رفتن به محتوای اصلی

واکنش ایران به اظهارات اردوغان درباره 'هشدار به روحانی'
04.12.2015 - 14:59

آقای جابر انصاری امروز جمعه ۱۳ آذر هشدار داد که ادامه سیاست‌ها و مواضعی که "خواسته یا ناخواسته منجر به حمایت از تروریسم در سوریه و عراق شده" باعث تشدید بحران در منطقه خواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چند روز پیش با اشاره به ادعای روسیه درباره خرید نفت داعش از سوی ترکیه، گفته بود ادعاهای مشابهی هم در رسانه‌های ایران "درباره پسر و دختر او" مطرح شده است.

آقای اردوغان گفته است که در پی انتشار این اتهامات با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تماس گرفته، به صراحت این ادعاها را تکذیب کرده و از او پرسیده است "چطور یک مسلمان می‌تواند یک مسلمان دیگر را بدنام کند".

به گفته آقای اردوغان، رئیس جمهور ایران در توضیح انتشار این مطالب گفته است که در ایران آزادی مطبوعات وجود دارد، اما رئیس جمهور ترکیه در واکنش گفته "همه می‌دانند مطبوعات تا چه حد در ایران آزادی دارند".

آقای اردوغان مدعی شده است که بعد از هشدار او انتشار ادعاها علیه خانواده او در ایران متوقف شده است.

‌هم‌زمان با موضع‌گیری وزارت امور خارجه ایران، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است که اگر دولت ترکیه در جریان فروش نفت داعش در این کشور نیست، ایران آماده است اسناد و مدارک مربوط به این موضوع را در اختیار ترکیه قرار دهد.

به گفته آقای رضایی "مستشاران ایران در سوریه از تمام مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکس‌برداری و فیلم‌برداری کرده‌اند و این اسناد قابل ارائه و انتشار است".

+بیشتر بخوانید: اردوغان: در صورت اثبات تجارت نفتی ترکیه با داعش، استعفا می‌دهم

نامه به همسر اردوغان

روز چهارشنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) نامه‌ای از یکی از نمایندگان مجلس ایران خطاب به امینه اردوغان، همسر رئیس جمهور ترکیه منتشر شد که در آن از "حمایت ترکیه" از گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) انتقاد شده بود.

Image copyright.

در آن نامه لاله افتخاری، نماینده مجلس ایران از "عکس یادگاری" بلال اردوغان، فرزند خانم اردوغان با "سرکردگان داعش" ابراز شگفتی کرده و خطاب به همسر رئیس جمهور ترکیه نوشته بود "خواهرم من و شما هر دو مادریم و این سکوت و بی‌تفاوتی از مادر بعید است."

اشاره خانم افتخاری به عکسی بود که بعضی رسانه‌های روسی و ایرانی منتشر کرده بودند که به گفته آنها فرزند رئیس جمهوری ترکیه را با رهبران گروه داعش در یک رستوران نشان می‌داد. هر چند رسانه‌های طرفدار رئیس جمهور ترکیه افراد همراه بلال اردوغان را "صاحبان رستوران" معرفی کردند.

امروز جمعه احمد امیرآبادی، نماینده دیگر مجلس ایران گفته است که اگر اظهارات رئیس جمهور ترکیه درباره "عقب‌نشینی" آقای روحانی در برابر هشدار آقای اردوغان درست باشد، "رئیس‌جمهور و دولتمردان ما باید پاسخگو باشند".

آقای امیرآبادی همچنین گفته است که اگر این اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه دروغ است "باید شدیداً و با قدرت تمام توسط دولتمردان ما تکذیب شود".

در واکنشی که امروز از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران منتشر شده، اظهارات آقای اردوغان تکذیب نشده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.