رفتن به محتوای اصلی

سفر شرودر به ایران

سفر شرودر به ایران

گزارش رادیو آلمان:گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان٬ روز دوشنبه (۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی) در مذاکراتی با مقامات ایران به تقویت روابط تجاری ایران و همچنین بحران در روابط ایران و عربستان سعودی پرداخت.

دیدار شرودر از ایران در حالی انجام می‌شود که انتظار می‌رود برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به زودی به مرجله اجرا برسد. پس از توافق اتمی وین میان ایران و شش قدرت جهانی تا کنون چندین هیئت رسمی از آلمان به ایران سفر کرده و در مورد مناسبات اقتصادی جدید میان دو کشور با مقام‌های ایرانی گفتگو کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها از ایران٬ صدراعظم پیشین آلمان در دیدار با محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ با ابراز خرسندی از نزدیک شدن به اجرای نهائی برجام گفت: «ما چشم‌انداز خوبی را برای مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آلمان شاهدیم و صاحبان و مدیران شرکت‌های آلمان آمادگی مشارکت در تمامی عرصه‌های اقتصادی و صنعتی را دارند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)٬ گرهارد شرودر با تشریح موقعیت‌های جدید در پرتو نتایج برجام گفت: «آلمان و اروپا امیدوارند پس از بسته شدن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از نقش و ظرفیت‌های ایران در حل بحران‌های منطقه، حداکثر استفاده را ببرند.»

وزیر امور خارجه ایران نیز در این دیدار با اشاره به نزدیک شدن به مراحل نهایی برجام اظهار داشت: «ما با نهایی شدن برجام وارد مرحله جدید مناسبات خود با آلمان خواهیم شد و اجرای برجام، نتایج فراوانی در تغییر معادلات منطقه به سمت صلح و توسعه به همراه خواهد داشت.»

او در این دیدار تنش در روابط با ریاض را تشریح کرد. بنا به گزارش‌ها ظریف در این دیدار گفت: «افکار تکفیری و افراط‌گرایی، تهدید اصلی منطقه است که منشاء و منابع فکری و مالی آن از عربستان سعودی نشات می‌گیرد.»

ظریف گفت: «در نامه‌ای که به وزرای خارجه کشورهای مختلف جهان نوشتیم رویکردها و اقدامات ایران‌هراسانه‌ی عربستان سعودی را طی دو سال گذشته به طور واقعی تبیین ساختیم هرچند در این مدت همواره با اتخاذ سیاست‌های خویشتندارانه تمامی اقدامات منفی آن‌ها را به طور عقلائی هضم کردیم.» وی افزود: «ما رویکردهای تشنج‌آفرین عربستان سعودی را نمایش‌های تبلیغاتی در اینجا و آن‌جا و آن را رفتاری خام و انفعالی قلمداد می‌کنیم.»

ظریف در این دیدار درباره بحران سوریه نیز تاکید کرد ایران همواره راه‌حل سیاسی را در جهت حل بحران سوریه در نظر داشته است. او گفت اما عربستان سعودی نجات سوریه را در رویکرد نظامی می‌بیند که “نتیجه آن تشدید خونریزی‌ها و تحمیل هزینه‌های فاجعه‌آمیز به مردم بی گناه سوریه بوده است.”

پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی معترض شیعه در عربستان، در تاریخ دوم ژانویه (۱۲ دی) عده‌ای به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند. در پی آن عربستان سعودی و چند کشور عربی دیگر روابط خود با ایران را قطع کردند.

رفسنجانی: ایران می‌تواند دروازه‌ی ورود آلمان به منطقه باشد

صدراعظم پیشین آلمان روز دوشنبه دیداری نیز با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی٬ رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام٬ داشت. در این دیدار نیز درباره امکان گسترش روابط تجاری بین دو کشور٬ بحران در روابط تهران و ریاض و همچنین بحران سوریه و بی‌ثباتی در منطقه بحث شد.

هاشمی رفسنجانی در این دیدار با تأکید بر اهمیت همکاری‌های ایران و آلمان و وجود ظرفیت‌ها و زمینه‌ها در هر دو کشور گفت: «ایران می‌تواند دروازه‌ی ورود اقتصادی و علمی آلمان به منطقه‌ای از دنیا با حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت باشد که لازمه‌ی این کار تقویت و گسترش روابط و همکاری‌هاست.»

هاشمی رفسنجانی، با اشاره به منابع غنی نفت و گاز، ایران را مرکز مهم انرژی‌های موردنیاز جهان دانست و گفت: «تکنولوژی برتر آلمان می‌تواند زمینه‌ی همکاری‌های علمی، صنعتی و اقتصادی متقابل دو کشور، حتی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر باشد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به امتیازات ایران در دسترسی به آب دریاها، باد، خورشید و زمین که نیازهای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، از زمینه‌های ممکن ایجاد روابط تجاری و علمی بین ایران و آلمان صحبت کرد.

هاشمی: سیاست ایران کاهش تنش‌هاست

رفسنجانی در این دیدار همچنین درباره بحران سوریه به ماجرای سفرهای پناه‌جویان به اروپا و به ویژه آلمان اشاره کرد و مواضع اخیر خانم مرکل، صدراعظم آلمان را در افکار عمومی جهان مؤثر دانست. او با پیچیده توصیف کردن اوضاع سوریه، گفت: «برخی از تروریست‌ها که پیش از این در کشورهای مختلف پخش بودند و تشکیلاتی نداشتند، از اوضاع به هم ریخته‌ی سوریه که تا مدتی مطالبات اجتماعی مردم از دولتشان بود، سوءاستفاده کردند و باجنایت‌هایی که مرتکب شدند، نشان دادند که هیچ سنخیتی با مردم ندارند.»

او گفت: «سیاست همیشگی جمهوری اسلامی کم کردن تنش با کشورهای همسایه، به ویژه عربستان است که مسائل حج و نفت، در ابعاد دینی و اقتصادی ما را به همدیگر نزدیک می‌کند.»

صدراعظم سابق آلمان نیز ثبات، صلح و امنیت در منطقه را به صلاح همه‌ی کشورهای جهان دانست و با اشاره به اوضاع به هم ریخته‌ی سوریه گفت: «به نظر ما باید گفتگوهای وین برای حل مشکل سوریه بدون توجه به سیاست‌های کوتاه‌مدت بعضی از کشورها، به خاطر امنیت منطقه و جهان، به عنوان سیاستی پایدار ادامه یابد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ صدراعظم سابق آلمان با تأکید بر این جمله که “بدون ایران صلح در منطقه امکان‌پذیر نیست”، گفت: امیدوارم با حل مسئله‌ی هسته‌ای، در کنار روابط اقتصادی و صنعتی، روابط سیاسی کشورهای مهم جهان با ایران نیز به برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی کمک کند.

شرودر روز دوشنبه همچنین با علی شمخانی٬ دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در این شورا٬ دیدار و گفتگو کرد. شمخانی در این دیدار با اشاره به تصویب قانون اخیر آمریکا برای محدودیت ارائه ویزا تاکید کرد “رفتار آمریکا نقض تمام ادعاهای مربوط به جریان بازار آزاد و قوانین سازمان تجارت جهانی است.”

شرودر در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان بود. وی که دوستی چندین‌ساله‌ای با پروفسور مجید سمیعی، پزشک متخصص ایرانی مقیم هامبورگ دارد، در سال ۲۰۰۹ به دعوت وی سفری شخصی به ایران داشت.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو آلمان

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید