رفتن به محتوای اصلی

ازدواج دختربچه‌ها در ایران و خلاء‌های قانونی
03.03.2016 - 19:46

 

 

توسط الهه روانشاد

 

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، می‌گوید آمار اخیر ازدواج دختران زیر سن قانونی، «نگران‌کننده» است.

معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا، گفته است «در یکی دو سال اخیر آمار نگران‌کننده‌ای از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی و ثبت آنها به دست ما رسیده و حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم.»   

 یک ماه پیش سازمان ملل متحد از ایران خواسته بود قوانین مربوط به ازدواج و همچنین مجازات دختران کودک و نوجوان را اصلاح کند. کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در مورد گزارش‌های حاکی از افزایش شمار ازدواج‌های اجباری دختر بچه‌ها، در سن ۱۰ سال یا کمتر در ایران با مردان به مراتب سالخورده‌تر، «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

شهیندخت مولاوردی، معاون حسن روحانی در امور زنان و خانواده، به خبرگزاری ایسنا گفته است که دولت از وزارت دادگستری خواسته تا در این مورد گزارش دقیقی ارائه کند و افزوده است که این موضوع به مرجع ملی حقوق کودک ارجاع شده تا مورد بررسی قرار گرفته و پیگیری شود.

معضل اجتماعی ازدواج کودکان دختر، سال‌های متمادیست که موضوع بحث فعالان مدنی و به‌ویژه فعالان حقوق کودک در ایران بوده و توجه معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ایران به این مسئله در این برهه زمانی هرچند مورد رضایت فعالان این حیطه است اما این پرسش را نیز برمی انگیزد که چرا حالا؟

حسین قاضیان، جامعه‌شناس مقیم آمریکا در پاسخ به رادیو فردا می‌گوید:

 حالا، به این دلیل که خواسته‌ها و مطالبات اجتماعی در ایران تغییر کرده و به مسئله کودک توجه بیشتری شده است. مخصوصاً به دختران کودک، یعنی جنبه زنانه و جنسیتی قضیه هم مورد توجه گروه‌های اجتماعی قرار گرفته که باعث ایجاد فشار و تقاضای اجتماعی  برای جلوگیری از ازدواج دختران زیر سن قانونی شده است.

او با ذکر عواملی دیگر می‌گوید که همه اینها دست به دست هم داده‌اند تا این معضل در حال حاضر بهتر بتواند مطرح شود.حسین قاضیان در بخشی دیگر می‌گوید قانون به تنهایی کارساز نخواهد بود اگر فرهنگ‌سازی به کمک آن نیاید. او همزمان می‌افزاید که واقعیات عینی و واقعی خانواده‌های این دختران که مجبور به ازدواج می‌شوند را هم نباید از نظر دور داشت. بسیاری از این خانواده‌ها وضعیت اقتصادی بدی دارند و دختر در آنها نانخور و سربار محسوب می‌شود  و باید شوهر کند تا بار تکفل خانواده کاهش یابد.  حسین قاضیان می‌گوید در کنار عامل قانونی و فرهنگی، بهبود وضعیت اقتصادی هم می‌تواند کمکی باشد به کاهش پدیده ازدواج دختران در کودکی.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.