رفتن به محتوای اصلی

تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (45) «اولیور کرامول» را از قبر درآوردند و گردن زدند
24.08.2016 - 12:37

 


در قسمت پیش؛ ضمن شرح وقایع قرن هفدهم میلادی و آنچه بین سال‌های ۱۶۰۰ تا ۱۶۲۵ گذشت، به موارد زیر اشاره نمودم:
  • سوختن جوردانو برونو در آتش
  • محاصره کینساله در ایرلند
  • کمپانی هند شرقی هلند
  • پس‌گرفتن شهر تبریز از حاکم عثمانی
  • تفاوت بین انگلستان و بریتانیای کبیر
  • نظام شوگونی در ژاپن
  • توطئه باروت برای قتل شاه در انگلستان
  • کتاب دن کیشوت
  • تجارت برده توسط اروپائیان و حمایت کلیسا از آن
  • خاندان رومانف‌ Рома́новы در روسیه
  • قتلعام شاه عباس از مردم تفلیس
  • دومین پرتاب از پنجره در پراگ
  • جنگ‌های سی‌ساله در اروپا
  • پس‌گیری جزیره هرمز از عثمانی‌
  • فتح بغداد توسط پادشاه صفوی، و-
  • عالیجناب سرخ‌پوش، کاردینال ریشلیو
...
در این بخش می‌خواهم به مهم‌ترین وقایع بین ۱۶۲۵ تا ۱۶۵۰ میلادی اشاره ‌کنم. در ابتدا یک نگاه کلی به فراز و نشیب قرن هفدهم داشته باشیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گذر از قرون وسطی و مرحله ابتدایی به دوران جدید
  • در سده هفدهم اروپا به دست‌اندازی هرچه بیشتر در قاره آمریکا مبادرت ورزید.
  • با کشف و مصادره ذخایر افسانه‌ای نقره در مکزیک و پرو ثروت انبوهی وارد اروپا ‌شد.
  • گوستاو آدولف دوم موسس امپراتوری سوئد که آن کشور را در پیروزی بزرگ نظامی در جنگ سی ساله رهبری کرد، موازنه قدرت را در اروپا تغییر داد.
  • در چین سلسله مینگ با پیروزی‌های سردار منچویی به چالش کشیده شد و بخش قابل توجهی از جمعیت خود را از دست داد.
  • در خاور نزدیک امپراتوری‌های عثمانی و مغول قدرتمندتر ‌شدند و سیک‌ها در پنجاب به قدرت ‌رسیدند.
  • در ژاپن، توکوگاوا آغازگر عصر «ادو» شد و سیاست انزواگرانه موسوم به ساکوکو Sakoku ادامه یافت.( با سیاست درهای بسته(ساکوکو) ارتباط و تجارت مردم کشور با اتباع خارجی محدود و ممنوع شد.)
  • سده هفدهم در ایران که در آن زمان با نام پرشیا در جهان شناخته می‌شد، 
 
فاصلهٔ بین سال‌های ۱۶۰۱ تا ۱۷۰۰(قرن ۱۷ میلادی) را می‌توان گذر از قرون وسطی و مرحله ابتدایی ورود اروپا به دوران جدید دانست.
ازجمله شاخصه‌های آن موارد زیر است که شرح کوتاهی در مورد آن می‌دهم:
  • عصر طلایی هلند
  • جنبش فرهنگی باروک
  • انقلاب علمی و،
  • بحران عمومی در اروپا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عصر طلایی هلند
عصر طلایی هلند به دوره‌ای از تاریخ این کشور اطلاق می‌شود که هلندی‌ها ۸۰ سال جنگ با اسپانیا را پشت سر گذاشته بودند و فرهنگ و هنر و اقتصاد کشور رو به شکوفایی می‌رفت.

