رفتن به محتوای اصلی

تصویب قطعنامه منع آزمایش‌های هسته‌ای در شورای امنیت سازمان ملل
24.09.2016 - 12:15

۱۹۶ کشور جهان در سازمان معاهده جامع منع آزمایش هسته‌ای، سی‌تی‌بی‌تی، عضویت دارند که از این میان ۱۸۳ کشور آن را امضا کرده‌ و ۱۶۴ کشور هم به تصویب رسانده‌اند.

این معاهده اما هنوز الزام‌آور نشده، چرا که هشت کشور درگیر در مذاکرات اصلی آن همچنان از تصویب آن خودداری می‌کنند. این ۸ کشور عبارتند از ایران، اسرائیل، مصر، هند، پاکستان، کره شمالی، ایالات متحده و چین.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، قطعنامه‌ای که به پیشنهاد دولت ایالات متحده به تصویب رسید قانونا الزام‌آور نیست، اما بر وزن سیاسی و دیپلماتیک در جهت عمل به این معاهده می‌افزاید.

همین خبرگزاری گزارش داده است که از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل ۱۴ عضو به این قطعنامه رای مثبت داده و تنها مصر به آن رای ممتنع داده است.

دولت باراک اوباما از ابتدای روی کار آمدن اعلام کرده است که با امضای این معاهده برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای موافق است، با این حال چندین نماینده در کنگره این کشور به‌ویژه از میان جمهوری‌خواهان با این دلیل که این اقدام بر امنیت آمریکا اثر منفی خواهد داشت با آن مخالفت کرده‌اند.

یک سال پیش رئیس سازمان معاهده منع آزمایش هسته‌ای از ایران خواسته بود که به دنبال توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام، این معاهده بین‌المللی را نیز به تصویب برساند و تضمین دهد که هیچ گاه آزمایش انفجار اتمی انجام نخواهد داد.

لاسینا زربو، رئیس این سازمان، در شهریورماه سال ۹۴ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که اگر ایران این معاهده را به تصویب نرساند، نسبت به نیات تهران همچنان جای تردید باقی می‌ماند.

با این حال از میان هشت کشوری که معاهده را تصویب نکرده‌اند، نه ایران، بلکه هند و پاکستان و کره شمالی بوده‌اند که از سال ۱۹۹۶ یعنی سال طرح معاهده سی‌تی‌بی‌تی به آزمایش هسته‌ای دست زده‌اند.

از این میان کره شمالی در ماه جاری میلادی پنجمین و بزرگ‌ترین آزمایش اتمی خود را انجام داد، آزمایشی که به معنای واقعی کلمه زمین‌لرزه‌ای به راه انداخت.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.