رفتن به محتوای اصلی

گفت و گو با ژاله توکلی، کاندید پارلمان اروپا از دانمارک!
22.05.2009 - 14:57

در هفتم ژوئن امسال ؛ 27 کشور اتحادیه اروپا با جمیعتی با لغ بر 372 میلون نفر دارای حق رای در انتخابات شرکت خواهند کرد ؛ از انجا که اکثر قوانین جاری در کشورهای عضو در اتحادیه اروپا به تصویب می رسد ؛ با این وجودمیزان شرکت کنندگان در کشورهای EU نسبت به پارلمان های ملی بسیار پائین است .

ازاهمیت انتخابات اتحادیه اروپا همین بس که 84 % مقررات و قوانین جاری در آلمان از سوی اتحادیه اروپا به تصویب رسیده است.

ژاله توکلی از جمله کاندید ای جبهه مردمی دانمارک برای انتخابات EU است از این رو، سایت ایران گلوبال مصاحبه ای با ایشان ترتیب داده است که اینک متن نوشتاری آن با کمی اصلاح و تغییر در اختیار شما قرار می گیرد:

_خانم ژاله توکلی ، ضمن تشكر از شما، اگر ممكن است در آغاز بفرمائيد كه چند سال داريد و تحصیلات شما چیست و چند مدت در دانمارک سکونت دارید؟

زاله توکلی هستم، 26 سال دارم و از 9 سالگی در دانمارک زندگی کرده ام ودر سال گذشته از دانشگاه RUC درر شته مدیریت و توسعه بین الملی (کشورهای در حال توسعه ) فوق لیسانس گرفته ام و تزاصلی ام در باره جنبش های نیمه علنی در ایران بوده است .

_در پوستر انتخاباتی شما از دانمارکی ها سئوال شده است که : " آیا شما می خواهید که EU همه تصمیمات را بگیرد؟" یا بعبارتی شما برای پارلمان دانمارک نسبت به پارلمان اتحادیه اروپا اهمیت بیشتری قائل هستید!

ژاله _ بله درست است فرق بزرگی بین پارلمان دانمارک و اتحادیه اروپا وجوددارد . نماینده مردم در پارلمان دانمارک می تواند بطور مستقیم پیشنهادی را به مجلس ارائه نماید در حالی که چنین امکانی برای نماینده پارلمان EU وجود ندارد و این کمیسیونEU است که حق پیشنهاد را در انحصار خود دارد .شایان ذکر است که کمیسیونها EUانتخابی نبوده بلکه کارشناسانی هستند که از طرف دولت ها ی اروپایی استخدام شده اند و هر کشور یک و یا دو کمیسیون دارد و از این رو ، نحوه کار EU دمکراتیک نیست و از سوی دیگر میزان شرکت دانمارکی ها در پارلمان کشوری بیش از 80 در صد است در حالی میزان شرکت آنان در انتخابات اتحادیه اروپا کمتر از 50 در صد است (در کشور پرتقال این رقم حتی به 12 در صد می رسد)

- در صورت انتخاب شدن بعنوان نماينده دانمارک در پارلمان اروپا، برنامه‌ شما در اتباط با حقوق بشر ، پناهند گان و مبارزه با فقر چيست و چه مطالبى را تلاش مى‌كنيد، پيش ببريد؟

_حقوق بشر برای ما خیلی مهم است . بنظر ما اتحادیه اروپا به اندازه کافی به موضوع حقوق بشر توجه نکرده است بطور مثال کمپانی های اروپایی تکنولوزی اینترنتی از قبیل وسایل هک و فیتلیرنگ را به کشورهای غیر دمکراتیک از قبیل ایران و چین صادر می کنند.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا بایستی امکانات بیشتری را در اختیار فعالین و سازمانهای حقوق بشر قرار دهد .

_در مورد حقوق پناهندگان ؛ EU تدابیر فوق العاده سختی را برای جلو گیری از پناهجویان در نظر گرفته است بطور مثال افرادی که از کشورهای ثالث وارد خاک اتحادیه اروپا می شوند به کشور واسط دیپورت می کند و کشورهای واسط مثل یونان و ترکیه قوانین بسیار سختی دارند و از سوی دیگر با گماردن کشتی و هلی کپوتر های گشتی در آب های بین المللی از ورود پناهجویان افریقایی به خاک کشورهای عضو اتحادیه اروپا جلوگیری می کنند بگونه ای که بار ها این موضوع موجب مرگ پناهجویان در دریاها شده است .

_ در چارچوب مبارزه با فقر جهانی ، جنبش ما خواهان حذف سوبسید به کشاورزان اتحادیه اروپا می باشد چرا که این اتحادیه از سویی ،به محصولات کشاورزی خارج از مرز های EUمالیات های بالایی می بندد و از طرف دیگر برخلاف قوانین سازمان تجارت جهانی(WTO) ، سوبسید به کشاورزان خود می پردازد که این دو عمل اتحادیه اروپا عملا کشاورزان کشورهای فقیر را خانه خراب می کند .

با سپاس از شما و به امید موفقیتان در این انتخابات

تلفن :

004541144788

E-mail: jaleh@ruc.dk

اطلاعات بیشتر

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.