رفتن به محتوای اصلی

کشور سعودی با جمهوری اسلامی قطع رابطه سیاسی کرد
04.01.2016 - 02:03

کشور پادشاهی سعودی روابط سیاسی خود با ایران را قطع کرد بعد از حمله پاسداران و بسیجی ها و لباس شخصیها به سفارت سعودی در تهران و نقص معاهده وین در مورد حمایت از اتباع و سفارت خانه ها دولت سعودی تصمیم گرفت که به دلیل تکرار بی مسئولیتی و دخالت نیروهای امنیتی و سپاهی در حمله و تهدید به سفات خانه و اماکن مربوط به کشور سعودی روابط سیاسی خود را با تهران و نظام ایران قطع کند و یک شکایت علیه ایران با شورای امنیت ارسال کرد. عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی، قطع روابط کشور خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. او همچنین گفت که ریاض تصمیم به اخراج دیپلمات‌های ایران از خاک سعودی گرفته است. وزیر خارجه کشور سعودی الجبیر همزمان با اعلام خبر قطع روابط سیاسی تاریخچه ایی از انتحاکات و حملات نیروهای دولتی ایران به سفارتخانه ها را قرائت کرد. الجبیر گفت که کشورش خواهان آن است که دیپلمات‌های ایرانی ظرف ۴۸ ساعت خاک سعودی را ترک کنند. او گفت که سفیر ایران بدین منظور احضار شده است.

او تاکید کرد که سعودی رابطه با یک کشور حامی تروریسم و تندروی را نمی‌پذیرد.

این سخنان آقای الجبیر در کنفرانسی خبری برگزار شد که در آن درباره حمله به سفارت سعودی در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد سخن گفت.

او با بیان این‌که ایران تاریخی سرشار از حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی دارد، گفت: «این نخستین بار نیست که نمایندگی‌های سعودی در ایران، هدف حمله قرار می‌گیرد».

وزیر امور خارجه سعودی گفت که ایران از سال ۲۰۰۱، به پناهگاهی امن برای القاعده تبدیل شده است. او افزود که نظام ایران، اسلحه و مواد منفجره به کشورهای منطقه قاچاق می‌کند.

او با بیان اینکه امنیت کشورهای عربی برای سعودی مهم است، افزود: «از نیروی مشترک عربی برای مقابله با چالش‌ها حمایت می‌کنیم».

الجبیر در بخش دیگری از سخنان خود، به اعدام ۴۷ محکوم در اعمال تروریستی اشاره کرد و گفت: «کسانی که اعدام شدند تروریست هستند. دخالت خارجی در دستگاه قضایی خود را نمی‌پذیریم».

مقام‌های ایرانی به شدت سعودی را به خاطر اعدام‌های اخیر از جمله اعدام نمر النمر، روحانی شیعه که خواهان برپایی نظام ولایت فقیه در سعودی و منطقه بود و به تشکیل هسته‌ای تروریستی برای حمله به نیروهای امنیتی در منطقه عوامیه محکوم شده بود، تاختند.

وزیر امور خارجه سعودی گفت که «به ایران اجازه تهدید امنیت خود و همپیمانانمان را نمی‌دهیم» او افزود: «با جدیت هرچه تمام تردر مقابل تهدیدهای ایران علیه دیپلمات‌هایمان می‌ایستم».

الجبیر تاکید کرد: «بر مقابله با انواع تروریسم اصرار داریم».

او با بیان ایت که ایران تلاش می‌کند فرقه گرایی را در جهان اسلام نشر دهد، گفت: «مقام‌های ایرانی توجهی به درخواست ما برای افزایش تدابیر امنیتی به منظور حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیکمان، توجه نکردند».

اقدام سعودی در قطع روابط با ایران یک روز پس از آن صورت گرفت که سفارتخانه سعودی در تهران پایتخت ایران و کنسولگری در مشهد، هدف حمله قرار گرفت. حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی پس از مواضع ستیزه‌جویانه مقام‌های ایرانی علیه اجرای حکم اعدام محکومان در اعمال تروریسم در سعودی صورت می‌گیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت ایران فدرال و حزب تضامن اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.