رفتن به محتوای اصلی

بازی های سیاسی و نظامی ایران و حزب الله در سوریه در گرو سیاست های روسیه است
22.03.2016 - 20:49

بازی های سیاسی و نظامی ایران و حزب الله در سوریه در گرو سیاست های روسیه است

هم سپاه پاسداران و هم حزب الله لبنان و هم دولتچه بشار اسد در بوق و کرنا میدمند که خروج بخشی از نیروی هوایی روسیه با هماهنگی انان بوده است!!؟؟ و مسکو انان را در جریان خروج قرار داده بود.

موضوعی که بکلی به دور از واقعیت است و عکس العل های سیاسی لاوروف وزیر خارجه روسیه ان را ثابت کرد و نشان داد که روسیه برای پیشبرد منافع خود در سوریه با امریکا هماهنگی کرده است و نه ایران و حزب الله.

از سوی دیگر شوک ناشی از خروج روسیه باعث شد که گنده گویی های بشار اسد در مورد جنگ تا باز پس گیری کل مناطق سوریه، متوقف شود و شعار انتخابات پارلمانی که بشار اسد و برای لاف زنی ایراد کرده بود، به فراموشی سپرده شود.

در سپاه پاسداران خروج روسیه همراه بود با تداعی افزایش مجدد تلفات انان در جبهات سوریه، از این رو فرماندهی سپاه در سوریه متعاقب خروج یکجانبه و بدون مشورت با بشار و سپاه، با تهران تماس بگیرند و از اشفتگی اوضاع وسقوط روحیه سربازان سوری و سپاهی را گوشزد کنند.

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنانمصاحبه با تلویزیئن المیادین در 21 مارس  اعلام کرد حتی اگر ایران تصمیم گرفت از سوریه خارج شود، نیروهای حزبش از این کشور خارج نخواهند شد.

حزب‌الله و ایران دو متحد نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند که نیروهایشان را برای جنگ با اپوزیسیون، به این کشور فرستاده‌اند.

نصر‌الله در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که روسیه، بخشی از آن‌چه «محور مقاومت» نامیده می‌شود نیست. او افزود که روسیه منافع خاص خود را داشت که آن را به ورود مستقیم به جنگ سوریه وا داشت. او خاطرنشان کرد که اخبار حاکی از خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه «صحت ندارد».

چند ماه پیش، روسیه به بهانه جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، نیروی نظامی به سوریه گسیل کرد و جنگنده‌هایش، بمباران گروه‌های مسلح را در این کشور آغاز کردند. بر خلاف اعلام اولیه، بیشتر حملات روسیه بر مواضع گروه‌های مخالف حکومت سوریه حتی آن‌هایی که از سوی غرب پشتیبانی می‌شوند متمرکز شد؛ مساله‌ای که باعث شد علاوه بر توقف پیشروی مخالفان، دولت سوریه بخشی از مناطق از دست رفته را بار دیگر به کنترل در آورد. اما حدود دو هفته پیش ناگهان روسیه اعلام کرد که نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند.

دبیرکل حزب‌الله خواستار، گفت‌وگو و تسویه‌های سیاسی شد که به نام «گفت‌وگوی سعودی-ایرانی» آغاز می‌شود و پس از آن، «لبنانی‌ها و سوری‌ها با یکدیگر گفت ‌وگو کنند». او با هرگونه مذاکره با اسرائیل اعلام مخالفت کرد.

نصرالله در تلاش برای پوشاندن شوک ناشی از خروج بخش اعظم نیروهای روسیه از سوریه مدعی شد که حزبش و تهران، از پیش در جریان این تصمیم روسیه قرار داشتند و مسکو اقدام خود را با آن‌ها هماهنگ کرده بود.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
حزب تضامن دمکراتیک اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.