رفتن به محتوای اصلی

دعوای فساد میان جناح های رژیم و جنگ "فهرست ها"
01.08.2014 - 17:52

 

در پی افشای نام گروهی از مقامات حکومتی و وابستگان  دولت احمدی نژاد که از  بانک های رژیم وام های صدها میلیاردی گرفته و بازپرداخت نکرده اند، دفتر محمود احمدی نژاد پس از دو ماه سکوت در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی ضمن تکذیب این موضوع  از او خواستار انتشار عمومی نام  وام گیرندگان شده است! [1]   فهرست وام گیرندگان مذکور دو ماه پیش  در وبلاگ روح الله زم، فرزند یکی از مقامات رژیم که به برونمرز گریخته است، منتشر شد [2].  در این فهرست از 14 وام گیرنده، که خود احمدی نژاد و مقامات و وابستگان دولت وی را در بر  دارند ، با میزان وام های گرفته شده، نام برده شده و افزوده شده است که این اشخاص ، همراه با 45 نفر، دیگر رویهم  56 هزار میلیارد تومان وام گرفته و برنگردانده اند. روشن نیست که چرا در این افشاگری از 45 وام گیرنده ی دیگر نام برده نشده است.

احمد بخشایش اردستانی، نماینده ی اردستان در مجلس رژیم در تأیید این فهرست گفته است: " اخیرا لیست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی در فضای مجازی در سطح 70 میلیارد دلار افشا شد و نام عده ای در قالب فهرست بلند بالا مطرح شد که چند نکته حائز اهمیت است. اولاً باید در نشر لیست بدهکاران معوقات بانکی دقیق باشیم و با دقت عمل کنیم؛ ثانیا از بدهکاران در دولت فعلی و رانت خواران حال حاضر نباید غفلت کرد تا از سوی دیگر متهم به جناح گرایی و قبیله گرایی نشویم." [3]. از سخن این  نماینده ی مجلس پیداست که وام گیرندگان کلان منحصر به  مقامات و عوامل باند تبهکار احمدی نژاد نیستند، بلکه مقامات رژیم از دیگر جناح های آن، از جمله مقامات  دولت حسن روحانی را نیز در بر می گیرند.

از سویی محمود احمدی نژاد  و دستیاران او خود بارها  جناح های رقیب را به افشای فساد ها و خیانت هایشان تهدید کرده اند. به نظر می رسد نامه ی تازه ی دفتر احمدی نژاد به رئیس بانک مرکزی  نشانگر دو ماه مشاجره و احتمالاً زد و بند  پنهانی میان جناح های رژیم  در باره ی لو رفتن فساد های متقابل مقامات رژیم است که در پایان به چنین واکنش پیچیده ای انجامیده است. به بیان دیگر باند احمدی نژاد با این نامه با زبانی که برای  سران رژیم آشناست، تهدید می کند که در صورتی که جناح رقیب به منافع این باند تعرض کند، باند مزبور نیز به افشاگری متقابل پرداخته، به منافع جناح رقیب خواهد تاخت. گرفتن وام های نجومی از بانک های دولتی و عدم بازپرداخت آنها یکی از شیوه های سنتی سران رژیم جمهوری اسلامی برای تاراج دارایی عمومی کشور است [4].

یادآوری می شود که  اشخاصی که در وبلاگ روح الله زم به عنوان فهرست " مطالبات معوقه"  نام برده شده اند از این قرار می باشند: 

 محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد در اختلاس از شرکت بیمه (۱۴۰۰ میلیارد تومان)

 صادق محصولی، وزیر کشور و وزیر رفاه در دو دولت احمدی‌نژاد (۲۳۷۰ میلیارد تومان)

 حمید بقایی، معاون سابق رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد (۳۱۰۰ میلیارد و تومان)

 نعمت‌الله پوستین دوز، مدیرعامل شرکت مس ایران و مدیرعامل پیشین گروه خودروسازی سایپا که به هنگام خروج از کشور دستگیر شد (۲۵۰۰ میلیارد تومان)

 اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد، از محل کمیسیون‌های مختلف معاملات دولتی، از مسکن مهر تا قراردادهای نفتی (۸۹۰۰ میلیارد تومان)

محمد شریف ملک‌زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دولت احمدی‌نژاد و شرکت تحت مدیریت وی به نام "شرکت رنوس" (شش هزار میلیارد تومان)

 بابک زنجانی (هفت هزار میلیارد تومان)

 دانشگاه ایرانیان متعلق به محمود احمدی‌نژاد (۱۲۰۰ میلیارد تومان)

 آرمین محمدی، واردکننده آلومینیوم تحت نام "هولدینگ یاس" (شش هزار میلیارد تومان)

مجتبی خوشرو، شریک آرمین محمدی و سازنده برج در کامرانیه (چهارهزار میلیارد تومان)

 امیرمنصور آریا (مه‌آفرید امیرخسروی)، محمود رضا خاوری، مدیرعامل فراری بانک ملی ایران، و همکاران آن‌ها (سه هزار میلیارد تومان)

 سعید مرتضوی، در زمان تصدی ریاست سازمان تأمین اجتماعی (۱۳۴۰ میلیارد تومان)

 معاون وقت بانک مرکزی (۱۳۰۰ میلیارد تومان)

 بهزاد ظهیری، مدیرعامل پیشین ایساکو (شرکت تهیه و توزیع قطعات انواع خودروها) که در زندان اوین بازداشت بود و سپس آزاد شد (۳۰۰ میلیارد تومان)

10 مرداد 1393 خورشیدی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[1] http://www.shafaf.ir/fa/news/271617

[2]   http://rooholla.blogspot.de/2014/06/blog-post.html

[3] http://www.tasnimnews.com/Home/Single/394141

[4]  http://www.iranglobal.info/node/36870

 


   

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.