رفتن به محتوای اصلی

یکی از دلایل ناکامی، حضور روان پریشان در جنبش سیاسی است
14.07.2011 - 14:00

نقدی بر نوشته اقای امیر ممبینی از ب. بی نیاز

نوشته امیر ممبینی تحت عنوان :جلد دوم تاریخ چریک های فدایی خلق /سخنی با نادری

 تقی

کیانوش عزیز، فکر کنم بهتر می بود نوشته بیت الله رو یا با عکسی از خودش و یا با عکسی دیگه همراه می کردی و نه با عکس آقای ممبینی و آن تیتر رو هم در کنارش می زدی! البته میشه حدس زد که بیت الله خودش این تیتر رو انتخاب کرده، چرا که تمام نوشته اش به همین موضوع تکیه داره. ضمناً اشاره ای هم کنم به این متن بالای نظرخواهی در مورد اطلاعات دوزمانه شدن کامنت ها. وقتی " از این پس " رو در جمله بکار می بری، دیگه نمیتونی فعل جمله رو بصورت ماضی نقلی استفاده کنی. از این پس، به معنی زمان حال تا آینده هست و میباید با جمله:

......

و اما در مورد نظر بیت الله، با خواندن نوشته امیر من به نتیجه مشابهی نرسیده ام که انگار امیر برای نادری هویتی مستقل و یا مشخص در نظر میگیرد و بنحوی تلاش می کند تا در این باصطلاح تاریخ سازی نقشی هم به عهده بگیرد؛ شاید در نوشته امیر این طنز در نظر گرفته شده که کتاب جلد دوم را به تمسخر بگیرد و بگوید: مگه میشه در مورد افرادی که زنده هستند، تاریخ نگاری کرد و در مورد نظرات شان بدون کمترین اطلاع و تماس با آنها، در کتابی نقل قول آورد!؟ بعبارتی، تمام کاری که بنام کتاب سازی و تاریخ نگاری دنبال شده، یک مسخره بازی به تمام معنی بوده است. اینکه بیت الله فکر می کند امیر هم مثل برخی از افراد رهبری گذشته و یا حال فدائیان اکثریت برای کارهای دستگاه حکومتی در ایران ارزش قائل هست و یا آنها را جدی میگیرد، بیشتر به نگاه بیت الله برمیگردد نسبت به رهبری اکثریت و نه اینکه از این نوشته بتوان به چنین نتیجه ای رسید.

در مورد نتیجه گیری های وی نسبت به بازنشستگی و بیماری روانی و از این قبیل من حرفی ندارم! بالاخره این انتخاب شخصی افراد هست که نسبت به مسائل اجتماعی و تاریخی و کتب و فعل و انفعالات سیاسی و غیره، حساس باشند یا نه. اگه امیر این حرفهایش را بنام سازمان فدائیان می زد و در جرگه رهبران فعلی اش فعالیت می کرد، میتوان چنین پیشنهادی را به آن سازمان داد که بهتر است در دستگاه رهبری خود جوان گرائی کرده و برخی از رهبران اش را بازنشسته نماید! بازنشسته شدن از دادن نظر و عقیده نسبت به مسائل مبتلابه جنبش دموکراسی خواهی و یا در واکنش به جعل نگاری حکومت در ایران، امر شخصی افراد هست و طرح چنان احکامی ناقض حق فردی افراد و ناقض حقوق بشر خواهد بود.

اژدر بهنام

تقی جان پس از سلام همیشگی. نوشته ای که "شاید در نوشته امیر این طنز در نظر گرفته شده که کتاب جلد دوم را به تمسخر بگیرد". این "شاید" مرا به یاد ضرب المثل معروف می اندازد که: انشااله گربه است. من که در نوشته امیر هیچ طنزی نمی بینم، برخلاف نوشته بیت اله که سراسر طنز است و طنزی تلخ! امیر مساله را خیلی جدی گرفته است.

به نوشته اش دقت کن:"آقای نادری، شما هر که هستید یک انسان، یک ایرانی و یک فرد اهل فکر هستید."

حالا این انسان متفکر کتابی نوشته است و به جای تاریخ جا زده است و امیر برایش شماره تلفن و آدرس اینترنتی و... می گذارد و به نمایندگی از من و تو و دیگران اعلام می کند که ما حاضریم در مقابل سوالاتش پاسخگو باشیم. آنوقت این مقاله را در یک سایتی می گذارد و نظردهی درباره آن را ممنوع می کند.

من در نوشته امیر طنزی نمی بینم ولی به نظرم کل کاری که امیر مرتکب شده، طنزی است تلخ و تاسف انگیز. حالا همه باید بنشینند و به جای نقد کتاب "تاریخ" آقای نادری، به نوشته امیر بپردازند و ثابت کنند که قصد امیر به تمسخر گرفتن آقای نادری یوده و اینکه وی به نیابت از "اکثر فداییان" پیشنهاد ارسال دعوتنامه از سوی آقای نادری و شرکا را نکرده است بلکه این هم طنز مختص امیر بوده است. تقی جان، امیری که من می شناسم قصد طنزنویسی نداشته است. "انشااله" که اشتباه می کنم و واقعا گربه است!

کیانوش توکلی

با سلام به دوستان عزیز /چند نکته را تلگرافی توضیح می دهم : این نوشته «اقای ب.بی نیاز» را دوستم «ا.ایلیار» در سایت ایران گلوبال گذاشته بود دوم _عنوان نوشته بنظرم توهین امیز بود؛ در نتیجه تیتر آن را به «نقدی بر نوشته اقای امیر ممبینی ! »تغییر داده ام .3_ همچنین به وبلاگ نویسنده برای یافتن عکسی مراجعه کردم؛ اوهم بجای عکس خود ، عکسی از ممبینی را بجای عکس خود گذاشته بود .برای شناخت بيشتر « ب. بی نیاز »در گوگل گشتم؛ چیزی بجز وبلاگ و چند نوشته بنام «ب. بی نیاز » که شما او را« بیت الله» می خوانید نیافتم ، معلوم نیست چرا نویسندگان علاقه دارند با اسامی مستعار مطلب بنویسند در حالی که برای همه شناخته شده اند4_ هفته پیش استهکلم سوئد در جشن عروسی پسرم بودم ؛ اتفاقا در کنار میز نقی حمیدیان و امیر ممبینی و...نشستم

.. در ان جشن فرصت کوتاهی پیش امد که «امیر » در باره کتاب «جلد دوم تاریخ چریک های فدایی خلق / نادری

»صحبت کرد که امير توضیح داد که «نادری » در واقع مطالب نقی حمیدیان را بدون ذکر منبع «دزدیده» بود و ماتریال اصلی را با تفسیر وزرات اطلاعات رزیم «میکس » کرده و..... و اشکارا در رابطه با رهبران سازمان فدائیان اکثریت «خطی» برخورد کرده است .در این موضوع که نادری يعنی وزرات اطلاعات ف نه شکي وجود داشت و نه بین سه نفرما، هیج اختلافی نبود .... در مورد قصد خود از تاریخ شفاهی چهل ساله صحبت کرده و تاکید کردم که نقی حمیدیان از جمله رهبرانی بود که یک کار اساسی در باره تاریخ فدائیان انجام داده است ؛ کاش دیگر رهبران گذشته فدائیان هم کار «نقی »را دنبال می کردند.

از سوی دیگر کاملا روشن است که جمهوری اسلامی در سی و دو سال گذشته ، ابتدا سازمانها و احزاب سیاسی مخالف را بشدت سرکوب کرده و سپس برایشان با نام مستعار «اقای نادری » و دیگران ، کتابهای قطور تاریخ با جلد زرین نوشته است . بنظر می رسد که امیر ممبینی نه اینکه این چیز ها ی ساده را نداند بلکه خواسته به روش یک سیاستمدار سوئدی با مخالفین خود صحبت کند که خوشبختانه متوجه خطا ی خود شد و نوشته خود را تغییر داد ه و ادرس و شماره تلفن خود را برای تماس گیری را از نوشته اش حذف کرد .5_

