رفتن به محتوای اصلی

بلومبرگ:دستاوردها و ناکامی‌های یکساله برجام
26.07.2016 - 14:25

اقتصاد نیوز به نقل از بلومبرگ:

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی تحلیلی نوشت: با گذشت یک‌سال از اجرایی شدن برجام، اقتصاد ایران توانسته صادرات نفت را افزایش داده و تورم را تک‌رقمی کند، اما مشکل بیکاری جوانان همچنان به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی دولت حسن روحانی باقی مانده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ، رشد صادرات نفت، امضای توافق‌های تجاری با شرکت‌های جهانی و کاهش تورم، دستاوردهایی است که اقتصاد ایران پس از گذشت یک سال از امضای برجام به آن دست پیدا کرده است. این‌ها خبرهای خوشی برای حسن روحانی در آخرین سال دوره اول ریاست جمهوری‌اش است.

از سوی دیگر، بانک‌های خارجی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از سرمایه‌گذاری در ایران همچنان خودداری می‌کنند و میلیاردها دلار از دارایی ایران در حساب‌های خارجی هنوز غیرقابل دسترس است. یافتن شغل در ایران نیز بسیار سخت است.

رابرت پاول، مدیر منطقه خاورمیانه و آفریقای واحد مطالعات اکونومیست می‌گوید: «در مجموع، نتایج اقتصادی ناامید کننده بوده اما خوش‌بینی زیادی وجود دارد. احتمالا بسیاری از افراد در ایران انتظارات بیشتری را زمان زودتری داشتند.»

بلومبرگ در چهار نمودار عملکرد اقتصادی ایران را مورد بررسی قرار داده است:

نفت، نقطه روشن اقتصاد ایران

تحریم‌های نفتی به عنوان اسلحه‌ای برای کشاندن ایران پای میز مذاکرات هسته‌ای بوده است. شش ماه پس از لغو تحریم‌ها، تولید روزانه نفت ایران به ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده که ۲ میلیون بشکه از آن را صادر می‌کند. محسن قمصری رئیس امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: با دوری کردن از استراتژی فریز نفتی، ایران توانسته ۸۰ درصد از سهم بازار خود قبل از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ را بازپس بگیرد.

 

پاول اعلام کرد: «صادرات بسیار فراتر از انتظارات بوده است. با وجود این، سقوط ارزش نفت به این معناست که انتظار می‌رود درآمد نفتی ایران کمتر از نصف درآمد نفتی در سال ۲۰۱۱ خواهد بود. درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۶ در حدود ۵۰ میلیارد دلار خواهد بود این در حالی است که ۵ سال قبل این درآمد رقم ۱۱۹ میلیارد دلاری را نشان می‌داد.

اگر سخت کار کنید، زندگی آسان می‌شود

به کمک نظم پولی و مالی بهتر، افزایش قیمت‌ها در ایران نسبت به هر زمان دیگری در ربع قرن اخیر کمتر بوده است. تورم در ماه ژوئن تک‌رقمی شده است. الی گرانمایه، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای اروپایی اعلام کرد: «رئیس‌جمهور ایران به خوبی توانسته در راستای مهار تورم قدم بردارد و اما در زمینه حل چالش دیگر (بیکاری جوانان) چندان موفق نبوده است.»

 

پاول افزود: در حالی که مقامات انتظار دارند اقتصاد ایران در سال منتهی به مارس ۲۰۱۷، رشدی ۴.۵ درصدی را تجربه کند، هدف توسعه ۸ درصدی روحانی نیازمند تغییرات عمده‌ای است. برنامه خصوصی‌سازی سریع جایگاه قدرتمند مقامات در اقتصاد را متزلزل خواهد کرد. رقبای محافظه‌کار او نیز احتمالا یکی دیگر از موانع در  مسیر تحقق اهداف روحانی خواهند بود.

بازگشت سرمایه‌گذاران

ملت ۸۰ میلیونی ایران آماده رشد شرکت‌های بزرگ در داخل هستند. بر اساس توافق جولای، بسیاری از مدیران اجرایی برای پرواز به ایران بلیت رزرو کرده‌اند. سفارش ۲۷ میلیارد دلاری خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس قرارد ۱۷.۶میلیارد دلاری با بوئینگ، و قراردادی به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار با شرکت زیمنس برای توسعه خطوط ریلی ایران از نمونه این توافق‌ها هستند.

 

بر اساس گزارش fDi، گروه مطالعات فایننشال‌تایمز، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سه‌ماهه نخست سال جاری به ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است. این سرمایه‌گذاری‌ها که در ۲۶ پروژه انجام شده در یک دهه اخیر در ایران بی‌سابقه بوده است.

پیام افضلی رئیس مرکز سرمایه‌گذاری کیان در تهران اعلام کرد: «جریان‌های ورودی واقعا زمانی اتفاق خواهد افتاد که احساس سرمایه‌گذاری در ایران در میان بانک‌های جهانی و موسسات سرمایه‌گذاری بهبود یابد.»

رشد بازار سهام

ارزش بورس تهران پس از قرارداد‌های سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ داخلی نظیر ایران‌خودرو به شدت افزایش یافته است. رضا سلطان‌زاده،‌ مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی ایران اعلام کرد: «در حال حاضر بورس با واقعیت‌ها روبرو شده است. تا ماه مارس بازار سهام سرخوش بود. چیزی که امروز در حال رخ دادن است با اساس اقتصاد مطابقت دارد.»

 

شاخص اصلی بورس تهران در ماه ژوئن ۲.۸ درصد افت کرده است. از آنجا که کالاهای اساسی بیش از ۵۰ درصد از سرمایه‌ بازار را در اختیار خود دارند، افت قیمت نفت و فلزات به بورس ضربه زده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
اقتصاد نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.