رفتن به محتوای اصلی

اپوزیسیون سوریه: در مذاکرات صلح ژنو شرکت می‌کنیم

اپوزیسیون سوریه: در مذاکرات صلح ژنو شرکت می‌کنیم

گفت‌وگوهای بین دولت و مخالفان سوریه با هدف رسیدن به راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی در آن کشور، ماه گذشته متوقف شد؛ اما با اجرای توافق ترک مخاصمه از هشتم اسفند ماه، قرار شد این مذاکرات از سر گرفته شود.

“شورای عالی مذاکرات”، گروه عمده مخالفان دولت بشار اسد در این مذاکرات، در بیانیه‌ای اعلام کرد “به عنوان بخشی از تعهدات خود به تلاش‌های بین المللی برای توقف خون‌ریزی‌ها در سوریه و یافتن راه حل سیاسی” برای آن بحران، در مذاکرات پیش رو حضور خواهد یافت.

از زمان اجرای توافق ترک مخاصمه، دولت بشار اسد و گروه‌های مخالف آن یکدیگر را به نقض آن متهم کرده‌اند؛ با این حال اسالات متحده، روسیه و مقام‌های سازمان ملل متحد تاکنون از پایداری آن گفته‌اند و درباره نتایج مذاکرات آتی ابراز امیدواری کرده‌اند.

جنگ پنج ساله سوریه، تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار قربانی و میلیون‌ها آواره بر جای گذشته و تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و آغاز دوره انتقالی سیاسی در آن کشور، تاکنون به نتیجه نرسیده است.

برخی گروه‌ها شمار قربانیان جنگ سوریه را بسیار بالاتر از این ارقام می‌دانند.

برگزاری انتخابات ظرف ۱۸ ماه

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و مسئول برگزاری مذاکرات صلح سوریه، تمرکز مذاکرات هفته آینده بیشتر بر روی ساختار حکومتی، قانون اساسی و برگزاری انتخابات در سوریه خواهد بود.

آقای دی میستورا همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی ریا نووستی، از برگزاری انتخابات در سوریه ظرف ۱۸ ماه آینده خبر داد و گفت آغاز روند برگزاری انتخابات، آخرین مرحله از گفت‌وگوهای پیش رو خواهد بود که قرار است از ۱۴ مارس از سر گرفته شود.

این در حالی است که به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه از اعزام هیئتی به نمایندگی دولت بشار اسد به مذاکرات ژنو خبر داد؛ هر چند دمشق هنور بطور رسمی شرکت نمایندگان خود در این مذاکرات را تایید نکرده است.

ریاض حجاب رئیس “شورای عالی مذاکرات” دمشق را به تلاش برای به شکست کشاندن روند سیاسی کنونی متهم کرد و گفت “ما می دانیم آنها (دولت بشار اسد) مرتکب جنایت می شوند و حملات خود را در مدت باقی مانده، افزایش خواهند داد.”

مشارکت کردها در مذاکرات

در همین حال وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه گفت که نماینده ویژه سازمان ملل را متقاعد کرده که باید درباره مشارکت گروه‌های کردی سوریه در گفت‌وگوهای سیاسی پیش رو درباره آینده کشورشان تصمیم‌گیری شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با همتای چینی خود در مسکو نوشت، برگزاری مذاکرات صلح سوریه بدون حضور کردها، “نشانه ضعف” جامعه جهانی خواهد بود.

وانگ یی وزیر خارجه چین نیز در این نشست خبری گفت که همه طرف‌های درگیر در بحران سوریه باید در مذاکرات آتی شرکت کنند تا منفعت عمومی در آن کشور محقق شود.

این در حالی است که اختلاف بر سر ترکیب هیئت مخالفان سوریه برای شرکت در مذاکرات یکی از مشکلات اصلی این گفت‌وگوها بود و مشخص نیست آیا گروه‌های اپوریسیون و کشورهای حامی آنها به این درخواست مسکو واکنش مثبت نشان دهند.

روسیه، به همراه ایران از حامیان سرخت دولت بشار اسد رئیس دولت حاکمن بر دمشق هستند؛ و ایالات متحده و همپیمانان غربی و منطقه‌ای آن، از جمله عربستان سعودی و ترکیه، از مخالفان دمشق حمایت می‌کنند.رادیو آمریکا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو آمریکا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید