رفتن به محتوای اصلی

با جرات و شهامت موانع روانی برقراری روابط را بشکنیم
04.10.2016 - 10:42

آخرین سفیر ایران در عربستان معتقد است سیاست‌های کلان عربستان در مورد ایران با تغییر پادشاهی در این کشور تغییر نکرده است. بلکه روش‌هایی که در اجرای سیاست‌ها در پیش گرفته شده است، متفاوت است.

حسین صادقی که به‌عنوان یک دیپلمات با سابقه کشورمان در تابستان سال 93 بار دیگر از سوی دولت تدبیر و امید به عنوان سفیر ایران در عربستان انتخاب شد، ماموریتش در ریاض بیش از یک سال و شش ماه بیش‌تر طول نکشید و او و دیگر دیپلمات‌های ایرانی مستقر در ریاض و جده بعد از تعرض عده‌ای افراد خودسر به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد در اعتراض به اعدام شیخ نمر مجبور شدند به تهران باز گردند. او معتقد است: سعودی‌ها در آن مقطع اشتباه استراتژیک کرده و در قطع روابط‌شان با تهران عجله کردند.

وی که در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی سفیر ایران در عربستان بود، دوباره در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به این سمت برگزیده شد در این مصاحبه که با محوریت روابط ایران و عربستان انجام شده است تاکید کرد: مگر ما در قضیه هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ گفت‌وگو نکردیم؛ چرا نتوانیم این موضوع را در مورد دو کشور مسلمان اجرایی کنیم؟. باور دارم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. گرچه کار دشوار و سختی است.

 گفته می‌شود دوره اول مأموریت وی در عربستان، یکی از گرم‌ترین دوره‌ها در روابط ایران و عربستان محسوب می‌شود. حسین صادقی هم‌چنین سابقه سفیر بودن در کویت و امارات متحده عربی را نیز در کارنامه کاری خود دارد. صادقی سه دوره نیز مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه بوده است.

 مشروح گفت‌وگوی ایسنا با آخرین سفیر ایران در ریاض که این روزها بیش‌تر در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل امور خارجه مشغول به فعالیت است به شرح زیر است:

حسین صادقی تاکید کرد: دو کشور ایران و عربستان نمی‌توانند و نباید همدیگر را نادیده بگیرند چرا که هرکدام از آن‌ها در محدوده‌ای دارای نفوذ و تاثیرگذاری هستند و باید دو طرف یک رابطه اکمال متقابل برقرار کنند.

او در پاسخ به این سوال که بعد از واقعه منا رابطه ایران و عربستان رو به سردی رفت و به نظر می‌رسد که رابطه دو کشور بعد از تعرض به سفارت ریاض در تهران در اعتراض به اعدام شیخ نمر به نقطه صفر رسید، با تاکید بر این که نباید  این حمله رخ می‌داد، تصریح کرد: من از این زاویه نگاه می‌کنم که ایران و عربستان دو کشور بزرگ در منطقه هستند. دو کشور مسلمان و تاثیرگذار بر جهان اسلام محسوب می‌شوند و موقعیت هر دو، موقعیت ممتازی است. عربستان سرزمین وحی است و مکه مکرمه و مدینه منوره در این سرزمین قرار دارند و در چندین نوبت همه روزه توجه مسلمانان به قبله مسلمین معطوف می‌شود. از دیگر سو ایران هم به عنوان یک کشور مسلمان و شیعه از موقعیت و جایگاه خاصی برخوردار است.

این دیپلمات پیشین ایرانی ادامه داد: در واقع این دو کشور به عنوان دو ستون هستند که می‌توانند در دنیای اسلام ثبات و آرامش ایجاد کنند و زمینه را برای رشد و بلندکردن صدای مسلمانان در سراسر جهان فراهم کنند.

