رفتن به محتوای اصلی

حراج 4 اثر مفرغي لرستان توسط حراجي کريستي /3 هزار دلار قيمت پايه اين آثار باستاني
13.11.2011 - 10:37

به گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي , حراجي کريستي در يکي از آخرين اعلاميه‌هاي خود گفته است که 4 اثر مفرغي لرستان، متعلق به هزاره اول پيش از ميلاد را در 7 دسامبر 2011 براي فروش به حراج مي‌گذارد.

قيمت پايه اين آثار باستاني 3 هزار دلار تعيين شده‌است. اين اشياء قرار است تحت عنوان صاحب حيوانات عرضه شود.

در توضيحات مربوط به تقسيم‌بندي اشياي ايراني عرضه شده در حراجي کريستي آمده‌است 4 اثر مفرغي که تاريخ تقريبي آن اوايل هزاره اول پيش ازميلاد تعيين شده، تحت عنوان "صاحب حيوانات" عرضه مي‌شود. اين چهاراثر شامل يک جفت هيولا با بال‌هايي به طور نامنظم رشد يافته است و هرکدام گرداگرد يک لبه مدور کوزه‌اي ميان‌تهي قرار گرفته‌اند. همچنين مجسمه‌اي از يک بز کوهي دو سر، متعلق به املش با شاخ‌هاي بزرگ منحني و نيز مجسمه‌اي از يک مرد ايراني که کلاهي بر سر و جامه‌اي بلند تا روي پاهايش پايين آمده دربر دارد و دسته شمشيري را نيز که در کمر دارد نگاه داشته‌است.

ارتفاع اين اثر ¾ .12 اينچ برابر با 32.5 سانتي متر است. اين اثرازجنس مفرغ و از نظر رده‌بندي آثار در رديف آثار و هنرهاي باستاني و متعلق به هزاره اول پيش ازميلاد از استان لرستان و کشور ايران، جاي گرفته است.

دراين اطلاعيه آمده است که اين اثر متعلق به يک مجموعه دارخصوصي بوده و درباره خاستگاه و تاريخچه اين اثر باستاني به شخصي به نام "منوچهر سليمان آرون" – تهران- به سال 1967 اشاره شده‌است؛ اما مالک کنوني آن خانواده‌اي در سوييس هستند. همچنين قيد شده است که اين آثار همگي تا پيش از سال 1974 به کشور ايالات متحده امريکا برده شده‌اند.

دراين اطلاعيه تاکيد شده‌است که اين اثر تا کنون رزو نشده و به همين نحو در حراجي عرضه مي‌شود.

پيش‌تر نيز بلومبرگ اعلام کرده بود که يک نسخه دست نوشته از شاهنامه ايراني متعلقه به قرن 16 ميلادي به ارزش 7.4 ميليون پوند برابر با 12ميليون دلار در يک حراجي با عنوان آثار هنر اسلامي به فروش رفته بود.

اين دست نوشته نيز که يکي از 258 صفحه تذهيب شده از کتاب شاهنامه فردوسي بود در حراج سوتبي از مجموعه يک استاد دانشگاه هاروارد به نام "استيوارت کري ولش" نگهداري مي‌شد.

به گفته برنادن لينچ يکي از دلالان حراجي لندن اين اثر يکي از برترين نمونه هاي هنر کتاب بود و صحنه اي از شاه فريدون را نشان مي داد که به براي آزمودن شهامت فرزند خود به شکل يک اژدها درآمده بود. اين شاهکار هنري متعلق به شاه "آرتور هوگتون" دوم بود که همراه با 78 اثر نقاشي ديگر به موزه هنري متروپوليتن تقديم کرده بود‌.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.