انتقاد ژورنالیست های آلمانی به سخنرانی و دعای نوید کرمانی

در آخرین روز نمایشگاه جهانی کتاب فرانکفورت در تاریخ 18 اکتبر 2015 نوید کرمانی جایزه صلح ناشران آلمان را دریافت کرد. او در مراسمی که به این مناسبت در کلیسای پاولس کیرشه در فرانکفورت برگزار شده بود، سخنرانی ای کرد که با واکنش منفی عده ای از ژورنالیست های آلمانی روبرو شده است. در اینجا به طور خلاصه و به عنوان نمونه به دو مقاله اشاره می شود.
در آخرین روز نمایشگاه جهانی کتاب فرانکفورت در تاریخ 18 اکتبر 2015 نوید کرمانی جایزه صلح ناشران آلمان را دریافت کرد. او در مراسمی که به این مناسبت در کلیسای پاولس کیرشه در فرانکفورت برگزار شده بود، سخنرانی ای کرد که با واکنش منفی عده ای از ژورنالیست های آلمانی روبرو شده است. در اینجا به طور خلاصه و به عنوان نمونه به دو مقاله اشاره می شود:
 
در این مقاله یک ژورنالیست آلمانی با نظرات نوید کرمانی برخورد می کند. او می نویسد از نظر نوید کرمانی سکولاریسم و افراط گرایی مذهبی دو روی یک سکه هستند. نویسنده مقاله همچنین به این اعتراض دارد که نوید کرمانی پس از سخنرانی خود در مراسم دریافت جایزه همه را به دعای مشترک دعوت کرده و گفته کسانی هم که مذهبی نیستند میتوانند از جا برخیزند و به جای دعا آرزویی بکنند. نویسنده در اعتراض از جا برنخاسته.
 
در این مقاله که در زوددویچه تسایتونگ منتشر شده، نویسنده دعوت نوید کرمانی به دعا را در مراسم اهدای جایزه ناشران آلمان به وی که در کلیسای پاولس کیرشه در فرانکفورت برگزار شد، تهدیدی برای جامعه سکولار آلمان می بیند. چرا که این کلیسا که در جنگ جهانی دوم خراب شده بود، پس از بازسازی، دیگر از سال ۱۹۴۸ به عنوان کلیسا فعالیت نداشته، بلکه به عنوان سمبل ملی دموکراسی مرکزی سکولار بوده برای برگزاری مراسم مختلف غیر مذهبی.
نویسنده می نویسد کاری که نوید کرمانی کرده، یعنی برگزاری مراسم دعا در چنین مرکزی، در تاریخچه این مرکز پس از سال ۱۹۴۸ بی نظیر بوده و حتی متفکران مذهبی (یا انتلکتوئل های دینی) به خودشان اجازه ی چنین کاری را نداده بودند. دعای نوید کرمانی در پاولس کیرشه از نظر نویسنده به معنای تهاجم به دموکراسی و آزادیخواهی غربی ست.
در پایان نویسنده می نویسد اگر نوید کرمانی میخواهد به غربی های بیخدا مسیحیت را بشناساند، بهتر است اول یاد بگیرد که چگونه و کجا این کار را بکند (نقل به مضمون). او در این رابطه بخشی از انجیل را نقل می کند: "وقتی دعا می کنید مانند ریاکاران نباشید .آنان دوست دارند در کنیسه ها و گوشه های خیابان ها بایستند ودعا بخوانند تا مردم آنان را ببینند. یقین بدانید که آن ها اجر خود را یافته اند. هرگاه میخواهی دعا کنی به اندرون خانه ی خود برو، در را ببند و در خلوت در حضور پدر نادیده ی خود دعا کن و پدری که هیچ چیز از نظر او پنهان نیست اجر تو را خواهد داد".
 
 
ایمیل نویسنده: 
انتشار از: 

         

دیدگاه‌ها

تصویر ناصر کرمی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
جناب آقای توکلی، با درود،
متن این سخنرانی آنهم در چنین نشستهایی بسیار طولانی بود، و از این گذشته متن آلمانی آن در دسترس نیست، شاید در روزنامه ها باشد. من دیدگاه اقای کرمانی را بیشتر در رابطه با حکومت حاکم بر ایران و در راستای دیدگاه ایشان به دین اسلام هدف داشتم. بقیه صحبتهای ایشان مسائل و اخبار معمول در خاورمیانه و مسائل مربوط به جنبش جدید اسلامگرایی است، که روزانه در رسانه های گروهی خارجی انتشار می یافته و می یاید
متن فارسی این سخنرانی را در سایت" ایران امروز" دیدم ولی خودم آنرا نخوانده ام، دوستان و مسئولین سایت میتوانند آنرا در سایت ایران گلوبال هم بگذارند. با سپاس
تصویر کیانوش توکلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای ناصر کرمی گرامی، بهتر نبود متن یکی از مقالات ایشان را ترجمه می کردید ویا مطالب ترجمه شده در باره مسایل خاورمیانه او را در ارایرانگلوبال منتشر می کردید، تا شناخت مستقیمی از او بدست می امد،

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
سخن کوتاه اين اقاى نويد کرمانى ،در واقع ملايى بدون عمامه مى باشند ، بمانند بازرگانها و شريعتيها و غيره........ ׳

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
برسی همه جانبه ابی است. از آقای کرمی تشکر میکنم.
تصویر ناصر کرمی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 

سخنرانی آقای نوید کرمانی و سخنان افراد قبل از ایشان را با دقت گوش دادم. نکات مثبت سخنرانی آقای کرمانی اعتماد به نفس و میزان شناخت و درک بالا و وسیع و تسلط کامل ایشان به زبان آلمانی است.
نکتهء مثب دیگراین سخنرانی پرداختن به مسائل مختلف خاورمیانه و بررسی نگاه و موضع گیری اروپا و آمریکا و روسیه ، همچنین علل پیدایش بحران و جنگهای عقیدتی در جغرافیای خاورمیانه بود. البته با کم رنگ کردن نقش جمهوری اسلامی در ظهور این جنگهای عقیدتی بود.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای نوید کرمانی!، که زبان آلمانی را بالهجه غلیظ و تودماغی و خیلی نا روشن صحبت میکند، و حتا در ادای کلمات، آرتیکل آن را بهم میریزد، فکر میکند، که ادا و اطوار، رفتار و گفتارمحافظه کارانه اش، از دید صد ها و هزاران تحصیل کرده ایرانی که در رشته های مختلف جامعه شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، و علوم تربیتی ... و صدها رشته های دیگرتحصیلکرده اند، و بخشا نیز اساتید دانشگاه اند، و آلمانی را خیلی بهتر از او صحبت میکنند، و میفهمند، پنهان میماند؟ این آقا، که به بغلش هندوانه گذاشته اند، و اینجا و آنجا برای دعا گوئی و مجیز سرائی دعوت میشود، گویا خود نیز آگاه نیست که رفتار محافظه کارانه و اسلام گرایانه اش هیچ رابطه ای با درد مردم در بند و سرکوب شده ایران ندارد؟ این آقا که خود را اسلام شناس میداند، از محضر مبارکش باید پرسید: آیا تابحال اسلام جز نابودی ارکان دموکراسی، و سست کردن پایه های آن، و ضربه زدن