وی تصریح کرد: هر موقع مناسبات این دو کشور عادی، خوب و رو به جلو بوده است صدای مسلمانان جهان نیز بلندتر بوده و جایگاه و اعتبار مسلمانان در عرصه‌ی جهانی ویژه‌ بوده است، ولی در هر مقطعی که این دو کشور به هر دلیلی روابط‌شان دچار بحران شده است دشمنان اسلام سعی کرده‌اند که از این شکاف و فاصله ایجاد شده بین دو کشور جهت رسیدن به اهداف خاص خود بهره‌برداری کنند. لذا نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که این دو کشور نمی‌توانند و نباید همدیگر را نادیده بگیرند. همان طور که اشاره شد هر کدام از آن‌ها در محدوده‌ای دارای نفوذ و تاثیرگذاری هستند و در همین چارچوب آن‌ها باید همدیگر را ببینند و تلاش کنند که یک رابطه اکمال متقابل برقرار کرده و هم‌پوشانی داشته باشند به نحوی که رقابت بین آن‌ها نیز سازنده باشد. این گونه روابط باعث رشد این دو کشور و هم‌چنین ارتقا و بالا کشیدن جهان اسلام  در عرصه‌ی منطقه‌یی و جهانی می‌شود و تمام فِرق مختلف اسلامی از آن منتفع می‌شوند.

او به موضوع اعدام شیخ نمر از سوی آل‌سعود و وقوع فاجعه منا در جریان برگزاری مراسم حج در سال گذشته اشاره کرد و گفت: حوادث دلخراشی بودند که اتفاق افتادند و هیچ‌گونه تردیدی در ارتباط با اهمال‌کاری‌ها، سوء مدیریتی‌ها و کوتاهی‌ها از سوی مقامات سعودی در ارتباط با این دو موضوع وجود ندارد.

 این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: بعد از اعدام شیخ نمر، عده‌ای در کشور احساسات‌شان تحریک شد و یا احساسات آن‌ها را برای اهدافی خاص تحریک کردند و این موضوع در مجموع باعث ایجاد ضربه بزرگی شد و بهانه‌ای را به دست حاکمان عربستان سعودی داد.

او  تصریح کرد: در آن مقطع عربستان سعودی به خاطر بعضی از عملکردها با فضای سنگینی در صحنه جهانی علیه خود مواجه بود ولی این حرکت و حمله به سفارت باعث شد که آن‌ها از این اتفاق بهره‌برداری خاص‌شان را در جهت تحقق اهداف و پوشاندن اقدامات غیرانسانی‌شان انجام دهند.

صادقی در پاسخ به این سوال که در شب تعرض به سفارت عربستان، شما در ریاض چه اقداماتی انجام می‌دادید و آیا پیش‌بینی می‌کردید که چنین اتفاقی بیفتد؟ تصریح کرد: بله پیش‌بینی این حادثه می‌شد چرا که تجربه این موضوع را بعد از حوادث مکه در سال 66 داشتیم. در آن شب این پیش‌بینی را داشتیم که اگر مسائل کنترل نشود، ممکن است منجر به اتفاقاتی شود که دیگر نتوان  آن را جمع کرد. تمام تلاش‌ها در سفارت ایران در ریاض و هم‌چنین وزارت خارجه در تهران در این راستا بود که از وقوع چنین حادثه‌ای جلوگیری شود ولی متاسفانه این اتفاق با وجود تلاش‌هایی که انجام شد، رخ داد. هشدارهای لازم در این ارتباط داده شده بود ولی کوتاهی‌هایی که صورت گرفت منجر به این حادثه شد و امروز قوه قضاییه باید به صورت جدی با مسببان این حرکت برخورد کند تا  یک‌بار برای همیشه به چنین حرکت‌هایی خاتمه داده شود.

آخرین سفیر ایران در عربستان با بیان این که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی و کنسولی تامین امنیت سفارتخانه‌ها و پرسنل آن‌ها بر عهده کشور میزبان است ادامه داد: وقت آن رسیده که ما بعد از این همه مدت به این‌گونه کارها (حمله به سفارت‌خانه‌های خارجی) در کشور خاتمه بدهیم. البته این به این معنا نیست که بخواهیم جلوی اعتراضات را بگیریم. ممکن یک سری به برخی از اتفاقات اعتراضاتی داشته باشند و این قابل قبول است ولی این اعتراضات مکانیزم و عرف مشخص‌ شده‌ای در عرصه‌ی بین‌المللی دارد و قطعا تعرض و توهین قابل قبول نیست.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این سوال که در مورد  امکان وقوع چنین حادثه‌ای به کدام دستگاه‌ها و ارگان‌ها  هشدار داده بودید؟ گفت: نهادهای ذی‌ربط و مسوول در این زمینه مشخص هستند. نیروی انتظامی وظیفه اصلی‌ تامین امنیت را بر عهده دارد. ما یک سری ساز و کارهای قانونی داریم که طبق آن هر دستگاهی باید به وظیفه حرفه‌یی خود عمل کند. دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی در کشور هرکدام براساس قوانین، وظایف تعریف‌ شده و مشخص خود را دارند و هر دستگاهی که وظیفه حرفه‌ای خود را انجام دهد قابل تقدیر است ولی اگر کوتاهی انجام شود باید دستگاه‌های مسوول بررسی کنند که علت کوتاهی چه بوده است.

او  در پاسخ به این سوال که در آن شب در ریاض و سفارت ایران در آن کشور چه اتفاقی افتاد؟ افزود: ما آن شب مرتب تا صبح با مقامات سعودی در تماس بودیم. این علاوه بر تماس‌هایی بود که با تهران داشتیم. آن‌ها اطلاعات لحظه‌ای از تهران داشتند و این اطلاعات را به ما نیز منتقل می‌کردند.

آخرین سفیر ایران در عربستان افزود: ما دنبال این مساله بودیم تا بتوانیم این موضوع را مهار و کنترل کنیم به نحوی که از دست خارج نشود ولی متاسفانه آن چه که نباید اتفاق می‌افتاد رخ داد.

صادقی در پاسخ به این سوال که چه موقع دولت عربستان به سفارت اعلام کرد که قصد تعطیلی سفارت را دارد و باید اعضای سفارت، ریاض را ترک کنند، گفت: فردای آن روز این موضوع را به ما اعلام کردند. البته با توجه به اتفاقاتی که رخ داده بود و هم‌چنین تجربیات قبلی، احتمال اتخاد چنین تصمیمی از سوی عربستان را می‌دادیم.

او  ادامه داد:‌ البته از نگاه شخصی من، سعودی‌ها در آن مقطع یک اشتباه استراتژیک کرده و در قطع روابط‌شان با تهران عجله کردند. چرا من این حرف را می‌زنم، علتش این است که دولت یازدهم، آقای روحانی و وزارت خارجه بلافاصله بعد از این اتفاق موضع‌گیری کرده و آن را محکوم کردند. در این‌جاست که مقامات سعودی باید این تصویر واقعی را می‌گرفتند که به هر حال دولت یازدهم با این پدیده برخورد می‌کند. همان‌طور که دیدیم این اتفاق نیز افتاد و اکنون دولت پای این قضیه ایستاده و تاکید دارد که مسببان این حادثه باید مورد مواخذه قرار گیرند.

این دیپلمات پیشین ایرانی ادامه داد:‌ من معتقدم که آن‌ها باید منتظر می‌ماندند و می‌دیدند که واکنش ایران در این رابطه چیست و بعد تصمیم می‌گرفتند. همان‌طور که اشاره کردم اقدام آن‌ها شتابزده بود و شاید بتوان گفت برخی که نه دوست ما هستند و نه دوست عربستان سعودی آن‌ها را تحریک کردند که کار را به این‌جا برسانند.

 صادقی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که عربستان سعودی پیش از وقوع حادثه پیش‌بینی این موضوع را کرده بود چرا که طبق برخی از اظهارنظرها، سفارت عربستان در تهران پیش از این حادثه ماشین‌های خود را فروخته بود و کارکنانش  را نیز به خارج از ایران منتقل کرده بود و آیا به طور کلی سندی وجود دارد که عربستان این موضوع را پیش‌بینی کرده بود؟ گفت: من اطلاع دقیقی از این سخنان که مثلا سفارت عربستان وسایلش را پیش از حادثه فروخته بوده است، ندارم. ولی از یک بعد دیگر خیلی طبیعی است. وقتی یک کشور در این زمینه تجربه دارد به هر حال باید تدابیر لازم را بیندیشد و اقدامات ضروری که لازم می‌داند را انجام دهد. این اشکال به عربستان سعودی وارد نیست که بر فرض مثال بگوییم چرا آن‌ها یک سری تدابیر برای سفارت و یا کارمندان‌شان اندیشیده بودند. تجربه می‌گوید که باید اقدامات پیش‌گیرانه انجام داد و هر کشوری باید این کار را انجام دهد مگر کشوری که تجربه نداشته باشد.

او در پاسخ به این که آیا این را قبول دارید که با توجه به جو منفی که علیه عربستان در عرصه‌ی جهانی به وجود آمده بود، این کشور با اعدام شیخ نمر و پیش‌بینی‌هایی که از وقوع برخی از اعتراضات در ایران نسبت به این موضوع داشت، از آن به عنوان یک برگ برنده استفاده کرد؟ گفت: بله. البته این یک امر طبیعی است، بالاخره هر کشوری به دنبال منافع خود است و سعی می‌کند از فرصت‌های به وجود آمده بهترین بهره‌برداری را بکند و حتی ممکن است در برخی از مواقع به حوادث دامن بزند.

آخرین سفیر ایران در عربستان، افزود: اما طرف مقابل (ایران) نیز باید هوشیاری به خرج می‌داد که در دام نیفتد و اقداماتی صورت ندهد یا اجازه ندهد اقداماتی توسط عده‌ای صورت بگیرد،‌ که نتیجه کار به نفع طرف دیگر تمام شود.

صادقی در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیل‌گران معتقدند بعد از مرگ ملک عبدالله و روی کارآمدن ملک سلمان به عنوان پادشاه جدید عربستان و هم‌چنین برکناری سعود الفیصل و انتخاب عادل الجبیر به عنوان وزیر امور خارجه عربستان شاهد این بوده‌ایم که سیاست عربستان نسبت به ایران تغییر کرده است، چنان چه که در همین راستا برخی معتقدند که اگر حتی حمله به سفارت نیز رخ نمی‌داد روابط دو کشور به تدریج به همین نقطه صفر می‌رسید، تصریح کرد: من این موضوع را باور ندارم. در عین حال بالاخره ویژگی‌ها و خصوصیات افراد با هم فرق دارد. شخصیت‌ها متفاوت است ولی باید توجه داشت که سیاست‌های کلان جاری و ساری است و ممکن است در اجرای آن سیاست‌ها و اقداماتی که برای اجرای آن صورت می‌گیرد روش‌ها متفاوت باشد ولی سیاست‌های کلان یکی است.

او افزود: به باور من سیاست‌های کلان عربستان در مورد ایران با تغییر پادشاهی در این کشور تغییر نکرده است. بله روش‌ها قطعا تغییر کرده چرا که همان‌طور که گفتم شخصیت‌ها متفاوت است. ممکن است روش‌هایی که در اجرای سیاست‌ها در پیش گرفته شده است، متفاوت باشد ولی معتقدم سیاست‌های کلان همان است و تغییری نکرده است.

این دیپلمات پیشین ایرانی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند سیاست خصمانه عربستان نسبت به ایران بعد از برجام شدت بیش‌تری گرفت چرا که عربستان با برجام دید که ایران حضور فعال‌تری در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد داشت و این به نفعش نیست، به همین بابت تلاش کرد رقابت غیرسازنده و خصمانه‌ای را در مورد ایران در پیش بگیرد؟ تصریح کرد: بله این تصویری که ارائه می‌شود درست است. عربستانی‌ها برداشت و تحلیل نادرستی از روند حرکت‌های دولت یازدهم دارند. تحلیل‌شان غیرواقعی و اشتباه است. آن‌ها تصور می‌کردند که با وقوع برجام و توافقی که ایران با دولت‌های بزرگ کرده است آن‌ها به حاشیه می‌روند. با حصول برجام، رفته‌رفته این زمزمه  ایجاد شد که ایران می‌تواند به عنوان یک بازیگر سازنده در عرصه منطقه‌یی و جهانی ایفای نقش کند و  دیگر نه تنها بخشی از مشکل نیست بلکه بخشی از یک راه‌حل سازنده و بلندمدت است که می‌تواند تامین‌کننده امنیت، ثبات و آرامش پایدار و مستمر در منطقه باشد. البته تصور برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان در ارتباط با حاشیه‌نشین ‌شدن‌شان بعد از این توافق اشتباه بود. در حالی که ما معتقدیم دو کشور می‌توانند مکمل یکدیگر در تامین امنیت و ثبات در منطقه باشند و دست به دست هم به سمتی بروند که افراطی‌گری را در منطقه ریشه‌کن کنند.

او  در پاسخ به این سوال که با توجه به عمیق بودن اختلافات دو کشور  در مورد موضوعاتی چون یمن و سوریه آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ جواب داد: بله. به نظر من امکان‌پذیر است. بلوغ در روابط دو کشور این است که دو طرف بتوانند در پرتو اختلافات و تضادهایی که دارند بر روی نقاط مشترک اجماع کنند. اختلاف‌های‌شان را اولویت‌بندی کنند و ببینند که نقاط مشترک و تهدیدهای مشترک‌شان چیست؟

صادقی ادامه داد: اگر به این جمع‌بندی برسیم که ما در یک منطقه زندگی می‌کنیم و اعضای یک خانواده هستیم که ممکن است نظرات مختلفی در مورد برخی از مسائل داشته باشند باید ببینیم، مسائلی که این خانواده و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند چیست و باید با آن‌ها مبارزه کرد. ما (ایران) می‌گوییم تروریسم و افراطی‌گری این خانواده را تهدید می‌کند. گرچه ممکن است تعاریف دو کشور در مورد این مسائل با هم متفاوت باشد ولی باید در مورد آن گفت‌وگو کنیم. اگر قبول داریم که عضو یک خانواده و منطقه هستیم و مسلمان هستیم باید در عمل به ملت‌های خودمان و دیگر کشورهای منطقه و جهان نشان دهیم که این دو کشور بزرگ این قابلیت و توان را دارند که در عین اختلافات زیادی که با هم دارند می‌توانند بنشینند و با هم گفت‌وگو کنند. مگر ما در قضیه هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ گفت‌وگو نکردیم؟ چرا نتوانیم این موضوع را در مورد دو کشور مسلمان اجرایی کنیم؟. باور دارم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. گرچه کار دشوار و سختی است. ولی باز هم معتقدم با وجود همه مسائلی که به وجود آمده و متاسفانه روز به روز قضایا بین دو کشور حادتر، موضع‌گیری‌ها تندتر و روش‌ها خصمانه‌تر شده است ولی بازهم می‌توانیم گفت‌وگو کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که مکانیزم این گفت‌وگو چیست و آیا احتیاج به میانجی‌دارد؟ گفت: ما دو کشور مسلمان و همسایه اگر مدعی هستیم که رشد کرده‌ایم و بالغ هستیم نیاز به هیچ واسطه‌ای نداریم. به خصوص در دنیای امروز که کانال‌های ارتباطی زیادی وجود دارد و ما می‌توانیم مستقیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. این گفت‌وگوها باید چالشی باشد همان طور که ما این تجربه را در مقاطع مختلف داشته‌ایم و انجام داده‌ایم. مگر آقای هاشمی نیامدند و سدها بین روابط دو کشور را نشکستند و آقای خاتمی نیز این حرکت را استمرار دادند به نحوی که ما به یک نقطه‌ی اعتماد متقابل رسیدیم. من معتقدم که دولت آقای روحانی نیز این ظرفیت و پتانسیل را دارد که این کار را انجام دهد و حرکت دولت سازندگی را ادامه دهد.

این دیپلمات پیشین ایرانی تصریح کرد: البته به خاطر اتفاقات و مسائل رخ داده این کار خیلی سخت‌تر شده است، ولی غیرممکن نیست و این‌گونه نیست که بگوییم درهای روابط دو کشور به گونه‌ای قفل و یا بسته شده است که امکان بازکردن آن‌ها وجود ندارد. بله امکان بازکردن وجود دارد اما سخت و دشوار است و نیاز به تلاش خستگی‌ناپذیر دارد. در همین چارچوب تاکید دارم که این تلاش باید از سوی هر دو طرف انجام شود ما باید جرات و شهامت این را داشته باشیم که آن سدها و موانع روانی را بشکنیم چنان که در مقطعی این جسارت و شهامت را نشان داده‌ایم.

