رفتن به محتوای اصلی

بررسی علل واکنش تند مقام‌های ایرانی به گفته‌های جان کری
12.04.2016 - 19:49

 

توسط جواد کوروشی

 

 

پس از حملات وزیر دفاع و چند نظامی ارشد جمهوری اسلامی به رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا، علی‌اکبر ولایتی مشاور آقای خامنه‌ای شامگاه شنبه در برنامه نگاه یک شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی با الگو خواندن نظام جمهوری اسلامی برای دیگر کشورها از سیاست‌های موشکی ایران دفاع کرد. 

در واکنش به گفته‌های چند روز پیش وزیر خارجه آمریکا در بحرین آقای ولایتی جان کری را متهم به وارونه جلوه دادن واقعیت کرد.

ساعاتی پیش از این هم حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی در حاشیه سالگرد کشته شدن سپهبد علی صیاد شیرازی در واکنش به گفته‌های وزیر خارجه آمریکا گفته بود وزیر خارجه آمریکا دچار فراموشی شده‌است.

این گفته‌های آقای ولایتی و وزیر دفاع دو روز پس از سخنرانی حسن روحانی به مناسبت روز هسته‌ای بود که در آن نسبت به ترس‌افشانی و درشت‌گویی هشدار داده بود.

اما مگر جان کری چه گفته بود که این چنین نظامیان در جمهوری اسلامی را برآشفته کرده است؟ به باور جلیل روشندل پژوهشگر و تحلیلگر در آمریکا هدف جان کری آرام کردن رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده‌است.

اما بحث بر سر سیاست موشکی حدود دو هفته پیش و قبل از گفته‌های آقای کری کلید خورده بود هنگامی که رهبر جمهوری اسلامی روز یازدهم فروردین در دیدار با مداحان به یک پیام توئیتری منتسب به اکبر هاشمی رفسنجانی واکنش نشان داد.

در آن توئیت گفته شده بود که دنیای فردا دنیای گفت‌وگو است و نه دنیای موشک؛ علی خامنه‌ای اما در واکنش خود، مخالفان سیاست موشکی را نادان و خائن خواند.

به باور علی‌اصغر رمضان‌پور فعال و تحلیلگر سیاسی در لندن دلیل بالا گرفتن بحث بر سر برنامه موشکی و حملات نظامیان پیشینه‌ای طولانی دارد که اکنون به عنوان جایگزینی برای موضوع هسته‌ای به عنوان بحث مورد مناقشه جناح‌ها انتخاب شده‌است.

روز یکشنبه محمد جواد ظریف در یک نشست خبری با وزیر خارجه استونی که در تهران است از جمله گفت دولت آمریکا به خوبی می‌داند که بحث دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست و برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست.Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.