رفتن به محتوای اصلی

فابیوس: موضع سخت فرانسه در مذاکرات بر روابط با ایران تاثیر منفی نخواهد داشت
22.07.2015 - 15:25

لوران فابیوس روز سه‌شنبه ۳۰ تیرماه در مصاحبه با «رادیو اینتر فرانسه» اعلام کرد که هفته آینده به دعوت همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف به ایران سفر خواهد کرد و در این سفر با حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز دیدار خواهد داشت.

یکی از دستیاران وی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، تاریخ احتمالی سفر فابیوس به تهران را هفتم مردادماه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فابیوس همچنین گفت که موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بر گسترش روابط اقتصادی با ایران در دوران بعد از تحریم‌ها تاثیر منفی نخواهد داشت.

این برای اولین بار طی ۱۲ گذشته است که وزیر خارجه فرانسه به تهران سفر می‌کند. ایران و شش قدرت جهانی روز ۱۴ ژوئیه به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند که یک هفته بعد از آن، یک هیات بزرگ تجاری آلمانی به سرپرستی وزیر اقتصاد این کشور، زیمار گابریل، برای دیداری سه روزه به تهران رفت.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه تصریح کرد: «درست است که در مذاکرات هسته‌ای، فرانسه موضعی سخت اتخاذ کرد، اما در دوران بعد از تحریم‌ها، فرانسه مورد تنبیه (تهران) قرار نخواهد گرفت، چرا که ما در گذشته حضوری مهم در این کشور داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: «حضور ما در بسیاری از زمینه‌ها عالی بود و ایرانیان نیز مردمی جدی هستند».

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که بعد از لغو تحریم‌ها ایران به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده نفتی خود در خارج از کشور دسترسی خواهد داشت و این کشورِ تولید کننده نفت در صدد الحاق دوباره به سیستم تجاری جهانی است.

روابط ایران و فرانسه دوران پیچیده‌ای از لحاظ سیاسی و مالی طی کرده، و این در حالی است که مناسبات پاریس با کشورهای عربی بویژه عربستان روند رو به رشدی داشته است..

رویترز می‌نویسد که بر خلاف آلمان، آقای فابیوس هیاتی تجاری با خود به تهران نخواهد برد، اما این کشور برای ترمیم روابط اقتصادی با ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ آماده می‌شود.

این خبرگزاری از قول یک دیپلمات ارشد فرانسوی می‌نویسد که ۵۰ تن از مدیران عامل برخی از بزرگترین شرکت‌های فرانسوی در صدد گرفتن سود خود از توافق هسته‌ای ایران هستند.

به گفته وی، یک هیات تجاری فرانسوی شامل نمایندگان حدود ۸۰ شرکت این کشور در ماه سپتامبر (دو ماه آینده) به تهران سفر خواهند کرد.

بر اساس برآورد وزارت خارجه فرانسه، صادرات این کشور به ایران از ۱.۶۶ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱ به ۴۹۴ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ افت کرد. واردات از ایران نیز از ۱.۷۷ میلیارد یورو به ۶۲ میلیون یورو سقوط کرد.

«بی ان پی پاریبا» بزرگترین بانک فرانسه نیز سال گذشته به خاطر نقض تحریم‌های ایران، از سوی آمریکا ۹ میلیارد دلار جریمه شد.

در این میان بریتانیا نیز تمایل خود را برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران اعلام کرده است.

به گزارش رویترز، بریتانیا نیز در صدد استفاده از فرصت به دست آمده ناشی از لغو تحریم‌ها برای گسترش روابط تجاری و مالی با ایران است.

فلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه با اشاره به تمایل شرکت‌های این کشور به حضور در ایران اعلام کرد که بر اساس برآوردها، ۱۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران بعد از رفع تحریم‌ها به این کشور منتقل خواهد شد و سرمایه عظیمی برای توسعه زیرساخت‌های هیدروکربوری (نفت و گاز) ایران مهیا خواهد شد.رادیو فردا

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.