هلندیان به مصادره سرزمین‌های دیگر مشغول شدند و به ویژه از راه «کمپانی هند شرقی» به فعالیت‌های گسترده بازرگانی در کشورهای گوناگون پرداختند. آمستردام، در عصر طلایی هلند، بزرگترین بندر جهان محسوب می‌شد.
در این دوره، موضوع نقاشی‌ها، حول چهره‌ها، طبیعت بی‌جان، روایت‌های کتاب مقدس و نماهایی از زندگی روزمره می‌چرخید.
چهره نگاری خیلی رایج بود و هنرمندانی چون رامبراند نزدیک به صد نقاشی در این مورد دارند.
فرانس هالس هم که تحت تاثیر نقاشان ایتالیایی شیفته نور بود، چهره‌نگاری می‌کرد. یکی از آثار ‌وی، چهره رنه دکارت است که در موزه لوور نگهداری می‌شود. یان استین و یوهانس ورمیر (خالق نقاشی زیبای گوشواره مروارید) از دیگر چهره نگاران این عصر بودند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جنبش فرهنگی باروک
باروک Baroque روشی در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه‌سازی بود که از اواخر سده ۱۶ آغاز شد و تا اواخر سده ۱۸ رواج داشت.

آزادی در طراحی، شمار زیاد شکل‌ها و درآمیختگی آن‌ها از ویژگی‌های این سبک بشمار می‌رود. ریشهٔ این کلمه احتمالا واژه بارُکو ایتالیایی به معنی مروارید صیقل‌نیافته بوده‌ و گروهی بر این عقیده‌اند که واژه باروک، پوچ و مضحک معنی می‌دهد و از قضا در آغاز برای تمسخر همین شیوه(شیوه باروک) استفاده می‌شد چون منتقدان معتقد بودند نباید بنایی ساخت که از اصول و عناصر بناهای یونیان و رومیان پیروی نکند؛ بناهای کلاسیک باید بر این اصول ساخته شوند و انحراف از آن‌را مصحک می‌دانستند. اما پس از آن‌که شیوه باروک مورد توجه قرار گرفت، به معنای شکوه‌مند و پرتجمل استفاده شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انقلاب علمی
با ایده‌ها و کشفیات جدید در فیزیک، ستاره‌شناسی، شیمی، زیست‌شناسی، کالبدشناسی و دیگر رشته‌های مشابه، نظرات مرتبط با یونان باستان که در قرون وسطی رواج یافته بودند از رونق افتاد و پایه علوم جدید ریخته شد. البته انقلاب علمی، با انتشار دو اثر که در ۱۵۴۳ منتشر شدند و تا قرن ۱۷ تاثیرگذار بودند، آغاز کشت.
-       گفتار دربارهٔ چرخش کرات سماوی اثر نیکلاس کوپرنیک، و
-       ساختار بدن انسان اثر آندرئاس وزالیوس.

