رفتن به محتوای اصلی

پیرامون پرونده سازی علیه دانشجویان دانشگاه شیراز
19.01.2009 - 12:57

بیش از ۲ هفته است که با بازداشت دانشجویان در شیراز اتفاقات ویژه ای در دانشگاه شیراز و در قبال جنبش دانشجویی در حال شکل گیری است. درحالی که در طول این دو هفته ۱۲ نفر از دانشجویان بازداشت شده اند که ۷ نفر همچنان در بازداشت هستند. شنیده ها از به جریان افتادن سناریویی جدید علیه دانشجویان شیراز حکایت دارد. دریافت کمک های مالی و ارتباط با گروه های غیر دانشجویی پس از بازداشت فردی که ادعا شده است خبرنگار یک خبرگزاری است علیه دانشجویان شیراز طرح شده است. با توجه به ادامه حضور دانشجویان در زندان و ادامه فشارها به فعالان دانشگاه شیراز با صدور احکام جدید انضباطی به سراغ فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز رفته و درباره آخرین اتفاقات دانشگاه شیراز و سناریوی به جریان افتاده علیه دانشجویان از ایشان جویا شویم:

- با اشاره به آخرین اتفاقات صورت گرفته، مختصری از مهمترین وقایع دانشگاه شیراز را عنوان کنید؟

بعد از برگزاری تجمعات ۱۶ و ۱۸ آذر در دانشگاه شیراز و انتقاداتی که در تریبون آزاد به سران نظام شد و متعاقب آن فضاسازی هایی که از سوی حاکمیت جهت سرکوب دانشگاه شیراز صورت گرفت، ابتدا ۳۷ نفر از دانشجویان به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند که در مجموع برای ۱۸ نفر از آن ها ۲۸ ترم محرومیت از تحصیل صادر شد، سپس ۴ نفر از دانشجویان به اداره اطلاعات احضار شدند که این ۴ دانشجو پس از مراجعه بازداشت شدند و در اعتراض به این امر دانشجویان دانشگاه شیراز ۳ تجمع اعتراضی بر پا کردند که یکی از این تجمع ها به خیابان مقابل دانشگاه کشیده شد و واکنش نیروی انتظامی را به همراه داشت. پس از این تجمع ۱۰ دانشجوی دیگر به اداره اطلاعات احضار شدند. دانشجویان دانشگاه شیراز با ادامه بازداشت این ۴ دانشجو اعلام کردند که دست به اعتصاب غذا خواهند زد و حتی از برگزاری امتحانات جلوگیری خواهند کرد که در پی آن برای این ۴ دانشجو قرار وثیقه صادر شد و دانشجویان با تامین وثیقه آزاد شدند. پس از آزادی این دانشجویان یونس میرحسینی که پیش از این به ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود نیز به اداره اطلاعات احضار شد و تعداد کل دانشجویان احضاری به ۱۵ نفر رسید. از ۱۱ دانشجویی که در مرحله دوم احضار شده بودند ۹ نفر به اداره اطلاعات مراجعه کردند که یک نفر از آن ها پس از چند ساعت آزاد شد، یک نفر هم پس از ۲ روز آزاد شد اما ۷ نفر دیگر همچنان در بند به سر می برند.

در مورد سرانجام دانشجویان در بند می توان با قاطعیت صحبت کرد، آیا شرایط به نحوی است که قاضی به روند غیرقانونی عدم پذیرش وثیقه ها و بازداشت دانشجویان ادامه دهد؟

در این پرونده چندین بار شاهد بوده ایم که مسئولان به بهانه های مختلف از صدور حکم قرار وثیقه و پذیرش وثیقه ها سر باز زده اند و کوشیده اند تا به هر طریق ممکن دانشجویان را به صورت غیر قانونی در بازداشت نگه دارند و با کش دادن مساله فرصت بیشتری برای بازجویی دانشجویان و ایجاد فشار بر آن ها و احتمالا اخذ اعتراف از آن ها تحت این فشارها ایجاد کنند و حتی شاهد بوده ایم که ابتدا برای ۳ نفر از این دانشجویان قرار وثیقه صادر شده اما به دلایل نا مشخصی این حکم به قرار بازداشت تبدیل شده است.آنچه که مسلم است این است که این دانشجویان هیچ جرمی مرتکب نشده اند و این ماجرا بیشتر جهت ایجاد رعب و وحشت و سرکوب دانشجویان صورت گرفته است و این دانشجویان به زودی آزاد خواهند شد.

