رفتن به محتوای اصلی

عملیات ترکیه بر علیه تروریسم به نفع ماست
25.07.2015 - 18:46

 

 

 

کردهای مسلح  بین مرز سوریه و ترکیه جا خوش کرده اند و دارند برای فردایشان خاک و نقشه و وطن جور می کنند. کردهای وابسته به پ.ک.ک و اعضای بعضی از گروه های چپ گرا خیالات شومی در سر دارند. از سوی دیگر داعش خطرناکترین گروه تروریستی هدف اصلی ترکیه است. این یک جنگ نیست. این فقط عملیاتی است بر علیه تروریسم. سیاست کردها با تفنگ اوجالان و فریبکاری دمیرتاش با " گفتگو و مذاکره" ادامه دارد. اما به نظر من اردوغان بهترین تصمیم ممکن را گرفته است.
با این کار، ترکیه هم شر داعش و هم شر کردهای تروریست را از سر منطقه کم می کند. ترکیه باید این کار را زودتر از این ها آغاز می کرد. حرکت منفعلانۀ ترکیۀ سابق به کردهای تروریست این امکان را داده بود که به بهانۀ مبارزه با داعش سوریه را اشغال کرده و به نوعی مرزگشایی کنند. اما با پیوستن ترکیۀ جدید بر علیه داعش این بهانه نیز از کردهای تروریست گرفته خواهد شد. در دیگر سو به نظر می رسد هدف اردوغان این باشد که مرحلۀ دوم رای گیری آغاز شود تا کردها نتوانند به حد نصاب لازم دست یابند. حد نصابی که از طریق آرای امانی به دست آمده است. دمیرتاش برخلاف قول قبلی اش این بار طی یک سخنرانی مقصد نهایی اش را اعلام کرد. او قصد دارد مجسمۀ آپوی تروریست را در میادین ترکیه بنا کند و برای ترکیه تنها یک مجسمه مقدس است آن هم مجسمۀ آتاتورک کبیر می باشد. آنسوی سیاست ترکیه به نظر می رسد که هدفش اسد و باقی ماندۀ دیکتاتوری اش می باشد. بشار اسد دارد به پایان سلام می کند. با ورود ترکیه به عملیات بر علیه تروریسم ،منطقه شاهد تحولات جدیدی خواهد بود. برای حرکت ملی آزربایجان ورود ترکیه بر علیه تروریسم داعش و تروریسم کرد مهم است. آنقدر مهم است که از هم اکنون رژیم دارد در داخل حرکت شکست خوردگان فکری را به تکاپو وا می دارد.
در این میان بعضی از گروه های چپگرای ایرانی و آزربایجانی نیز کاسۀ داغتر از آش شده اند و کوبانی - کوبانی گویان دارند تنور آتش جنگ در منطقه را داغ می کنند. آزربایجان جنوبی در خصوص مسئلۀ کردها طرفدار ترکیه ای است که پ ک ک را بر سر جایش بنشاند و یکی دو گروه چپگرای تروریست را نیز از بین ببرد. اگر خواهان صلح و تفاهم و عدالت هستیم باید همگی به دنیای عاری از خشونت بیندیشیم. آنهایی که دوست ندارند در دستهای ترک های آزربایجان سلاح ببینند بهتر است همین تفکر را هم در خصوص کردها داشته باشند. 

با این تفاصیل دو نکته را می خواهم متذکر شوم:

1- حرکت ملی آزربایجان باید به صورت قاطع با چنین تفکرات تروریستی کرد محور، منطقی و عاقلانه برخورد کند.

2- برای حرکت ملی آزربایجان مهم است که تحولات ارومیه و شیطنت های کردهای رادیکال را دقیق تحت نظر داشته باشد. 

پایان سخن اینکه از نظر من یک ترکیۀ تروریست ستیز در منطقه می تواند بازی های قدرت و سیاست را به نفع هویت جویی متمدنانه تغییر دهد. منطقه آبستن حوادث جدیدی است و البته هویت جویی آزربایجان جنوبی نیز در بطن این رویدادها قرار دارد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.