در پایان قرن هفدهم، لگاریتم، برق، تلسکوپ، میکروسکوپ، جبر، جاذبه، قوانین حرکت، فشار هوا و ماشین‌های محاسبه‌گر وارد جزوه‌های درسی شد و دانشمندانی نظیر نیوتون، لایبنیتس، گالیله، دکارت، فرما، هوک، توریچلی، بویل، گیلبرت و آنتونی فیلیپس فان لیوونهوک بیش از پیش مطرح بودند.
...
در اوایل قرن هفدهم که زمینهٔ انقلاب علمی اروپا فراهم می‌شد دو مرجع مقتدر بر فضای فرهنگی اروپای غربی حکومت می‌کردند. اول احکام متون مسیحی، که کلیسای کاتولیک خود را نگهبان و مفسر آن می‌دانست. دوم ادبیات کلاسیک، آثار نویسندگان یونان و روم باستان.
کلیسا حتی تاریخ بشر، طب، فیزیک و بسیاری از پدیده‌ها و علوم طبیعی را بر اساس کتاب مقدس تبیین می‌نمود و به هیچ شخص یا مقام دیگری اجازه اظهارنظر نمی‌داد. بدین ترتیب هرگونه نظریه برخاسته از مشاهده علمی و تجربی که مخالف با آموزه‌های آن بود، تکفیر می‌گردید. از آن جمله می‌توان به برخورد قاطع کلیسا با گالیله اشاره کرد.
دانشوران با استفاده از ادبیات و فرهنگ روم و یونان باستان به کلیسای کاتولیک حمله می‌کردند و کلیسای کاتولیک نیز از فلسفه ارسطو یاری می‌جست و به مصاف منتقدین می‌رفت.
...
قرن هفدهم قرن ریزش بنای تاریک جهان بینی قدیم و روشن شدن فضای طبیعت است. منبع این روشنایی تازه عقل انسانی است. شیوه استدلال عقلی و قرار‌دادن عقل به عنوان یکی از منابع مشروعیت و تعیین قانون که از سوی دکارت مطرح شده بود، بنای مستحکم و استبدادی کلیسا و سلطنت را در قرون بعد فروریخت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بحران عمومی در اروپا
اصطلاح بحران عمومی از این جهت برای قرن هفدهم گفته شده که در اروپا جنگ سی‌ساله، جنگ‌های عثمانی، پایان قیام هلند، تجزیه کشور قبلاً متحد لهستان-لیتوانی و جنگ داخلی انگلستان رخ دادند.
آنزمان مشترک‌المنافع لهستان–لیتوانی اتحادیه‌ای متشکل از لهستان و دوک نشین بزرگ لیتوانی تحت فرمانروایی یک شاه مشترک بود.
...
سیاست اروپا در طول بحران عمومی متأثر از فرانسه تحت فرمان لویی چهاردهم نیز بود. لویی چهاردهم نزدیک به ۷۳ سال شاه بود. هنگامی که هنوز به پنج سالگی نرسیده بود به پادشاهی رسید.
طی حکومت لویی چهاردهم با بگیر و ببند و کنترل شورش‌های داخلی، قدرت پادشاهی متمرکزتر و مرزهای کشور گسترده‌‌تر شد. پادشاهی لویی چهاردهم هم‌زمان بود با سلطنت شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی در ایران
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۲۶
نیو آمستردام
هلندی‌ها در سال ۱۶۲۶ جزیره منهتن را از سرخ‌پوستان به قیمت چند دلار خریدند و در آنجا مستعمره خود را تأسیس کردند و نامش را نیو آمستردام گذاشتند. چهار دهه بعد انگلیسی‌ها این مستعمره را اشغال و نام آن را به نیویورک تغییر دادند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۲۸
ویلیام هاروی
ویلیام هاروی William Harvey طبیب بزرگ و زیست‌شناس انگلیسی برای اولین بار دستگاه گردش خون را کشف و تشریح کرد که خون از طریق قلب پمپ می‌شود. وی کتابی راجع به گردش خون نوشت و ثابت کرد که خون در بدن انسان دائم در حال گردش است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۳۱
تاج محل
تاج‌محل तIज महल از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه باشکوهی است که در هندوستان نزدیکی شهر آگره Agra واقع شده‌است.

آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م بوده و در سال ۱۶۴۷م تکمیل شده‌است.
این بنا به دستور شاه جهان - پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند - به منظور یادبود همسر ایرانی‌تبارش، ارجمند بانو مشهور به ممتاز محل که در سفری جنگی به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. خود شاه‌جهان نیز بعدتر در همان‌جا به خاک سپرده شد. وی به شرحی که خواهد رفت در زندان پسرش اورنگ‌زیب درگذشت.
...
اورنگ‌زیب عالمگیر، سومین پسر شاه‌جهان بود. وقتی شاه‌جهان پیر و زمینگیر شد میان فرزندانش رقابتی خونین برای تصاحب تاج و تخت درگرفت. داراشکوه پسر بزرگتر به‌طور طبیعی جانشین او شناخته می‌شد اما اورنگ زیب اعلام کرد که داراشکوه حکومت را غصب کرده و سپاه وی را درهم کوبید. پدر هم به محاصره قوای پسرش اورنگ‌زیب درآمد. اورنگ‌زیب برادر دیگرش مرادبخش را هم به زندان افکنده و کشته بود.
داراشکوه، را هم اسیر کرد که پس از چند سال در زندان به قتل رسید. خود شاه‌جهان(پدر) هم در زندان جان داد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۳۲
آنتونی فیلیپس فان لیوونهوک
پدر میکروب‌شناسی، آنتونی فیلیپس فان لیوونهوک Antonie Philips van Leeuwenhoek سال ۱۶۳۲ در هلند به دنیا آمد.
او میکروسکوپ را بهبود بخشید و برای نخستین بار توانست ساختار تک‌یاخته‌ای را ببیند.لیوونهوک نخستین کسی ‌است که بافت‌های ماهیچه‌ای، اسپرماتوزوئید، باکتری و جریان خون درون مویرگ‌ها را دید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۳۳
محاکمه گالیله در دادگاه تفتیش عقاید
گالیلئو گالیله Galileo Galilei دانشمند ایتالیایی یکی از پایه‌گذاران تحول علمی و گذار به دوران دانش نوین، با تأیید نظریه کوپرنیک مبنی بر مرکزیت نداشتن زمین در جهان خشم مرتجعین را برانگیخت و در دادگاه تفتیش عقاید مجبور به امضای توبه نامه‌ای با این مضمون شد:
من ادعای واهی حرکت زمین را انکار کرده و آنرا منفور و مطرود می‌شمارم.