- شما در مورد احضارها از ابتدا اعتراض داشتید و اینکه خواستی مبنی بر عدم مراجعه وجود داشت. ولی چه شد که دوستان مراجعه کردند؟

اصولا احضاریه های صادر شده کاملا غیر قانونی بود، یعنی با سربرگ قوه قضائیه دانشجوها را به اداره اطلاعات احضار کرده بودند که این روندی غیر قانونی است علاوه بر این دخالت نهادهای بیرون از دانشگاه در امور دانشگاه نیز امری غیر قانونی و ناقض استقلال دانشگاه است و نهادهای بیرون از دانشگاه در مورد وقایع دانشگاه تنها به درخواست رئیس دانشگاه و یا کمیته انضباطی دانشگاه اجازه احضار دانشجویان را دارند که در دانشگاه شیراز چنین روندی صورت نگرفته است. لذا دانشجویان در اعتراض به این مسائل ابتدا از مراجعه خودداری کردند اما با توجه به تهدیدهایی که صورت می گرفت و فشارهایی که به ویژه بر خانواده دانشجویان وارد می آمد و همچنین با توجه به اینکه دانشجوها مطمئن بودند که مرتکب تخلفی نشده اند و البته احترام به قانون، ۱۳ نفر از دانشجویان به اداره اطلاعات مراجعه کردند اما ۲ نفر از دانشجویان در اعتراض به تخلفات صورت گرفته اعلام کرده اند که مراجعه نخواهند کرد.

- به سراغ بازجویی ها و دانشجویان در بند برویم، چه اتفاقاتی در بازداشت برای دانشجویان افتاد. برخوردها چگونه بوده. آزاد شده ها چه می گویند؟

دانشجویان تمام مدت بازداشت را در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات گذرانده اند و به آنها اجازه ملاقات داده نشده و به ویژه تحت فشارهای شدید روحی- روانی قرار گرفته اند و جهت اخذ اعترافات غیر واقعی به شدت تحت فشار بوده اند که این مساله باعث شده نسبت به وضعیت دانشجویانی که همچنان در بازداشت به سر می برند به شدت نگران باشیم. همچنین برخوردهای توهین آمیزی با دانشجوها صورت گرفته و از آنان خواسته شده که موارد کذبی را بپذیرند که به نظر می رسد این اقدام ها در جهت سناریو سازی و پرونده سازی علیه این دانشجویان صورت گرفته است.

- سناریوی خاصی در این پرونده شکل گرفته است؟

البته عمده مطالب مسائلی است که در چند مدت اخیر زیاد شنیده ایم و در مورد پرونده های دیگری همچون دانشجویان دانشگاه امیر کبیر نیز انجام شده؛ ارتباط با بیگانگان، ارتباط با سازمان مجاهدین، ارتباط با احزاب، تلاش برای براندازی، توطئه برای توهین به مقدسات، توهین به مقامات و … که همگی بی اساس و غیر قابل پیشرفت هستند و در واقع یک سناریوی از پیش شکست خورده است. البته یک مسئله خاص هم وجود دارد و آن اینکه یکی از دانشجویان که مستقل از مجموعه فعالین سیاسی دانشگاه بوده و فعالیت سیاسی آنچنانی نداشته و در واقع جزء مجموعه ای که در دانشگاه شیراز به عنوان فعالین دانشجویی در قالب انجمن اسلامی شناخته شده اند نبوده، ظاهرا با یک خبرگزاری به نام آژانس ایران خبر همکاری داشته و به عنوان خبرنگار خبر، عکس، فیلم و گزارش برای آن ها ارسال می کرده و حقوق ماهیانه ای هم دریافت می کرده که این دانشجو اخیرا بازداشت شده (که البته این دانشجو جزء ۱۵ نفر احضاری نبوده) و این مساله هم بهانه ای برای بازجویی شده بود و گویا تمرکز ویژه ای روی این مساله شده بود. مطالبی هست که گویا سعی شده برخی از فعالین را به این مسئله وارد کنند.

- در مورد این مسئله خاص همکاری با آژانس ایران خبر توضیحات بیشتری می دهید؟

به هر حال خبرگزاری وجود دارد و از ایشان خواسته شده بود که همکاری داشته باشند و حوزه دانشگاه شیراز را پوششش دهند و این مسئله دستاویز بازجوها شده بود. این آژانس خبر را به سازمان ها و نهادهای خارج از کشور متصل کرده اند و حتی بحث سازمان مجاهدین را وسط آورده اند، بر روی بحث حقوق ایشان زیاد تمرکز کرده اند و البته گویا دیگر دانشجویان نیز تحت فشار بوده اند که بر این سناریوی جعلی اعتراف داشته باشند و حتی دانشجوها تحت فشار بوده اند که در مقابل دوربین به این گونه مسائل اعتراف کنند. ما در مورد دوستانمان (این ۱۵ نفر) اطمینان داریم ولی نگرانی ما در مورد آن فرد و شاید دوستان دیگراش باشد. چون ادعا شده فیلمی ۱۰ - ۱۵ دقیقه ای از اعترافات آن افراد وجود دارد. آژانس برای ما مسئله ناشناخته ای است و اصلا چیز مهمی نیست شاید توی دانشگاه ۱۰ نفر هم درمورد این سایت خبری نشنیده باشند و واقعا احمقانه و بچه گانه به نظر می رسه که به سراغ این مسئله رفتن و حتی می خواهند آن را به همه مسائل ارتباط با بیگانگان و دریافت کمک مالی و … وصل کنند. آن هم نه از طریق فعالین دانشجویی بلکه افرادی که اساسا ربطی به این ۱۵ نفر و سایر فعالین نداشته است.

