رفتن به محتوای اصلی

پوتین: اگر بخواهم کی‌یف را در عرض دوهفته تصرف می‌کنم
01.09.2014 - 23:29

 

*******

در حالی که اوضاع اوکراین بحرانی‌تر شده است، ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه، دست به تهدیدی جنجال‌آفرین زده است.

روزنامه ایتالیایی "لا رپوبلیکا" روز دوشنبه (۱ سپتامبر / ۱۰ شهریور) گزارشی درباره اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز شنبه گذشته (۳۰ اوت / ۸ شهریور) منتشر کرده که در آن گفته شده مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، درباره تهدیدی که پوتین کرده سخن گفته است.

باروسو در برابر رؤسای دولت‌های عضو اتحادیه اروپا گفته است که می‌خواسته در تماسی تلفنی از پوتین درباره عملیات سربازان روسی در اوکراین سؤال کند که رئیس جمهور روسیه پاسخ می‌دهد مهم این است که "اگر من می‌خواستم، می‌توانستم کی‌یف را در عرض دو هفته تصرف کنم".

یک دیپلمات اروپای غربی که در این اجلاس شرکت داشته در گفت‌وگو با "اشپیگل آنلاین" صحت گزارش روزنامه "لا رپوبلیکا" را تایید کرده است.

به نوشته "لا رپوبلیکا"، پوتین می‌خواسته با این سخن روشن سازد که نباید او را با تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه تحریک کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در نطق خود در مجلس نمایندگان آلمان از برنامه پوتین برای تغییر مرزها طی کشمکش اوکراین انتقاد کرد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در نطق خود در مجلس نمایندگان آلمان از "برنامه پوتین برای تغییر مرزها طی کشمکش اوکراین" انتقاد کرد

در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز شنبه دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، پس از باروسو نسبت به اتخاذ "سیاست دل‌جویانه" در برابر پوتین هشدار داده است. کامرون گفته است که اروپا نباید اشتباه اتخاذ "سیاست دلجویانه" در سال ۱۹۳۸ در برابر حکومت نازی‌ها در آلمان را تکرار کند؛ سیاستی که می‌خواهد از تنش و کشمکش پرهیز کند و از این رو به دامان احتیاط و خویشتن‌داری در می‌غلتد.

گزارشگر "لا رپوبلیکا" می‌نویسد که اعضای هیئت‌های نمایندگی چند کشور عضو اتحادیه اروپا محتوای سخنان ایراد شده را به همین صورت تایید کرده‌اند.

این روزنامه ایتالیایی همچنین گزارش می‌دهد که پیش از آن آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با خشم در این اجلاس سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، مرکل گفته است که پوتین در جهت تشدید برخوردهای نظامی حرکت می‌کند و هشدار داده که ممکن است برنامه‌های روسیه پس از اوکراین شامل حال کشورهای لتونی و استونی هم بشود.

"اشپیگل آنلاین" می‌نویسد صدراعظم آلمان بارها هشدار داده است که نمی‌توان در رابطه با کشمکش اوکراین به پوتین اعتماد کرد. مرکل روز دوشنبه نیز در مجلس نمایندگان آلمان از روسیه انتقاد کرد که می‌خواهد در کشاکش بحران اوکراین مرزها را تغییر دهد.

"روسیه جدید" چیست؟

پایگاه خبری "اشپیگل آنلاین" در گزارش دیگری از رویایی که جدایی‌طلبان شرق اوکراین درباره "روسیه جدید" در سر می‌پرورانند نوشته است؛ رویایی بزرگ و بلندپروازانه که تقریبا نیمی از خاک اوکراین را در بر می‌گیرد.

نخستین بار ولادیمیر پوتین در ماه آوریل ۲۰۱۴ عبارت بحث‌برانگیز "روسیه جدید" را به کار برد و خشم و نگرانی دولت اوکراین را برانگیخت. در آن هنگام موضوع بر سر الحاق شبه‌جزیره کریمه بود.پوتین این واژه را بار دیگر در روز یکشنبه (۳۱ اوت / ۹ شهریور) به کار گرفت، آن هم زمانی که می‌خواست درباره شرق اوکراین صحبت کند.

اما منظور پوتین از "روسیه جدید" چیست؟

از قرار پوتین از برنامه‌های مدنظر روسیه درباره شرق اوکراین سخن گفته که به‌نظر می‌رسد به منطقه‌ای وسیعی را شامل می‌شود؛ منطقه‌ای فرارتر دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک.

به ظاهر این دو جمهوری خودخوانده هستند که "روسیه جدید" را تشکیل می‌دهند. اما جدایی‌خواهان شرق اوکراین خواستار آن هستند که در آینده بخش‌های دیگری را نیز به این دو بخش اضافه کنند، از جمله مناطق کوچکی در جنوب شرقی اوکراین که امروز تحت کنترل دارند.

جدایی‌خواهان شرق اوکراین و نیز ناسیونالیست‌های روس رؤیای سرزمینی را در سر می‌پرورانند که از شرق اوکراین به سمت جنوب غربی تا حتی‌‌الامکان ترانس‌نیستیریا (منطقه‌ای در شرق مولداوی و در همسایگی اوکراین) را در بربگیرد.

صدراعظم آلمان آلمان از جمله رهبران غربی است که این "رؤیا" جدایی‌طلبان را جدی می‌گیرد. آنگلا مرکل روز دوشنبه در مجلس آلمان گفت که روسیه با اقدامات خود به پایه‌های نظم پس از جنگ جهانی در اروپا صدمه می‌زند.

واژه "روسیه جدید" به لحاظ تاریخی به منطقه‌ای اشاره می‌کند که ارتش روسیه در قرن ۱۸ میلادی، در دوره حکومت تزار در روسیه، پس از غلبه بر امپراتوری عثمانی تسخیر کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.