گالیله در پیدایش شیوه علمی سنجش و بررسی نقش مهمی داشت. معتقد بود «بدون ابزار شناخت علمی نمی‌توان به علم دست یافت.»
او نخستین کسی بود که جزئیات سطح ماه را با تلسکوپ مشاهده و ثبت کرد. وی همچنین دریافت که نور ماه حاصل انعکاس نور خورشید است و این نور از خودش نیست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کپلر و خورشیدمرکزی
یوهانس کپلر Johannes Kepler ریاضیدان و ستاره شناس بزرگ آلمانی نیز رودرروی آرای مسلط زمانه خودش ایستاد. وی قوانین سه‌گانهٔ خود را در ستاره‌شناسی ارائه داد و ادعا کرد که سیاره‌ها در مدارهای بیضوی بدور خورشید می‌چرخند و خورشید تنها نیروی اداره کنندهٔ مدارهای سیارات است. کپلر معاصر تیکو براهه Tycho Brahe رئیس اولین رصد‌خانه بزرگ جهان در دانمارک و هم‌عصر گالیله بود.
...
در دوران کپلر تفتیش عقاید رواج داشت و وی که ریاضیدانی خداباور بود اما به پروتستان‌ها تمایل داشت، از شّر مرتجعین، دعوت تیکو براهه را پذیرفت و نزد او در پراگ رفت. در مورد کپلر من یک مقالهو ویدئو دارم که در سایت خودم موجود است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۳۵
تولد رابرت هوک
در سال ۱۶۳۵ رابرت هوک Robert Hooke معمار و دانشمند علوم معقول و منقول که نقش مهمی را در انقلاب علمی ایفا کرد، در انگلستان بدنیا آمد.

برای اولین بار کلمهٔ «سلول» را وی به عنوان پایه‌ای‌ترین واحد زندگی، بر سر زبان‌ها انداخت. رابرت هوک در تنظیم قوانین طراحی برای لندن هم نقشی مفید داشت.
وی با بررسی حرکت سیارات به دور خورشید، برای نیروی گرانشی، قانون عکس مجذور فاصله را پیشنهاد کرد که بعدها مورد استفاده نیوتن قرار گرفت.
نیوتون خود این مسئله را پذیرفته و تأکید نموده که هوک قانون عکس مجذور را در منظومهٔ شمسی مطرح کرده‌است. نیوتون اضافه می‌کند «من به هوک از این نظر مدیون نیستم که مطلب جدیدی را به من آموخت بلکه احساس دین من در این خلاصه می‌شود که وی سمت و سوی مطالعات مرا تغییر داد و به من فرصت اندیشیدن به چنین مسائلی را اهدا کرد.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۳۷
شورش شیمابارا
سال ۱۶۳۷ در ژاپن، در شیمابارا که در استان ناگازاکی واقع است، مردم در مخالفت با زمین‌دار بزرگ (دایمیو) ماتسوکورا کاتسوئیه، سر به شورش برداشتند. این قیام سال بعد با سقوط قلعهٔ هارا در شیمابارا درهم شکست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۳۹
جنگ‌های سه پادشاهی
جنگ‌های سه پادشاهی به مجموعه‌ای از درگیری‌‌ها گفته می‌شود که از سال ۱۶۳۹ تا ۱۶۵۱ در انگلستان، اسکاتلند و ایرلند رخ داد و در پیامد آن، همه به زیر سلطهٔ یک حکمران - حکمران انگلیسی - درآمدند.

