رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه ایران گلوبال با دکتر حسن ماسالی در باره مسئله ملی _ قومی
01.11.2010 - 07:08

مصاحبه توسط کیانوش توکلی

حسن ماسالی

hmassali@aol.com

اول نوامبر 2010

1- بنظر شما، آیا در ایران مشکل تبعض ملی- فرهنگی وجود دارد و یا بعبارت دیگر، آیا ما مشکلی بنام مسئله ملی – قومی و اتنیکی – فرهنگی در ایران داریم؟ اگر آری چگونه و اگر خیر چرا؟

پاسخ 1- در کشور ما همه نوع تبعیض وجود دارد؛ تبعیض قومی ، اتنیکی ، فرهنگی ، جنسی ، اقتصادی و...

اینگونه تبعیضات نه تنها از طریق حکومت ، بلکه از طریق افراد و گروههای اجتماعی مختلف و حتی در درون خود اقوام و اتنیک ها ، نسبت بهمدیگر اعما ل میشوند. که دلایل آنرا از جمله میتوان در واپسگرائی فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در درون جامعه جستجو کرد.

2- آیا در صورت حاکم شدن یک حکومت دمکراتیک در ایران فردا و برقراری حقوق شهروندی در کشور؛ مشکلات اتنیکی – ملی ما قابل حل هستند؟ اگر پاسختان منفی ، چرا؟

پاسخ 2- با استقرار یک حکومت دمکراتیک قابل حل هستند در صورتیکه حکومت دمکراتیک مفروض آینده، از همبستگی سراسری مردم و پشتیبانی احزاب و گروههای سیاسی – اجتماعی که ادعای طرفداری از دمکراسی ، سکولاریسم و حقوق بشر میکنند، برخوردار باشد.

3- آیا تقسیمات کشوری بر اساس اقوام و مناطق اتنیکی وهمچنین تدریس زبان مادری در مدارس کشور، می تواند قدمی در جهت حل مشکلات ملی – قومی در ایران باشد؟

پاسخ - 3 تقسیمات کشور را نمیتوان بر اسا س " اقوام " تقسیم کرد. زیرا در آمیختگی اقوام و اتنیک ها در ایران سابقه چند هزار ساله دارد . ممکن است در یک منطقه یک قوم اکثریت داشته باشد، اما اتنیک های مختلف بطور گروههای اجتماعی – فرهنگی نیز حضور دارند که باید حقوق آنان نیز محترم شناخته شوند. لذا به نوعی " فدرالیسم " ( عدم تمرکز قدرت سیاسی – اداری) اعتقاد دارم که هر یک از اتنیک ها که در اقلیت هستند بتوانند " کمون" خود را تشکیل بدهند و از حقوق مساوی و دمکراتیک برخوردار باشند.

تدریس زبان مادری هر یک از اقوام و اتنیک ها ، همراه با زبان واحد رسمی کشور میتواند تدریس شوند و این اقدام میتواند گام مثبتی برای تفاهم و همبستگی سراسری در ایران بشود.

4- نظرتان درباره جریانات هویت طلبی آذربایجان و جنبش کردان( کردها)، بلوچ ها ، عرب ها ، ترکمن ها چیست؟

پاسخ 4- هر یک از اقوام و اتنیک های ایرانی که به " هویت خود" تکیه میکند، امر مثبتی است. بطور مثال خودم از اهالی تالش هستم و با همدیگر تالشی صحبت میکنیم و همدیگر را دوست داریم و به هویت خود نیز افتخار میکنیم.

اما متاسفانه برخی عناصر و محافلی را می شناسم که با اتخاذ سیاست های غلط و انحرافی، به خواست های حق طلبانه اقوام و اتنیک های مختلف در ایران، لطمه میزنند که ناشی از بیسوادی است. حتی در پاره ای موارد ، مشاهده میشود که آگاهانه و یا ناخود آگاه، بازیچه سیاست بازی های قدرتهای خارجی میشوند.

بطور مثال: شناخت درستی از جامعه ایران ندارندو تئوری کاذ بی بنام" ستم ملت فارس ،علیه سایر ملل ایران " ارائه میدهند. این تئوری دروغین، موجب تفرقه و پراکندگی نیروهای مردمی داخل کشور میشود و از طرف دیگر ، حکومت ارتجاعی حاکم و قدرتهای خارجی از آن سود می برند؛وبرخی از محافل دنبال سودجوئی شخصی و فرقه ای خود نیز هستند و خواستهای حق طلبانه قومی و اتنیکی را فدای جاه طلبی وسیاست بازی های ماجراجویانه خودمیکنند.

-5- بنظر شما چه رابطه ای می تواند میان جنبش سبز و جنبش های اتنیکی در سراسر ایران بوجود آید؟

پاسخ 5- بنظرم ، جنبش ایران ، جنبش رنگین کمان است و انتخاب نام " جنبش سبز" بوسیله " جناح های درون رژیم" بمنظور " اسلامیزه " کردن و بانحراف کشیدن جنبش مردم ، صورت گرفته است. بنابراین، حل مشکلات قومی و اتنیکی و رفع تبعیض در جامعه ایران، بوسیله یک جنبش با خصلت سکولاریستی و دمکرات و با همبستگی سراسری مردم ایران ( همه اقوام و اتنیکها) میتواند تحقق یا بد.

6-نظر شما درباره سیستم فدرال چیست ؟ آیا سیستم فدرال تضمینی برای تمامیت ارضی ایران فرداست و یا منجر به تجزیه کشور خواهد شد؟

پاسخ 6- برداشتم از " فدرالیسم" عدم تمرکز قدرت سیاسی – اداری ، سپردن قدرت بطرز دمکراتیک به خود مردم میبا شد. فدرالیسم را نمیتوان کپی برداری کرد ، بلکه باید با خصوصیات و ویژگی های سیاسی ، قومی و اتنیکی جامعه ایران انطباق داد.

برخی ها ، برداشت نوعی " ملوک الطوایفی " از فدرالیسم دارند. مشاهده میکنیم که برخی گروهک ها، برای مقابله با دیکتاتوری و تبعیض مبارزه نمیکنند، بلکه میخواهند " دیکتاتوری فرقه خویش " را بنام فدرالیسم جایگزین کنند. در آمریکا ، سویس و آلمان " تمامیت ارضی " بمخاطره نیافتاده اند، برای اینکه نیروهای سیاسی ، قومی و اتنیکی از آگاهی و شعور سیاسی و فرهنگی برخوردار هستند؛ اما در ایران برخی هوس میکنند که بالای هر تپه یک حکومت مستقل تشکیل بدهند!! بنا براین با فدرالیسم نباید مخالفت کرد ، بلکه با جهالت و شعور کاذب باید مبارزه کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.