رفتن به محتوای اصلی

بمباران رقه توسط فرانسه و روسیه
18.11.2015 - 18:38
فرانسه و روسیه روز سه‌شنبه (۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان) بار دیگر مواضع گروه تروریستی “دولت اسلامی” در رقه را بمباران کردند. این سومین دور از حملات فرانسه علیه تروریست‌های دولت اسلامی در روزهای گذشته بوده است.
 
به گزارش رویترز٬ اهداف حملات سه‌شنبه روسیه و فرانسه مواضع گروه تروریستی داعش در شهر رقه سوریه بوده است.
 
اگرچه پاریس و مسکو در انجام حملات اخیر با یکدیگر هماهنگی به عمل نیاورده‌اند ولی بنا بر داده‌های کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین٬ رئیس‌جمهور روسیه٬ و فرانسوآ اولاند٬ رئیس‌جمهور فرانسه٬ روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی در مورد هماهنگی عملیات علیه مواضع داعش به توافق رسیده‌اند. حملات همزمان روز سه‌شنبه می‌تواند اولین قدم به سوی همکاری نظامی دو کشور علیه تروریست‌های داعش تلقی شود.
 
بیشتر بخوانید: روسیه و فرانسه عملیات نظامی علیه داعش را هماهنگ می‌کنند
 
ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه٬ از حمله سه‌شنبه شب ۱۰ جت جنگی فرانسه به مواضع داعش در رقه خبر داد. او همچنین گفت فرانسه به محض ورود ناو شارل دوگل به منطقه٬ ۳۶ جت جنگی آماده حمله به مواضع داعش خواهد داشت. ناو شارل دو گل که متعلق به نیروی دریایی فرانسه قرار است روز پنجشنبه وارد منطقه شود.
 
فرانسه از سپتامبر سال ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از ائتلاف ضد “دولت اسلامی” به رهبری آمریکا مواضع این گروه در عراق را بمباران میکند. این کشور از سپتامبر سال جاری (۲۰۱۵) حملات خود به مواضع “دولت اسلامی” را به سوریه نیز گسترش داده است. حملات فرانسه بعد از ترورهای خونبار جمعه‌شب پاریس٬ که داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفته است٬ تشدید شده است.
 
لینک مرتبط: فرانسه مواضع داعش در سوریه را بمباران کرد
 
در رشته حملات شامگاه جمعه (۱۳ نوامبر) که در نقاط مختلفی از پایتخت فرانسه صورت گرفت٬ دست کم ۱۲۹ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند .
 
حملات هوایی روسیه نیز از روزهای پایانی سپتامبر امسال آغاز شده است. اگرچه مسکو همواره گفته است هدف حملاتش گروه تروریستی دولت اسلامی است٬ همواره به مناطقی حمله کرده است که تحت کنترل مخالفان بشار اسد٬ رئیس‌جمهور سوریه٬ است. با این همه ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه٬ در پی حملات روز سه‌شنبه روسیه به رقه٬ گفت که سیاست‌های روسیه “در حال تغییر است.” او بر همین اساس از احتمال امکان تشکیل ائتلاف با روسیه خبر داد.
 
تشدید عملیات دفاعی داعش در رقه
 
تروریست‌های دولت اسلامی در تلاش‌اند تا قدرت دفاعی خود را در رقه که پایتختشان محسوب میشود افزایش دهند تا بتوانند در برابر حملات رو به افزایش مقاومت کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ به نقل از یکی از فعالان سوری می‌نویسد که پیکارجویان داعش در حال سنگرگیری در مناطقی هستند که محل زندگی شهروندان غیرنظامی است و از خروج شهروندان از این محلات نیز جلوگیری می‌کنند.
 
مقامات امنیتی عراق پیش از این در گفت‌وگو با آسوشیتد پرس از برنامه‌ریزی حملات مرگبار جمعه شب پارس در رقه سوریه خبر داده بودند. دست‌اندرکاران حملات نیز برای انجام حملات اخیر در رقه آموزش دیده بودند. جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ سه‌شنبه شب٬ اعلام کرد که تمرکز حملات از این پس بر رقه خواهد بود.
 
رقه از اوایل سال ۲۰۱۴ در تصرف داعش است. تروریست‌های داعش از اواخر اکتبر امسال و در پی تشدید تلاش‌های “نیروهای دموکرات سوریه” برای باز پس‌گیری رقه٬ اقدامات دفاعی خود را در این شهر افزایش داده‌اند که در روزهای گذشته شدت یافته است. از آن میان داعش خروج از شهر را برای مردم ممنوع کرده است و اکنون بیم آن می‌رود که این گروه تروریستی قصد استفاده از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی در برابر حملات را داشته باشد.
 
همچنین شبه‌نظامیان داعش در اطراف شهر برای جلوگیری از پیشروی گروه‌های مخالف٬ خندق و تونل حفر کرده‌اند. از دیگر اقدامات داعش برای دفاع از خود در رقه٬ می‌توان به دستوری اشاره کرد که ظاهرا این گروه تروریستی به نیروهای خود داده است تا شب‌هنگام از وسایل نقلیه استفاده نکنند و در طی روز نیز برای در امان ماندن از حملات هوایی از کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی برای عبور و مرور استفاده کنند.
 
تاکید رئیس‌جمهور ایران بر لزوم اتحاد جهانی
 
رییس‌جمهوری ایران در پی حوادث پاریس خواستار اتحاد جهانی علیه گروه “دولت اسلامی” شد. او شامگاه سه‌شنبه با محکوم کردن مجدد حوادث تروریستی اخیر در لبنان، فرانسه و همچنین سرنگونی هواپیمای مسافربری روسیه توسط تروریست‌ها گفت: «متأسفانه کودکان، زنان و افراد غیرنظامی بیگناه، قربانیان اصلی این اقدامات تروریستی بوده‌اند و برای مقابله با چنین جنایاتی یک عزم و اتحاد جهانی ضروری است.»
 
حسن روحانی که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن می‌گفت تاکید کرد: «باید بررسی شود که داعش برای تداوم اقدامات تروریستی ، منابع مالی و تسلیحات نظامی خود را از چه منابعی تامین می کند.»
 
او گفت: «تروریست‌های داعش با هدف ایجاد موج اسلام‌هراسی در جهان تلاش می‌کنند خود را به اسلام نسبت دهند و این درحالی است که دین مبین اسلام با اقدامات تروریستی مخالف است.»
 
سفر از پیش تعیین‌شده حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران٬ به ایتالیا، واتیکان و فرانسه که قرار بود این هفته صورت گیرد با توجه به حوادث تروریستی در پاریس لغو شد.رادیو آلمان
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.