مجموعه جنگ‌های سه پادشاهی ازجمله شامل جنگ اسقف‌ها، جنگ داخلی اسکاتلند، شورش ایرلند، و درگیری‌های داخلی انگلیس بود که پیروزی پارلمان انگلیس و اعدام چارلز اول به دستور پارلمان را بدنبال داشت. چارلز اول پادشاه مستبد انگلیس به جای پاسخگویی به عملکرد خودش می‌گفت:
پادشاهان تنها به خدا حساب پس می‌دهند و بس...
"Kings are not bound to give an account of their actions, but to God alone".
...
بسیاری معتقدند عامل اصلی در گرفتن شورش در اسکاتلند و جنگ اسقف‌ها، پرتاب چارپایه بر سر وزیر در اعتراض به استفاده از کتاب نماز مشترک انگلیکان در اسکاتلند بود.
...
چارلز یکم از ۱۶۲۵ تا ۱۶۴۹ پادشاه انگلستان، اسکاتلند و ایرلند بود. سیاست‌های او که به سلطنت مطلقه اعتقاد داشت و به قول خودش جز به خدا، به احَدی پاسخگو نبود، باعث برانگیختن اختلافات شدید بین خودش و پارلمان‌های انگلیس و اسکاتلند شد که در نهایت به جنگ داخلی میان هواداران وی و هواداران پارلمان و شکست چارلز انجامید. چارلز حاضر به پذیرفتن خواسته‌های طرف مقابل و سلطنت مشروطه نشد. از همین رو دستگیر و سال ۱۶۴۹ گردن زده شد. با اعدام وی رژیم سلطنت برای مدتی از میان رفت و به جای آن نظام جمهوری به رهبری الیور کرامول Oliver Cromwell برقرار گردید.

جمهوری کرامول، که بیشتر به دیکتاتوری شباهت داشت، تشکیل شده بود از سه کنسول، سه اسقف، سی نماینده پارلمان که همه آنها را خودش تعیین کرده و در راس همه قرار داشت. کرامول عده زیادی از مخالفانش را کشت. در پی بازگشت سلطنت به انگلستان٬ بدن او را از قبر درآوردند و مدتی آویزان کردند. سپس سرش را جدا کرده، سر میله‌ای گذاشتند و بر فراز کاخ وست‌مینستر قراردادند. (دوازده سال بعد از اعدام چارلز اول- ۳۰ ژانویه ۱۶۶۱)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۴۲
تولد ایزاک نیوتون
سال ۱۶۴۲ ایزاک نیوتن Isaac Newton، ریاضی‌دان و فیلسوف انگلیسی به دنیا آمد. شاهکار وی کتاب «اصول ریاضی فلسفهٔ طبیعی» است که در آن مفهوم گرانش عمومی را مطرح ساخته و با تشریح قوانین حرکت اجسام، علم مکانیک کلاسیک را پایه گذاشته‌است. از دیگر کارهای مهم او بنیان‌گذاری حساب دیفرانسیل و انتگرال است.

نیوتون نخستین کسی است که قواعد طبیعی حاکم بر گردش‌های زمینی و آسمانی را کشف کرد. وی همچنین توانست برای اثبات قانون‌های حرکت سیاره‌های کپلر برهان‌های ریاضی بیابد. افزون بر اینها، نیوتن با آزمایش‌های دقیق دریافت که نور سفید ترکیبی از تمام رنگ‌های موجود در رنگین کمان است. او فرضیه موجی هویگنس(فیزیکدان هلندی) را دربارهٔ نور رد کرد. از دیدگاه نیوتن، نور جریانی از ذرات است که از چشمهٔ نور به بیرون فرستاده می‌شوند.
...
ناگفته نماند که رابرت هوک و لایپنیتس در تحقیقات علمی بنوعی رقیب و مدعی نیوتون بودند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۴۴
فروپاشی امپراتوری مینگ
امپراتوری مینگ که حدود سه قرن در چین قدرت را بدست داشت، سال ۱۶۴۴ در دوران چونگ‌چنگ، با قیام عمومی روبرو شد. شورشیان پکن را تصرف کردند و چونگ‌چنگ به خودکشی دست زد و بدین ترتیب پایان حکومت مینگ رقم خورد.
با فروپاشی دودمان مینگ، دودمان چینگ، که به دودمان منچو نیز شهره است به قدرت رسید. این دودمان آخرین سلسله پادشاهی در چین بود که تا اوایل قرن بیستم بر چین حکمرانی می‌کرد. با تشکیل جمهوری چین عمر این سلسله پایان یافت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۴۶
تولد لایب‌نیتس
سال ۱۶۴۶ گوتفرید ویلهلم فون لایب‌نیتس Gottfried Wilhelm Leibniz فیلسوف، ریاضیدان و فیزیک‌دان آلمانی به دنیا آمد. محاسبات دیفرانسیل و انتگرال که همراه با دانش معادلات دیفرانسیل پایه گذار بسیاری از پیشرفت‌های بشر شدند توسط لایپ‌نیتس همزمان و مستقل از آیزاک نیوتن تدوین شد.

در مکانیک کلاسیک، او بر این عقیده بود که فضا و مکان نسبی هستند، در حالی که نیوتون بر عقیده خودش مبنی بر مطلق بودن زمان و مکان اصرار می‌ورزید. لایب‌نیتس هوادار دکارت بود اما می‌گفت: «فلسفه دکارت به منزله دهلیز حقیقت است، از آن باید وارد شد اما نباید آنجا متوقف ماند.»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۴۸
پیمان وستفالی
پس از پایان جنگ‌های سی ساله مذهبی در اروپا (۱۶۱۸-۱۶۴۸)، پیمان وستفالی میان کشورهای اروپایی در ۱۶۴۸ میلادی بسته شد. وستفالی نخستین پیمان صلح چند جانبه پس از رنسانس در اروپا است. این پیمان بعدها منجر به معاهدات بزرگ مشابهی بین کشورها شد که در نهایت به قانون بین‌الملل انجامید. صلح وستفالیا، الگو و پایه جامعه ی ملل و سپس سازمان ملل متحد گردید.
...
در این پیمان حقوق برابر و یکسان کشورها به عنوان واحدهای سیاسی مستقل برای نخستین بار مطرح و مورد پذیرش قرار گرفت. مطابق آن کشورهای مستقل حق تعیین سرنوشت خود را دارند، برابر هستند و حق دخالت در امور هم را ندارند.
با پیمان وستفالیا، جنگ سی‌ساله در اروپا و جنگ هشتادساله بین هلند و اسپانیا تمام شد و اقتدار امپراتوری‌های اسپانیا و روم مقدس به عنوان قدرت‌های بزرگ اروپا پایان گرفت.
...
یادآوری کنم که وست‌فالن یا وست‌فالیا نام سرزمینی در آلمان است که شهرهای آرنسبرگ، بیلفلد، اُسنابروک، دورتموند، میندن و مونستر در آن قرار دارند. دو معاهده صلح وستفالن در شهرهای مونستر و اسنابروک امضاء شد. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱۶۵۰
رنه دکارت Cogito ergo sum
ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی رنه دِکارْت René Descartes سال ۱۶۵۰ درگذشت. دکارت قانون شکست نور را در علم فیزیک کشف کرد و هندسهٔ تحلیلی را در ریاضیات و هندسه بنا نهاد.
در زمان وی بسیاری از اندیشمندان به شکاکیت مطلق فلسفی گرویده‌ و می‌گفتند: در هیچ موضوعی نمی‌توان به یقین رسید. دکارت این امر را قبول نداشت و برای دستیابی به معرفت یقینی، این پرسش را طرح کرد:
آیا اصل بنیادینی وجود دارد تا بتوانیم تمام دانش و فلسفه را بر آن بناکنیم و نتوان در آن شک کرد؟
او در همه دانسته‌های خود (اعم از محسوسات و معقولات و شنیده‌ها) تجدیدنظر نمود و شک معروف خود را که بعدها به روش شک دکارتی معروف شد آغاز کرد. او این شک را به همه چیز تسری داد؛ تا جایی که در وجود جهان خارج نیز شک کرد و گفت:
از کجا معلوم که من اصلاً در خواب نباشم؟
دکارت به این صورت در همه چیز شک کرد و هیچ پایه مطمئنی را باقی نگذاشت؛ اما سرانجام به اصل تردید ناپذیری که به دنبالش بود، رسید. این اصل این بود که:
من می‌توانم در همه چیز شک کنم، اما در این واقعیت که شک می‌کنم که نمی‌توانم تردیدی داشته باشم؛ بنابراین شک کردن من امری است یقینی؛ و از آنجا که شک، یک نحوه از حالات اندیشه و فکر است، پس واقعیت این است که من می‌اندیشم. چون شک می‌کنم، پس فکر دارم و چون می‌اندیشم، پس کسی هستم که می‌اندیشم.
بدین ترتیب یک اصل تردید ناپذیر کشف شد که به هیچ وجه نمی‌شد در آن تردید کرد. دکارت این اصل را به این صورت بیان کرد:
می‌اندیشم، پس هستم. Cogito ergo sum (اصل کوژیتو)
...
تلفظ اصلی، «کوگیتو ارگو سوم» است، ولی (در فارسی بیشتر از گویش فرانسوی کوژیتو ... استفاده می‌شود)
...
دکارت فلسفه‌اش را بر اساس همین اصل بنیادین بنا کرد و چنین نتیجه گرفت که هرچه را با عقل خود درک کنیم، حتماً صحیح است و یکی از اموری را که با عقل می‌یابیم، وجود واقعی جهان خارج می‌باشد.
...
تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک ادامه خواهد داشت
 

