رفتن به محتوای اصلی

گر تو بهتر میزنی، بِستان بزن
09.12.2015 - 11:51

آن روزی که نوشتم "در انتخابات سال 88 تقلب خواهد شد و من رای نمی دهم، احمدی‌نژاد رئیس جمهور است و جنبشی برای سرنگونی ایجاد خواهد شد"، دو دکتر علوم سیاسی در برنامه تفسیر خبرِ صدای امریکا می گفتند، اگر مردم بالای 13 میلیون رای بدهند تقلب نمی شود. و کمتر کسی باور می داشت که "تقلب" شود، چه برسد که "جنبش سبز" پدیدار گردد.(1)
شنبه 23 خرداد 88 که مقاله‌ای نوشتم و رخدادهای دو سال پس از جنبشِ سبز را پیش بینی نمودم، باز هم باور کردنی نبود.(2)
9 ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری 92 که نوشتم "عالی‌جناب سرخ‌پوش در حال بیمه کردن حکومت، اپوزیسیون در تفرقه و ناکارآمدی"، بسیاری پوزخند زدند و گفتند «هاشمی دیگر قدرتی ندارد و دوره‌اش به پایان رسیده است و تو در تَوهُم به سر می بری!؟(3) اما روزنامه رسالت (وابسته به سپاه) و بسیاری از وب‌سایت‌های امنیتی چند روز بعد، به همان مقاله واکنش نشان داد!(4)
چهار ماه پیش از انتخابات 92 زمانی که در مقاله‌ای نوشتم "انتخابات آزاد باتلاقی برای اپوزیسیون برانداز" (5) و در آن اشاره نمودم که رژیم درون شورای ملی نفوذ کرده و قصد دارد تا ‫#‏شاهزاده‬ ‫#‏رضا_پهلوی‬ را در بزنگاه انتخابات «بی‌اعتبار کرده» و مردم داخل کشور را از اپوزیسیون نا امید ساخته و به پای صندوق‌ها بکشاند" (6) در آن زمان بسیاری گفتند "یعنی تو (جوان 27 ساله) از شاهزاده بهتر می دانی؟ شاهزاده چراغ سبز از دنیا گرفته و در سال 92 یا 93 به ایران خواهد رفت!؟ اما چند روز بعد "حسین شریعتمداری" در بخشِ خبر ویژهء رسانه رهبر (روزنامه کیهان) به این مقاله واکنش نشان داد.(7)
آن روزی که "آکادمی گوگوش" را با قهرمان ساختن دختر مُحجبه به چالش کشیده و آن را در راستای تبلیغ برای "اسلام رحمانی هاشمی" عنوان نمودم، یا "خانم روزنامه‌نگار یواشکی" یا کامبیز حسینی را وابسته به اصلاح طلبان دانستیم، پاره‌ای ایراد گرفتند و باور نکردند! چندین سال پیش که‫#‏مهران‌مدیری‬ را، مدیر بخشی از برنامه‌هایِ رسانه‌ای وزارت اطلاعات نامیدم، بسیاری با تمسخر و ناسِزا واکنش نشان داده و سال‌ها برنامه‌های او (وزارت اطلاعات) خریداری کرده و به محبوبیت‌اش یاری رساندند، اما اینک به یک‌باره و به مانند همیشه "جَوگیر" وارانه به سوی او حمله برده‌اند!
زمانی که "مستند من و تو زیر ذره‌بین" را منتشر کردیم و آن را وابسته به باند هاشمی برای جااندازی "‫#‏اسلامِ‌رحمانی‬ مِنهای ولایت فقیه و‫#‏جمهوریت‌ِسوم‬" معرفی کردیم،(8) انگشت‌شمارانی پذیرفتند و هنوز بسیاری بر این باور-اند که تلویزیون من‌و‌تو "سلطنت‌طلب" است! اما چند هفته پیش همین تلویزیون از "جمهوریت سوم و ولایت فقیه شورایی" رونمایی کرد.(9)
آن روزی که گفتم "رفتن کاترین اشتون" به ایران "اسب تروا" اروپایی‌ها بود، کسی باور نمی کرد. اما شدیدترین بیانیه پارلمان اروپا 10 روز پس از آن صادر گشت.(10) حتی یک سال پیش از "مرگ مرتضی پاشایی" که اکثریت شگفت زنده بودند و به گفته روزنامه‌های بین‌المللی، «بزرگترین تجمع پس از جنبش سبز» را در مراسمِ مرگ این خواننده را شاهد بودیم، من این چنین تجمعی را پیش‌بینی کرده بودم.(11)
در فاصله زمانی یک هفته‌ای به سال‌گرد "25بهمن89"، مدیر تلویزیون کانال یک (لوس آنجلس) که در طول جنبش سبز با اصلاح‌طلبان سبز بسیار مخالف بودند، با بنده مصاحبه‌ای داشتند و پرسیدند ما (جنبش ماهستیم) از "فراخوان شورای سبز امید" برای تظاهرات در پیاده‌روها برای سالگرد تظاهرات 25بهمن89 حمایت کرده‌ایم، نظر شما چیست؟(12) بنده خدمت ایشان عرض نمودم، با چنین فراخوانی مخالفم، چرا که رژیم محل اعلام شده را بسته و نیروهای شجاع ما به آسانی دستگیر خواهند شد.(13) و دقیقا این اتفاق رخ‌ داد و 300 تن در آن تجمع دستگیر شدند و بلافاصله نیز روزنامه رهبر (کیهان) به گفتار و مقاله‌‌ای که نوشته بودم، واکنش نشان داد.(14)
زمانی که از ماه‌ها قبل در مصاحبه‌ها و مقاله‌هایم اشارنمودم، "توافق اتمی" انجام خواهد شد و "الیت جهانی، پروژه فروپاشی و سقوط شوروی در ایران را در سر دارند" و "توافق اتمی اسب تروا خواهد بود"، بسیاری از تحلیل‌گران، روشن‌فکران و روزنامه‌نگاران هر هفته "تحلیل و نظرشان" را تغییر می دانند. یک روز می گفتند توافق به‌هم خواهد خورد، روزِ دیگر می گفتند توافق انجام خواهد شد!
همین یک ماه پیش که پروژه «‫#‏طعمه‬ و ‫#‏سرکوب‬ ‫#‏سپاه‬» را افشا نمودم، و به دوستان نازنین درون ایران هشدار دادم، انگشت شمارانی پذیرفتند. حتی پس از دستگیری آقای ‫#‏نوری‌زاد‬ پاره‌ای پیام دادند، اینک چه می گویی؟ دیدی که نوری‌زاد هم دستگیر شد! اما خوش‌بختانه، کمتر از 12 ساعت ایشان نیز آزاد گشت تا باز هم سر بلند از تحلیل‌هایم بیرون بیایم.(15)
در مقاله‌ «شمارش معکوس فروپاشی دیوار در ایران»، نوشته شد «رژیم پس از پایان یافتن ‫#‏برزخ‌اتمی‬ ‫#‏پوست‌اندازی‬ خواهد نمود و ‫#‏جمهوریت‌سوم‬ پدیدار خواهد گشت. که دیدید ‫#‏ظریف‬ با ‫#‏اوباما‬ دست داد، تابوی مذاکره و دست دادن با شیطان بزرگ را شکست. این همان پوست اندازی است که آرام آرام دارد نمایان می گردد.(16) همان‌ زمان هم پاره‌ای می گفتند این‌ چیزها را نگو، مبادا که برای جامعه عادی شود. ولی این‌ها را بیش از آن‌که رخ دهد باید به مردم گفت، تا به یک‌باره شگفت‌زده و مبهوت نگشته و بتوانند تصمیم درست را برای سرنوشت خود بگیرند.
