رفتن به محتوای اصلی

واکنش به پرتاب موشک سجیل 2
21.05.2009 - 12:12

خانم میشل فلورونوی (Michelle Flouronoy)، یکی از معاونان وزیر دفاع آمریکا، در روز چهارشنبه ساعاتی پس از اعلام خبر پرتاب موشک سجیل- ٢ به وسیلۀ ایران در واشنگتن گفت تلاش های تهران برای تجهیز خود به موشک های بالیستیک به ویژه با توجه و حساسیت واشنگتن به برنامه و فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران، یک منبع بزرگ نگرانی برای آمریکاست.

خانم فلورنوی افزود جمهوری اسلامی ایران یا باید از فعالیت های هسته ای مورد مناقشه با جامعۀ بین المللی دست بردار یا خود را برای انزوای بیشتر آماده کند. معاون وزارت دفاع آمریکا در امور سیاسی در دنبالۀ سخنانش گفت اگر ایران از تلاش برای دست یافتن به جنگ افزار هسته ای دست بردارد و به پشتیبانی از گروه های پیکار جو پایان دهد بهتر میتواند امنیت خود را از طریق ادغام خویش در منطقه ، داشتن روابط عادی با دیگران، برسمیت شناخته شدن به عنوان یک فرهنگ (وتمدن) بزرگ و بالاخره یک قدرت منطقه ای در خور احترام و معتبر تأمین کند.

ازسوی دیگر، رابرت گیبس- سخنگوی کاخ سفید – نیز در واکنش به پرتاب موشک سجیل – ٢ درروز چهارشنبه گفت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از تلاش های ایران برای تولید و تکمیل موشک های بالیستیک و عزم ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای نگران است. سخنگوی کاخ سفید افزود اوباما مطمئن است که این تلاش های جمهوری اسلامی ایران نه تنها امنیت این کشور را تقویت نخواهد کرد بلکه ایران را آسیب پذیر تر نیز خواهد ساخت. همزمان با واکنش معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا و سخنگوی کاخ سفید، رابرت گیتس- وزیر دفاع این کشور- ضمن تأیید خبرپرتاب این موشک به وسیلۀ ایران افزود برد این موشک براساس اطلاعات او بین ٢٠٠٠تا ٢٥٠٠کیلو متر است اما با توجه به یک رشته مشکلات فنی که ایرانیان در این عرصه با آن روبرو هستند باید برد موشک را همان ٢٠٠٠کیلومتر دانست. رابرت گیتس این مطلب را که موشک پرتاب شده، آنگونه که ایران ادعا کرده است، به هدف خورده است تأیید نکرد و گفت در این مورد چیزی نمی داند.

در اسرائیل، معاون وزیر امور خارجۀ این کشور گفت پرتاب موشک سجیل- ٢ باید موجب نگرانی اروپائیان شود. این مقام اسرائیلی گفت از نظر استراتژیک پرتاب موشک جدید برای اسرائیل در بردارندۀ چیز تازه ای نیست چرا که ایران با آزمایش موشک هائی با برد ١٥٠٠کیلو متر اسرائیل را در تیررس داشت اما اکنون اروپائیان باید نگران شوند. معاون وزیر امور خارجۀ اسرائیل مدعی شد که ایرانیان در تلاش برای تولید موشک هائی با برد ١٠٠٠٠ کیلومتر برای هدف گرفتن آمریکا هستند.

با وجود این ، خانم هیلاری کلینتون- وزیر امور خارجۀ آمریکا- در روز چهار شنبه گفت این کشور در نظر ندارد که در ارتباط با برنامۀ هسته ای ایران به اعمال تحرم های تازه ای علیه تهران اقدام کند. خانم کلینتون گفت اقدام های بین المللی در این راستا از کارآئی بیشتری برخوردار خواهد بود. خانم کلینتون نیز گفت هدف دولت آمریکا در ارتباط با ایران قبولاندن این اصل به تهران است که تلاش برای ادامۀ فعالیت های هسته ای امنیت کمتری برای این کشور به ارمغان خواهد آورد. وزیر امور خارجۀ آمریکا گفت وجود یک ایران دارای سلاح هسته ای و سیستم های پرتاب موشک به آغاز یک مسابقۀ تسلیحاتی در خاورمیانه و اطراف آن منجر خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.