 

 16501625

The Dutch Golden Age
The Dutch Golden Age was a period in Dutch history, roughly spanning the 17th century, in which Dutch trade, science, military, and art were among the most acclaimed in the world. The first half is characterized by the Thirty Years' War which ended in 1648. The Golden Age continued in peacetime during the DutchRepublic until the end of the century.
Baroque
The Baroque is often thought of as a period of artistic style that used exaggerated motion and clear, easily interpreted detail to produce drama, tension, exuberance, and grandeur in sculpture, painting, architecture, literature, dance, theater, and music. The style began around 1600 in Rome, Italy, and spread to most of Europe.
Scientific revolution
The scientific revolution was a time (1550-1700) during the Middle Ages when many discoveries were made. During this time, new ideas and discoveries fundamentally changed the way people thought; they also forced people to think differently, and started what is called science today. This period roughly lasted from the 16th to the 18th century.
The era was jump-started by Galileo Galilei when he disproved Aristotle with his new theory of gravity.
In 1542, Nicolaus Copernicus published his work On the Revolutions of the Heavenly Spheres, in which he said that not the earth, but the sun was at the center of the universe. This theory is known as Heliocentrism today. In the same year, Andreas Vesalius pubilshed his work On the Structure of the Human Body. This book is about the anatomy of the human body.

1626
New Amsterdam
New Amsterdam is the name the Dutch gave to the island of Manhattan after buying it from local Natives. It was the capital of New Netherland. Eventually was taken over by the English who renamed it New York.
1628
William Harvey
William Harvey was an English medical doctor. He was the first to explain how blood was moved through the body by the heart. He died on 3 June 1657 in Roehampton.
1631
Taj Mahal
The Taj Mahal is a tomb built in the 17th century by the Shah Jahan in memory of his wife.
It is in the city of Agra. Widely thought of as one of the most beautiful buildings in the world, it is one of India's biggest tourist attractions.
1632
Antonie Philips van Leeuwenhoek
Antonie Philips van Leeuwenhoek was a Dutch tradesman and scientist from Delft, Netherlands. He is known as "the father of microbiology". He is best known for his work to improve the microscope.
Using his handcrafted microscopes, he was the first to see and describe single celled organisms, which he originally referred to as animalcules, and which we now refer to as microorganisms. He was also the first to record microscopic observations of muscle fibers, bacteria, spermatozoa and blood flow in small blood vessels.
1633
Galileo Galilei and Trial for heresy
Galileo Galilei was an Italian astronomer. He ran into conflict with the Catholic Church of his day, and was put on trial for heresy by the Inquisition.

