رفتن به محتوای اصلی

اردوغان: به کُردها اجازه کنترل شمال سوریه را نمی‌دهیم

اردوغان: به کُردها اجازه کنترل شمال سوریه را نمی‌دهیم
درشت گوئی های اردوغان
===========
العربیه نوشت:

به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان در یک سخنرانی که آن را در جنوب شرق ترکیه ارائه کرد، اقدام هفته پیش کُردهای سوریه را در انضمام شهرک تل‌ابیض به مناطق تحت کنترل خود، محکوم کرد.

اردوغان گفت: «آن‌ها می‌خواهند شمال سوریه را به طور کامل به کنترل خود درآورند. اجازه نخواهیم داد که شمال سوریه تحت هیچ عنوانی قربانی پروژه آن‌ها شود زیرا چنین پروژه‌ای ما را تهدید می‌کند و ما به عنوان ترکیه، محال است به آن آری بگوییم.»

ترکیه از دستاوردهای میدانی کُردها در جنگ داخلی سوریه احساس نگرانی می‌کنم زیرا بیم آن را دارد که باعث تشویق استقلال طلبان جنوب ترکیه شود.»

«واحدهای حمایت از خلق کُرد» با پشتیبانی هوایی آمریکا، ماه ژوئن گذشته با بیرون راندن شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش از شهرک تل‌ابیض هم مرز با ترکیه، این منطقه را به کنترل خود درآوردند. هفته گذشته اداره خودمختار کُرد در شمال سوریه انضمام تل‌ابیض را به مناطق تحت کنترل خود اعلام کرد.

کُردها در شمال سوریه، سه «کانتون» برای اداره خودگردان تاسیس کرده‌اند. البته آن‌ها تا کنون هرگونه نیت خود را برای استقلال و برپایی کشور مستقل رد می‌کنند.

با کنترل تل‌ابیض توسط «واحدهای حمایت از خلق کُرد»، سه «کانتون» عین العرب (کوبانی)، الجزیره و عفرین، به هم وصل شدند.

طی سه دهه گذشته ترکیه تلاش کرد تا به شورش شبه‌نظامیان حزب کارگردان کُردستان (پ.ک.ک) پایان دهد. این حزب در فهرست سیاه گروه‌های ترویستی آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه قرار دارد.

آنکارا می‌خواهد که حزب اتحاد دموکراتیک کُردستان، بازوی سیاسی کُردهای سوریه به ارتباط نزدیک با حزب کارگران کُردستان پایان دهد.

اردوغان در سخنرانی خود گفت: «هم‌اینک ۱۴۰۰ تن از حزب کارگران کُردستان در حزب اتحاد دموکراتیک حضور دارند، نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت، این یک حقیقت است. اما برخی کشورهایی که با ما دوست هستند می‌خواهند عکس این را ثابت کنند. می‌دانیم که کمک‌های نظامی حزب اتحاد دموکراتیک از همین کشورها است.»

«واحدهای حمایت از خلق کُرد» پیشتر از ائتلافی جدید با برخی گروه‌های مسلح عرب خبر داد که اسلحه و مهمات خود را از آمریکا دریافت می‌کند.

واشینگتن اعلام کرده که احتمال دارد کمک مالی و تسلیحاتی را به فرماندهان گروه‌های مسلح عربی اختصاص دهد که همکاری میدانی با «واحدهای حمایت از خلق کُرد» دارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید