رفتن به محتوای اصلی

از حق مردم اهواز برای زنده ماندن حمایت می کنیم
16.02.2015 - 15:40

1

(بیانیه كانون مبارزه با نژادپرستی وعرب ستیزی در ایران)

به گفته یکی از نمایندگان مجلس، مردم اهواز و شهرهای تابعه سیزده سال است از پدیده توفان های خاک و شن و ریزگردها رنج می برند. بخش عمده این پدیده، ناشی از خشک شدن تالاب ها، کاهش میزان رطوبت زمین وسرقت آب رودخانه های استان وروانه کردن آن به سوی شهرهای نورچشمی است.

درواقع تاراج نفت در طرح معروف به " آزادگان" از تالاب "هور العظیم" باعث خشک شدن عمدی بخش عمده مربوط به ایران شده است. چپاولگران، هم شرکت های چینی اند وهم شرکای ایرانی شان یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران. لکن به رغم هشدارهای فعالان و کارشناسان محیط زیست نسبت به وقوع فاجعه زیست محیطی، طرح های یادشده همچنان ادامه دارند. زیرا به باور فرمانروایان ج ا ا نفت و گاز و آب و دیگر ثروت های این استان از آن از مابهتران است و دوزخیان اهواز نشین باید با همان ریزگردها و توفان های خاک و شن بسازند و بسوزند. هدف گویی کوچاندن بومیان این منطقه – به ویژه عرب ها - به دیگر مناطق ایران است تا مرکزنشینان بدون دغدغه خاطر به تاراج این ثروت ها ادامه دهند.

بر اثر طرح "آزادگان" و طرح های مشابه، محیط زیست مردم عرب ومنبع درآمد هورنشینان، محیط زیست ماهی ها وسایر آبزیان ،پرندگان وخزندگان  نابود شده است. نیز پس از عقد قرار داد شرکت نفت با شرکت های پیمانکاری وابسته به طرح آزادگان، درهای این شرکت ها را به روی کارگران بومی عرب بستند و از مناطق دیگر کارگر وکارمند آوردند. ما طی هفته های گذشته شاهد فیلم ها و اخبار سرکوب کارگران عرب معترض به تبعیض نژادی مسؤولان این شرکت ها بودیم.

افزون بر آن چه گفته شد، برخی از رسانه های دولتی وغیر دولتی ایران  با کمال وقاحت نام این توفان ها را "ریزگردهای عربی" نهاده اند تا هم منشا آنها را به خارج نسبت دهند وهم بر زخم مردم عرب اهواز نمک بپاشند. اینان در واقع حتی در اوج فاجعه هم از خصلت عرب ستیز خود دست برنمی دارند.

 سیزده سال است که توفان های خاک و شن وگرد وغبار، مردم اهواز را به ستوه آورده وجان بی گناهان را می گیرد، اما مقامات تهران بی اعتنا وبی تدبیر، به جای چاره اندیشی برای رفع این بلای شوم هر بار وعدهای دروغ به مردم می دهند و رسانه ها را از ارائه آمار قربانیانی که بر اثر آلودگی هوا و بيماری های سرطانی و ریوی جان خود را از دست می دهند به شدت ممنوع می کنند. اما مردم می دانند که میزان سرطان در استان طی ده سال گذشته، پانصد در صد افزایش یافته و بیمارهای ریوی و قلبی افزایش فراوان داشته است.

اکنون همگان می دانند این مشکل فقط یک راه حل فوری دارد وآن احیای تالاب ها وبازگرداندن آب به رودخانه های کارون وکرخه و جراحی است.

مردم اهواز اکنون برای زنده ماندن و اجبار دولت برای حل این معضل و جلوگیری از توفان ریزگردها، به خیابان ها آمده اند. آنان هیچ چاره ای جز ادامه تظاهرات و اعتراضات مسالمت آمیز ندارند. کانون مبارزه با نژاد پرستی و عرب ستیزی در ایران از نبرد مردم اهواز علیه تبعیض، تنفس هوای پاک و جلوگیری از خشک شدن رودخانه ها حمایت می کند. 

بیانیه 22/16/2/2015

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.