Galileo came to accept the findings of Copernicus, that the Sun was the center of the then-known universe, and not the Earth. Because he promoted this and other ideas, he came to the notice of the Committee of Propaganda, the dreaded Inquisition. The Church taught that the Earth stood still, while everything in the sky moved around it. The Inquisition ruled that other theories could only be discussed as possibilities, not facts.
...
He was arrested and put on trial. They found him "vehemently suspect of heresy". They reminded him of the fate of Giordano Bruno, who had been burnt at the stake for heresy. Bruno believed the Earth went round the Sun, and that there were many other worlds. The Inquisition forced Galileo to recant (say he was wrong) under the threat of execution, and to withdraw his works from publication. Galileo spent the rest of his life under house arrest.

Johannes Kepler
Johannes Kepler was a German astronomer. He was Tycho Brahe's apprentice. Tycho Brahe looked at the way the planets moved in the sky. Johannes Kepler found a simple way to say how the planets move. Kepler also studied other things like Kepler's supernova.
1635
Robert Hooke
Robert Hooke was an English naturalist, architect and polymath. Hooke played an important role in the birth of science in the 17th century with both experimental and theoretical work. He was a colleague of Robert Boyle and Christopher Wren, and a rival to Isaac Newton. Hooke was a leader in the plans to rebuild after the Great Fire of London in 1666.
1637
Shimabara uprising
More than 40,000 Christian peasants were killed by the shogun's forces during the suppression of the Shimabara uprising.
1639
Wars of the Three Kingdoms
The Wars of the Three Kingdoms formed an intertwined series of conflicts that took place in England, Ireland and Scotland between 1639 and 1651...
1642
Civil war
when relations between King Charles I and Parliament broke down, England and Scotland were plunged into civil war. Following initial success, the royalists were defeated and in 1649 Charles was put on trial , found guilty of treason, and executed. A republic was set up under Oliver Cromwell.
Isaac Newton
Isaac Newton was an English physicist and mathematician. He is famous for his work on the laws of motion, optics, gravity, and calculus. In 1687, Newton published a book called the Philosophiae Naturalis Principia Mathematica in which he presents his theory of universal gravitation and three laws of motion.
Newton developed a theory of light based on the observation that a prism decomposes white light into the colours of the rainbow. Newton also shares credit with Gottfried Leibniz for the development of calculus.
Newton's ideas on light, motion, and gravity dominated physics for the next three centuries, until modified by Albert Einstein's theory of relativity.

1644
Ming collapse
The Ming dynasty came to an end as Manchu tribesmen from the north invaded China. They put in place the six-year-old Shunzhi emperor, who was the first emperor of the Qing dynasty.
1646
Leibniz
Gottfried Wilhelm Leibniz was a German intellectual who wrote mostly in French and Latin. He played an important role in both philosophy and mathematics. He invented calculus independently of Newton, and his notation is the one in general use since then. He also invented the binary system, foundation of modern computers. He was taught law and philosophy.
1648
Peace of Westphalia
After four years of negotiation, the Treaty of Westphalia ended the Thirty Years' War. Up to one - third of the German population had died during the conflict, either as a result of fighting, or from disease.
The treaty that brought the Thirty Years' War to an end, known as the Peace of Westphalia, was signed by 109 delegates, representing the Holy Roman Emperor, the kings of France, Spain, and Sweden, the leaders of the DutchRepublic, and numerous German princes. It took four years to negotiate.
1650
René Descartes
René Descartes was a French philosopher, mathematician, and scientist. Dubbed the father of modern western philosophy, much of subsequent Western philosophy is a response to his writings, which are studied closely to this day.
...
René Descartes wrote books that are very important in the fields of maths, physics and especially philosophy. His dualism statement combined soul, mind, body theories, elements into one concept; a dualistic theory of mind and matter.

 در همین زمینه
تاریخ جهان دادگاه جهان است 
بخش‌های دیگر«تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک» 
...
سایت همنشین بهار 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.