رفتن به محتوای اصلی

روزنامه قانون :” پناهندگان تهدید امنیتی” برای ایران هستند!
02.06.2016 - 16:59

روزنامه قانون:

بی توجهی دستگاه‌ها به وظایف‌شان رقم می زند: تهدید امنیتی پناهندگان غیرمجاز

چشمانش میشی متمایل به زرد است، چهره‌اش از تیرگی به سیاهی گرایش دارد، گونه‌ای که اثری از سرخی بر آن نیست، خالکوبی آبی رنگی که به نشان رنگ سرزمینش بر پیشانی اش نقش بسته است. نگینی بر بینی و دستانی که نرمی‌اش زیر آفتاب زبر شده و پوستش را چین چین کرده است. لچکی که رنگش به سیاهی می زند روی موهای قهوه ای رنگی که رگه هایی طلایی در آن موج می زند  همچون پیچکی بر کودکی چهره اش سایه افکنده است. بر خلاف چهره خسته و سردش لباسی پر از رنگ و یاسمن بر تن دارد ،کفش هایی انگشتی که  همانند مقوایی تنها جدا کننده کف پایش از زمین است و انگشتری کوچک که به تقلید از مادر و خواهر بزرگ ترش لابه لای انگشتان پاهایش برق می زند .چهره ای که لبخند از صورتش پر کشیده و جایش را به یک دنیا خستگی و هزاران سوال کودکانه بی جواب داده است ،گاهی گل و گاهی برگه فالی از حافظ و اسپندی پر از دود بر شیشه ماشینت می کوبد و با صدایی سرشار از خواهش و تمنا می گوید :«خاله خاله، یه فال می‌خری ،از صبح غذا نخوردم.آقا آقا برای اون خانوم خوشگلت گل می خری…»

تکدی گری اتباع بیگانه امروز به  یکی از معضلات اساسی  کشور به‌خصوص کلانشهرها  تبدیل شده است .  سر هر کوچه و چهارراهی که ترافیک های طولانی  در آن خانه می کند یکدفعه با هجوم جمعی متکدیانی که اکثریت آنها اتباع بیگانه آن‌هم از نوع غیر مجازی که اکثرا از تبار پاکستان نیز هستند ،مواجه می شویم.

این مسئله علاوه‌بر زشت کردن چهره شهر و خدشه وارد کردن بر بهداشت روانی جامعه و از همه مهم‌تر بعد امنیتی آن ،خطرات مختلف دیگری از جمله انتقال بیماری های واگیردار ،جاسوسی ، الفاظ نامناسب، انتقال برخی از عادت های غلط رفتاری همچون لجبازی ،سمج‌گری ،پرخاش و از همه دلخراش تر دیدن معلول نماهایی را  نیز به دنبال دارد که برای ایجاد ترحم دست به هر حرکت آکروباتیکی می زنند.

ناهماهنگی متولیان

اما عواملی که نقش بازدارنده  و مسئولیت عدم حضور این افراد و سامان آنها را در جامعه بر عهده دارند هم از این مسئولیت شانه خالی کرده و هر یک تقصیر را بر گردن دیگری می اندازند. بر اساس قوانین شناسایی و جمع آوری این افراد با شهرداری ها ،نیروی انتظامی و مرجع قضایی و در نهایت ساماندهی آنها برعهده سازمان اتباع بیگانه  است. تاکنون به‌دلیل مشکلات درون سازمانی دستگاه های اجراکننده و برخی ناهماهنگی ها رفع این معضل به‌کندی صورت می پذیرد.

  اردوگاه‌هایی کمتر از انگشتان دست

بر اساس اطلاعات موجود در کل کشور شاید به اندازه انگشتان دو دست اردوگاه های معین برای جمع آوری اتباع بیگانه وجود داشته باشد که البته خود اردوگاه ها نیز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کنند. از جمله مشکلات این اردوگاه ها اختصاص و طراحی آنها برای اتباع غیر مجاز مجرد  است و به همین دلیل این موضوع هم قوز بالا قوز دیگری شده است .

زنان متکدی بدون اردوگاه ها

در برخی از استان های نزدیک پایتخت، این مهم موجب شده که سامان دهندگان اتباع با این بهانه که بخش عمده ای از این افراد را زنان تشکیل می دهند و در بین آنها نیز زنان باردار هم وجود دارند؛ مسئولیت زنان بدون محارم و جابه جایی زنان باردار را برعهده نگیرند.  حتی اگر نهادهای مسئول در استان تهران و البرز هم مسئولیت این مهم را برعهده می گرفتند باز هم اردوگاه معین شهرستان پیشوا برای حضور زنان خارجی ظرفیت و تعریفی نداشت . به این ترتیب تمامی این عوامل دست به دست هم می داد تا جمع آوری متکدیان در کلانشهرها با شکست مواجه شود. هجوم متکدیان در کلانشهرها به‌دلیل رونق کسب و کار بهتر برای اتباع خارجی خوش‌آینده تر است .

معمولا اقامتگاه اتباع بیگانه با زیرکی در  مرز میان دو شهرستان انتخاب می شود و این موضوع باز هم بهانه دیگری به دست مسئولان سیاسی انتظامی استان ها برای شانه خالی کردن از جمع‌آوری آنها می دهد. از طرفی اداره های کل اتباع در استان ها نیز تمایلی به رد مرز مستقیم اتباع خارجی به بهانه کسری بودجه تا نزدیکی مرز ندارند. دو استانی که در رابطه با این موضوع، به‌عنوان معین یکدیگر البته در کم کاری  جمع آوری اتباع خارجی  از یکدیگر پیشی می گیرند تهران و البرز هستند. یکی از این اردوگاه های اصلی این افراد در حوالی مرز شهرستان کرج و شهریار است که مدت طولانی هر دو شهرستان برای سامان اتباع از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کردند.

منتظر حکم  برای رد  مرز

یکی دیگر از بهانه های رد مرز شدن در البرز هم موضوع عدم مسئولیت پذیری در رد مرز زنان باردار و بدون محارم بود که البته معاون سیاسی استانداری البرز ،حجت ا… ملا صالحی در این خصوص به خبرنگار «قانون» گفت :«دادستانی کرج موافقت کرده تا در خصوص رد مرز این افراد نیز حکم صادر کند تا بتوانیم این موضوع را سامان دهیم.» با این حال نباید فراموش کرد که سامان و رد مرز اتباع غیر مجاز موجب می  شود تا حق و حقوق انسانی این افراد نادیده گرفته شده و باعث ایجاد خطرات جانی و لطمات روحی روانی جبران‌ناپذیری برای پناهندگان غیر مجاز  می شود.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روزنامه قانون

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.