من شاید اقای« ب. بی نیاز» دیده باشم ولی ایشان را بخاطر ندارم بهر حال چکیده نقدش درست است ولی شیوه برخورد او بسیار پرخاشگرانه ؛ بگونه ای که بجای «نادری» ، امیر ممبینی را هدف قرار می دهد و این نکته ناشی از روان پریشی بخشی از اپوزیسیون رزیم است که« مد» شده که بجای« شکنجه گر» ، «شکنجه شونده» را هدف قرار دهد ویه نظر من یکی از دلایل ناکامی اپوزیسیون ایران همین حضور چشمگیر روان پریشان در جنبش سیاسی ایران است .

اژدر بهنام

کیانوش عزیز سلام و تبریک عروسی پسرت همانطوری که تقی در کامنت صفحه شما نوشته، بی نیاز اسم اصلی نویسنده است و چون تقی در کامنتش او را به اسم کوچکش یعنی "بیت اله" نامیده بود من هم همین کار را کردم.

. بیت اله بی نیاز که امیر هم حتما او را خوب می شناسد- چون در زندان اوین هم بند بودند- نوشته اش را در وبلاگش منتشر کرده است. تا آنجا من اطلاع دارم او این نوشته را با تیتری دیگر و احتمالا با اندکی دستکاری برای سایت اخبار روز فرستاده است اما گویا امیر دوست ندارد حرف مخالفان را بخواند و بداند، از این رو نوشته بی نیاز در این سایت منتشر نشد.

نوشته بیت اله بی نیاز هم در باره نوشته امیر بود و وی به شیوه خود به نقد این نوشته پرداخته است و به هیچ وجه قصدش نقد نادری نبوده و شکنجه شونده را به حای شکنجه گر نکوبیده. این امر که امثال من و بی نیاز و دیگرانی که کامتشان در اخبار روز حذف شد به کار امیر می پردازیم، دقیقا نتیجه "تاکتیک" نادرست امیر است.

و اما در مورد نوشته امیر باید بگویم که امیر پس از نوشتن این متن و به قول کیانوش اتخاذ روش یک سیاستمدار سوئدی، و به دنبال انتقاداتی که کتبا و شفاها در این مورد از وی شد، شماره تلفن ها و آدرس ها را از زیر نوشته اش حذف کرد، غافل از اینکه وقتی نوشته ای وارد اینترنت شد، هر قدر هم که آنرا تغییر بدهی، ورزیون های پیشین هم برای اهل فن قابل دسترسی است و از بین نمی رود.

این روش سیاستمداری امیر، یعنی این تاکتیک به ضد تاکتیک تبدیل می شد، که شد. من هم بر این باورم که امیر می داند که آقای نادری، اسم مستعاری است برای وزارت اطلاعات. ولی امیر در نوشته خود درست در نقطه مقابل دانسته خود قرار گرفته و نعل وارونه زده است. حالا باید منتظر شد و دید که آقای نادری در مقالاتی که منتشر خواهد کرد و یا در جلد سوم کتاب چگونه از این "تاکتیک" امیر سوء استفاده خواهد کرد.

با وجود اینکه امیر هم در نوشته اولش و هم در نوشته دومش نظردهی را بستانده و ممنوع کرده (امیدوارم که تقی نگوید فعل بستاندن نداریم)، به هر حال هر کسی با امکاناتی که پیدا می کند، نظرش را در این مورد منتشر می کند و تلاش امیر را برای "متحرر الوحده" (شبیه متکلم الوحده)شدن بی حاصل می کند.

امیر در نوشته دومش مانند همیشه می خواهد به همه نشان بدهد که از اول هم می دانسته که نادری شخص نیست و تیمی است از وزارت اطلاعات و خودش عمدا این روش را بکار برده تا این را ثابت کند! تنها چیزی که اینجا مبهم می ماند، لزوم اثبات این قضیه با این روش عجیب و غریب است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.