رفتن به محتوای اصلی

گام به گام تا توقف ازدواج کودکان در ایران/ رایحه مظفریان
16.05.2016 - 15:26

کمپینی در ایران با نماد بادکنک‌های نارنجی‌ مدتی‌ست که مشغول به اطلاع رسانی در این زمینه است. انتخاب بادکنک‌های نارنجی به هدف رعایت “بی‌طرفی” صورت گرفته است؛ در واقع ازدواج کودکان و عوارض آن، تنها معطوف به دختر بچه‌ها نیست. لوگوی انتخابی نمی‌بایست کلیشه‌ای باشد و اِلمان عروسک برای دختران یا به طور مثال ماشین برای پسرها برای بیان اهداف این کمپین مناسب نبود. بنابراین علاقه به بادکنک در هر دو جنس وجود دارد و از سوی دیگر نشان‌دهنده‌ی دوران کودکی‌ست. از سوی دیگر، ازدواج بچه‌ها -چه دختر و چه پسر- صرفاً با هم‌سن‌های خودشان مد نظر نیست؛ چراکه در آمارها تعدادی ازدواج ثبت شده وجود دارد که پسربچه‌ها با دخترانی که از خود مسن‌تر هستند و چه بسا اختلاف سنی بسیاری دارند ازدواج‌ می‌کنند. در دنیای امروز حقوق کودک تنها در یک کلمه نمی‌گنجد و چنان زمینه‌ی کاری وسیعی وجود دارد که نیازمند نگاه تخصصی به هر کدام از مسائل کودکان است.

محتوای سایت این کمپین از تاریخچه‌ی مسئله‌ی ازدواج زودهنگام کودکان شروع می‌شود و با مطالب مفصل و گزارش‌های مختلفی ادامه پیدا می‌کند که حاوی این پیام است که “ازدواج در سنین پایین پدیده‌ی نوظهوری نیست و ریشه‌های تاریخی دارد”. با بررسی تاریخی این مسئله می‌توان راحت‌تر آن را پذیرفت و سپس برای منع و کاهش، آگاهی‌رسانی کرد.

مسائل مربوط به ایران از جمله دیگر موارد مطرح شده در سایت این کمپین است. در خصوص ایران چندین زیرگروه قرار گرفته؛ چرا که ازدواج کودکان یک چرخه است یعنی علاوه بر عواملی مثل فقر و فرهنگ، عدم آموزش و غیره، یک دایره‌ای مدام در تکرار قرار دارد که برای آن واژه‌های جدیدی پیشنهاد شده است.

“کودک‌همسری، کودک والدی، کودک سرپرستی، کودک مطلقگی، کودک بیوگی و مرگ و میر مادران و نوزادان” از جمله کلمات پیشنهادی این کمپین برای پرداختن به مسایل مختلفی‌ است که ازدواج زودهنگام کودکان به همراه دارد.

در گزارش‌های منتشر شده در سایت این کمپین می‌توان به آمار و پژوهش‌هایی که در شهرستان‌ها و شهرهای غیرمرکزی ایران در این خصوص صورت گرفته نیز دسترسی داشت.

آدرس وبسایت و صفحه‌ی فیس بوک این کمپین جهت مراجعه‌ی علاقه‌مندان:

www.stopemiran.com

www.facebook.com/EarlyMarriageIran

هرانا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
هرانا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.