رفتن به محتوای اصلی

خشونت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری
07.06.2009 - 09:12

کارزار انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران با خشونت های متعدد و گاه مرگباری همراه بوده است.

حملۀ اعضای گروه های فشار به طرفداران برخی از نامزدها، حملۀ طرفداران نامزدها به یکدیگر، به آتش کشیده شدن ستادهای انتخاباتی نامزدها یا تیراندازی به سوی این ستادها در شهرستان ها و بالاخره مرگ یک جوان در شهر مشهد از جمله مظاهر این خشونت ها بوده است.

در روز شنبه، ثمرۀ هاشمی، معاون پیشین محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری و یکی از چهار نامزد حاضر در صحنه، پس از رد صلاحیت بیش از چهار صد و هفتاد داوطلب دیگر از سوی شورای نگهبان، که در حال حاضر ریاست ستاد هماهنگی او را بر عهده دارد، از احتمال درگیری و جدال در خیابان ها در روزهای آینده خبر داد.

مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در تهران در ریشه یابی این خشونت ها بر این نکته انگشت می گذارد که در این انتخابات طرفداران دو تن از نامزدها یعنی محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی برای در غلطیدن به ورطۀ خشونت انگیزه دارند. طرفداران احمدی نژاد برای ماندگاری و حفظ اقتدار و هواداران موسوی برای تغییر و کنار زدن رئیس جمهوربی که به آنان دروغ گفته، وضعیت اقتصادی کشور را وخیم تر کرده و به اعتبار و وجهۀ ایران در خارج از کشور لطمه زده است، هر چند که به ویژه جوانان هوادار میرحسین موسوی به خاطر سن خود از نامزد مرد علاقۀ خود شناخت درستی ندارند.

از نظر این روزنامه نگار، این خشونت ها به حدی نخواهد بود که روند برگزاری انتخابات را به مخاطره اندازد اما در فردای انتخابات اگر نتیجه به گونه ای باشد که هواداران یکی از این دو رقیب را قانع نسازد، احتمال خطر هست.

مرتضی کاظمیان

مرتضی کاظمیان اظهار امیدواری می کند که هواداران احمدی نژاد که اهرم ها و نهادهای قدرت را در اختیار دارند، منافع گروهی یا شخصی نامزد مورد علاقۀ خود را بر منافع ملی ترجیح ندهند و دست به کاری نزنند که تأسف بار باشد. او تأکید می کند که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز همه را به آرامش فراخوانده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.