط به افزوده شدن ترک‌هایی بین سنگ‌ها، ستون‌ها و کاخ‌های این مجموعه است.

محمد اسدپور افزود: زمانی‌که از پلکان‌ها وارد تخت جمشید می‌شویم در دروازه ملل ستون‌هایی وجود دارد که این ستون‌ها ترک‌هایی خورده و جدید است.

وی ادامه داد: به مرور زمان سنگ‌ها تحت تاثیر فرسایش و باران‌های اسیدی، شرایط آب و هوایی و مرور زمان فسیل شده و یکسری ترک‌هایی در آن به وجود می‌آید و طی مدت اخیر به دلیل کنترل نکردن از سوی مسئولان و متخصصان این ترک‌ها روز به روز بیشتر شده است.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت درخصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ترک خوردن سنگ‌های مجموعه تخت جمشید اظهار داشت: در این مجموعه هر گردشگری بخواهد بازدیدی از نقتط مختلف داشته باشد به راحتی می‌تواند این ترک‌ها را مشاهده کند از این رو در صورت ادامه این روند تخت جمشید با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد.

اسدپور با بیان اینکه به راحتی روزانه به ترک‌ها افزوده می‌شود، بیان کرد: در دیواره‌های دروازه ناتمام ترک‌های دیده می‌شود که آجرهای آن قابل مشاهده است و علاوه بر این کاخ صدستون نیز ترک‌های زیادی برداشته که به راحتی قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: در گذشته نیز تخت جمشید ترک‌هایی داشته اما با مشاهده ترک‌های مختلف در این بنا می‌توان متوجه شد که بیشتر آنها مربوط به زمان حال است.

این فعال میراث فرهنگی با بیان اینکه دیواره کاخ موزه نیز از این امر مستثنی نیست، بیان کرد: ترکهای این بخش به حدی شدید است که وقتی از سمت چپ کاخ وارد موزه شویم این ترک‌ها را مردم عادی نیز به راحتی می‌توانند مشاهده کنند.

وی گفت: دردرگاه وروئی کاخ موزه شکاف‌ها و ترک‌های متعددی در بخش شرقی این بنا قابل مشاهده است که باعث انحنای یک ستون شده است.

اسدپور با اشاره به اینکه ترک‌های متعدد در کاخها به وفور دیده می‌شود، بیان کرد: نیازمند است کارشناسی دقیق برای جلوگیری از پیشرفت این ترک‌ها انجام و با برنامه‌ریزی از ان جلوگیری به عمل آید.

این فعال میراث فرهنگی با تشریح علل این ترک‌ها نیز تصریح کرد: ممکن است برخی از این ترک‌ها مربوط به مرور زمان، رانش ویا شرایط فیزیکی و خشکسالی باشد.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه‌چندان‌دور با فروپاشی نمای کنونی روبه‌رو خواهیم بود زیرا هر لحظه بر ترک‌های سنگ یا دیواره‌ها افزوده می‌شود.

اسدپور با بیان اینکه این ترک‌ها زیبایی سایت جهانی تخت جشمید تحت تاثیر قرار داده، اظهار داشت: به مسئولان امر پیشنهاد دادیم که درباره علت این ترکها تحقیق شود و مقرر شده کارشناسان برای بررسی این موضوع و جلوگیری از پیشرفت آن به این مجموعه سفر کرده و راهکارها را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در مجموعه جهانی تحت جمشید مدیریت بحران وجود ندارد، بیان کرد: اگر برای این مجموعه مدیریت بحران در نظر گرفته شود می‌‌توان از خطراتی که مجموعه را تهدید می‌کند جلوگیری کرد.

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت تاکید کرد: اگر این ترک‌ها به صورت گسل و شکاف باشد و یکی از کاخ‌ها تخریب شود دیگر نمی‌توان کاری انجام داد از این رو ضروری است کارشناسان راهکارهای اساسی را ارائه دهند.

Missing media item.

Missing media item.

Missing media item.

توضیح تکمیلی :

البته خبرگزاری مهر و مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت هیچ اشاره ای به حفاری های مخفیانه و تاثیرات منفی آن در تخریب این بنای عظیم نکردند.

طی بازدیدهای هفتگی که در سال 88 از این محل داشتم , شخصا شاهد قرق چند ماهه محوطه کاخ آپادانا و قسمتهایی دیگر بوده ام که جا داشت مدیر محترم انجمن دوستداران ! میراث فرهنگی مرودشت اشاره ای به دلیل آن میکرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.