- آیا اعترافات دیگری هم بوده است و اساسا هدف از بازجویی ها و بازداشت ها چه بوده و اساسا اتهامات را در تناسب می بینید؟

خیلی تلاش شده مسائل دیگر مطرح شود و حتی مسائلی چون وابستگی به بیگانه و وجود برنامه ای سراسری و هماهنگ در کشور جهت ایجاد آشوب و براندازی و توهین به مقدسات و بی ارزش کردن آنها و … هم مطرح شده ولی پیشبردی نداشته. ما فکر می کنیم جریانی خاص در سطح کلان در حال شکل گیری است که البته شاید هم قبلا آغاز شده باشد تا جنبش دانشجویی را به نوعی سرکوب کنند و در شرایطی که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم مانع از تاثیر گزاری جنبش دانشجویی بر این انتخابات شوند.ولی در اینجا بیشتر به دنبال سناریویی بودند که تمامی فعالین احضار شوند و در محک با افراد مختلف پرونده ای ساخته شود و برخی را هم نگه دارند و تحت فشار اعترافاتی اخذ کنند. اتهامات اساسا در تناسب با فعالیت ها و روحیات نیست. شما می دانید که این اتهامات و سناریوها مدتی است که شروع شده و البته از پیش شکست خورده است، نباید توجه کرد البته باید هوشیار بود.

- به نظر می رسد مجموعه فعالین دانشگاه شیراز چند روزی هست سکوت کرده اند. علت چیست و چه خواهید کرد؟ با توجه به فصل امتحانات و احترام به دانشجویان به ویژه دوستانی که در آستانه فارغ التحصیلی هستند و همچنین جلوگیری از ایجاد شرایط متشنج در دانشگاه و به ویژه با توجه به اینکه پس از بازداشت ها خانواده های دانشجویان بازداشت شده از ما خواستند که تا آزادی دوستان کاری نکنیم و با وجود اینکه این مساله را مضر می دانستیم کمی از فعالیت های علنی دست برداشتیم ولی از ابتدای ترم بعد بسیار جدی وارد عمل خواهیم شد و در مقابل این موج سرکوب ایستادگی خواهیم کرد.در مورد دانشجویان در بند هم با توجه به اینکه به خانواده هایشان قول هایی مبنی بر آزادی آن ها طی ۲-۳ روز آینده داده شده، همچنان منتظر آزادی هستیم اما در صورت عدم تحقق این قول ها اقدامات خود را دوباره از سر خواهیم گرفت.

- پس جدای از مسئله آزادی دانشجویان که به هر حال مسئله ای ویژه است و برخوردها و واکنش های خاصی را هم می طلبد، شما از ابتدای ترم بعد در صورت عدم اصلاح امور اعتراضاتی را خواهید داشت. خواسته های اصلی شما چه خواهد بود؟

با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانشجویان از تحصیل محروم شده اند و تعدادی از این دانشجویان نیز اخراج خواهند شد و همچنین با توجه به بازداشت دانشجویان مهمترین خواسته های ما لغو تمامی احکام انضباطی، عدم ورود نیروهای امنیتی در مسائل دانشگاه، پایان پرونده سازی علیه دانشجویان، اجازه فعالیت های منتقدانه به دانشجویان و … است.

- آیا در این مدت حمایت هایی از دانشجویان دانشگاه شیراز صورت گرفته است؟

البته ! در طول این مدت شاهد حمایت های همه جانبه گروه های مختلف و نهادهای مدنی داخلی و حتی بین المللی بوده ایم و همچنین دانشجویان دانشگاه شیراز با چند تن از مراجع عظام دیدارهایی داشته اند و از سوی آن ها نیز حمایت هایی صورت گرفته است و به ویژه دانشجویان سایر دانشگاه های کشور نیز به طور همه جانبه از دانشجویان شیراز حمایت کرده اند به طوری که حتی چند دانشگاه برای برگزاری اعتصاب غذا و تجمع سراسری اعلام آمادگی کرده اند.

- در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

ما در این زمینه حمایت تمامی دانشجویان دانشگاه های شیراز و سایر دانشگاه ها و همچنین حمایت و پوشش فعالین مدنی و دانشجویی و … را می طلبیم و البته به نهادهای سرکوبگر هشدار می دهیم که مراقب اعمال خود باشند و دانشجویان را مجبور به واکنش های رادیکال نکنند همچنین به آن ها گوشزد می کنیم که داستان سناریوسازی برای منتقدان و تلاش در جهت متهم کردن آنان به ارتباط با گروه های خارج کشور و مسائلی از این دست بارها پیش از این آزمایش شده و از پیش شکست خورده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
امیرکبیر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.