اکنون باز هم می گویم، جمهوریت سوم در راه است و دنیا هم‌سو (البته) با تیم هاشمی-روحانی و رفُرمیست‌هاست، که بتوانند همان پروژه شوروی در ایران را به سرانجام برسانند. جالب این‌جاست که باراک اوباما و کریم سجادپور نیز این پروژه را تائید نمودند. کریم سجادپور امسال به عنوان جای‌گزین دکتر محمود ‫#‏سریع‌القم‬ (مشاور غیر رسمی حسن روحانی) که تنها ایرانی حاضر در کنفرانس محرمانه ‫#‏بیلدربرگ‬ است، حضور داشت.(17)(18)
چرا نباید به فکرِ برنامه‌ریزی درست و استراتژیک برای "مرگ جمهوری اسلامی" و دورانِ گذار پس از آن باشیم، به جای اینکه، "هخا وار" به فکر یک شَبهِ انقلاب کردن باشیم و یا در انتظار جمهوری‌خواهان امریکا برای بمباران ایران بنشینیم؟ پس بهره‌بری جایگاه ‫#‏علوم‬ ‫#‏سیاسی‬ و جامعه شناسی در تصمیم‌ها و افکار ما کجاست؟
بر پایه علوم سیاسی و جامعه شناسی «‫#‏انقلاب‬ #سیاسی زمانی رخ می دهد که ‫#‏طبقه‬ ‫#‏متوسط‬ قدرت‌مند شده، ثبات ‫#‏اقتصادی‬ و امنیت‫#‏اجتماعی‬ نسبی» برقرار باشد. برای انقلاب سیاسی و مرگ رژیم‌های دیکتاتور، باید «همه ‫#‏انتخابات‌ها‬ ‫#‏تحریم‬ گردد»، «‫#‏اعتصابات‬ و تظاهرات سراسری همزمان» رخ بدهد. آیا با "تحریم 30-40 درصدی" انتخابات امسال می شود رژیم را برانداخت؟ آیا یک سال پس از آن، پیش‌زمینه‌های انقلاب سیاسی (بر اساس علوم سیاسی و جامعه شناسی) مهیا خواهد بود؟
به عنوان یک کنشگر سیاسی و به صورت مستدل‌ می گویم که «تحریم انتخابات» نه‌ تنها پیش‌زمینه‌های انقلاب سیاسی و مرگ جمهوری اسلامی را رقم نخواهد زد، بلکه باعث روی کار آمدن یک "حکومت نظامی" خواهد شد که ما را فرسنگ‌ها از انقلاب سیاسیِ ‫#‏موفق‬ و با سرانجام ‫#‏دموکراسی‬ دور خواهد کرد. اما شرکت گسترده مردم "فقط در درون ‫#‏ایران‬"، پیش‌زمینه‌های انقلاب سیاسی را ایجاد خواهد کرد و خواهیم توانست، پیش از آن‌که بخشی از رژیم بخواهد جمهوریت سوم را رقم بزند، از آن عبور کرده و کار-اش را یک‌سره نماییم.
شاید نخستین فردی که از پروژه اصطلاح طلبان برای شرکت گسترده مردم در انتخابات اسفند 94 پرده برداشت، ما بودیم.(19) اگر آن زمان مخالف بودیم، و اینک همان سخن آنان -شرکت در انتخابات- را می گوئیم، چیزی از مخالفت ما با "اصول و هدف‌های‌مان" نه کاسته است. چرا که برخی از افراد به اصطلاح اپوزیسیون در خارج کشور هم می گویند "باید در همه انتخابات‌های رژیم شرکت کرد تا انتخابات آزاد بگذارد"(20) و یا اینکه "در همه انتخابات‌ها شرکت کنیم شاید 5 سال دیگر «اعدام» لغو شود، چون رژیم را که نمی شود سرنگون ساخت".
اما ما به دنبال مرگ این حکومت هستیم و به همین دلیل مخالفت ما در هدف با آنان سر جای خود باقی‌ست و می خواهیم شرایطی مهیا گردد که بتوان همه "انتصابات" رژیم را تحریم همه جانبه نموده و در نبود یک اپوزیسیون منسجم و بدیلی (آلترناتیو) برای آن، بتوانیم زمینه اعتصابات و تظاهرات سراسری و سرانجام از بین رفتن جمهوری اسلامی را محقق نماییم.
این مطلب را نوشتم، که پیش از مخالفت با هر تحلیلی کمی بیاندیشیم. به زودی مقاله‌ء جامعی با استناد به علوم سیاسی و جامعه شناسی به همراهِ استدلال‌های منطقی در این‌باره خواهم نوشت.
آرمان چاروستایی ۱۲ آذر ۱۳۹۴


(1) http://charostaei.com/?p=409
(2) https://youtu.be/Lygn32kRrrE 
(3) https://khodnevis.org/article/38037 
(4) www.magiran.com/npview.asp?ID=2608472
(5) https://khodnevis.org/article/38137
(6) https://youtu.be/dqqyZcEJ7R0
(7) http://magiran.com/npview.asp?ID=2665666
(8) https://youtu.be/1ubuKJx_PO0
(9) https://goo.gl/HJMPnJ
(10) https://youtu.be/RgdTfB7uW-M
(11) https://youtu.be/UlgPTAbN8h8
(12) https://goo.gl/TKhXsf 
(13) https://youtu.be/m27gOrZGhxE
(14) http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2453009
(15) http://charostaei.com/?p=952
(16) https://khodnevis.org/article/63419
(17) http://goo.gl/Mh5F3W
(18) http://goo.gl/w3BGL9
(19) https://youtu.be/MeSIIlk81j4
(20) https://youtu.be/lzKgxJyLSkk

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آرمان چاروستایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.