رفتن به محتوای اصلی

آمارسازی و آماربازی!
16.09.2016 - 12:27

 

مرکز آمار ایران ، به دلیل وابستگی به دولت ( زیرمجموعه‌ی سازمان برنامه با نام‌های گوناگون ) همیشه در راستای خواست دولت‌ها قرار داشت و ارقام و آمار را آن گونه منتشر می کرد که «سلطان بپسندد » . همین مساله در باره‌ی بانک مرکزی نیز صادق است .
در دوره‌ی ریاست جمهوری سردارسازندگی ، برای رسیدن به «درآمد سرانه‌ی » مورد نظر « سردار » ، سه بار ارقام آمار جمعیت را به سوی پایین دست‌کاری کردند . و امروز نیز با وجود رکود کامل ، هم‌راه با فزونی‌گرفتن بی‌کاری در اثر بسته شدن بنگاه‌های تولیدی ، تولید با در صد پایینِ بسیاری از یگان‌های تولیدی ، مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی سال  1394  را 1/3 درصد اعلام می‌کند تا گفته‌های نادرست رییس جمهور ، وزیر افتصاد و ... در باره‌ی بیرون رفت از رکود را تایید کند .

رییس مرکز آمار ایران به عنوان کارمند رییس سازمان برنامه ریزی، ناچار است آمار را به میل رییس مستقیم خود و دستور رییس رییس وی ، دست‌کاری کند .
این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، نرخ رشد اقتصادی را منفی 0/4 اعلام کرده است که اختلاف آن 1/7 در صد است که از نظر کارشناسان آمار ، یک «آمارسازی » آشکار است .
البته می‌دانیم که مرکز آمار ایران در یک حرکت شگفتی برانگیز ، در باره‌ی رشد اقتصادی کشور در سال 1393 ، سکوت کرد یعنی رقم رشد را اعلام نکرد و با وجود انتقادهای سخت « حتا به روی مبارک هم نیاورد » ؟!

سپس رشد اقتصادی کشور را برای سال 1394 برابر با 1 درصد اعلام کرد ؛ اما چون نتوانست رضایت «صاحب‌کار » را تامین کند ، آن را 1/3 درصد افزایش داد و نشان داد که آمار « کشک » است و هرگونه که بخواهند ، آن را تنظیم و منتشر می‌کنند . جالب این جاست که همین مرکز که رشد اقتصادی سال 1393 را منتشر نکرده بود ، به دنبال بالابردن «رشد » در سال 1394 از 1 درصد به 1/3 درصد ، رشد اقتصادی بهار سال 1395 را به خواست « بالادستی‌ها » برابر با 4/4 درصد اعلام کرد .

اما از حق نگذریم در مساله‌ی « قر و فر » ماشاالله رییسِ رییس و رییس سازمان مرکز آمار و کارکنان این مرکز ، چیزی کم ندارند و با ظاهرشدن با جامه‌های یکسان « اونیفورم » آمارگیری نفوس و مسکن در برابر چشمان بینندگان سیمای جمهوری اسلامی نشان دادند که اگر در ارائه‌ی آمار ، کاستی‌هایی دارند ؛ اما در «قر و فر » چیزی کم ندارند .

چهارشنبه 24 شهریورماه 1395 ـ هوشنگ طالع

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.