سفیر پیشین ایران در عربستان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که ایران در طی مدت اخیر در برابر عربستان خویشتن داری کرده ولی این رفتار از سوی عربستان در پیش گرفته نشده و در واقع سیاست ایران در این ارتباط یک طرفه بوده است ، گفت: من اینطور مطلق نمی بینم که بخواهیم بگوییم این خویشتن داری یکطرفه بوده است، البته این را قبول دارم که عربستان سعودی پاسخ هایی در خور مواضعی که جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده، نداده است. اما من با توجه به شناختی که از عربستان دارم معتقدم که اینگونه نیست که بگوییم که این کشور در برابر گام های مثبت ما حاضر نیست هیچ گامی را بردارد.

او با بیان این که شرایط در روابط ایران با عربستان به نقطه‌ای سخت و دشوار رسیده است، تاکید کرد: اما با وجود این سختی‌ها می‌توان راهکارهایی را پیدا کنیم تا آرام آرام بتوانیم این وضعیت را پشت سر بگذاریم.

آخرین سفیر ایران در عربستان با بیان این که فراهم کردن بستر مناسب برای پشت سر گذاشتن این شرایط دشوار باید از سوی دو طرف باشد، تصریح کرد: پادشاه عربستان سعودی باید در این مسیر اقدام کند و جمهوری اسلامی ایران نیز باید اقدام متقابل انجام دهد.

صادقی ادامه داد: اگر ما صادقانه می‌خواهیم منافع و مصالح جهان اسلام را ببینیم به عنوان دو کشور مسلمان باید تاکید کنیم که اولویت اول‌مان منافع جهان اسلام است و در پله‌های بعدی مسائل دیگر را در نظر بگیریم.

سفیر پیشین ایران در عربستان که در این مصاحبه بارها تاکید کرد آن چه که مطرح می‌کند نظرات شخصی‌اش است در پاسخ به این سوال که شما می‌گویید از جمله منافع مشترک ایران و عربستان همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم است. این در حالی است که ایران معتقد است منشا اول تروریست در منطقه عربستان است و این کشور حامی اصلی داعش است، تصریح کرد: این مساله‌ای است که هیچ‌کس نمی‌تواند منکرش شود. به هر حال عربستان و برخی دیگر از کشورها در پیدایش داعش نقش کلیدی داشته‌اند اما باید به این نکته توجه کرد که اگر ما دائم بخواهیم با یکدیگر این برخوردها را داشته باشیم چه نتیجه‌ای به دست می‌آوریم.؟

صادقی ادامه داد: بر همگان روشن است که عربستان نقش جدی در پیدایش داعش داشته است و دنبال این بوده که به ایران ضربه بزند و نقش ایران را در منطقه روز به روز کمرنگ کند. این کشور در امور داخلی ما دخالت کرده و این‌ها مسائلی است که نمی توانیم انکار کنیم ولی مساله در این چارچوب این است که تا کی می‌خواهیم این را ادامه دهیم؟

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که نه ما می‌توانیم عربستان را حذف کنیم و نه عربستان توان چنین کاری را دارد. باید این واقعیت را در نظر داشت که هیچ کدام از این دو کشور قادر نیستند همدیگر را نادیده بگیرند و حذف کنند و چاره‌ای جز کار کردن با هم با وجود اختلافاتی که وجود دارد، ندارند.

صادقی با تاکید بر این که موقعیت جغرافیایی دو کشور را نمی‌توان تغییر داد و باید دو کشور راهکاری برای حل مسائل خود پیدا کنند، افزود: به نظر می‌رسد که تهران و ریاض می‌توانند براساس حفظ منافع و مصالح‌شان به یک همزیستی مسالمت‌آمیز دست پیدا کنند، گرچه کاری سخت و دشوار است. و این روند نباید این‌گونه باشد که مثلا ما مصر باشیم که طرف مقابل همه خواسته‌های ما را اجرا کند و تفکرات ما را قبول داشته باشد، از دیگر سو طرف مقابل نیز نباید چنین توقعی را داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که در روابط دو کشور ایران و عربستان در کنار اختلافات راهبردی و منطقه‌یی، اختلافات مذهبی نیز موثر است چنان که چندی پیش یکی از مفتی‌های عربستان، ایرانی‌ها را مجوس خواند، تصریح کرد:درگیری‌های مذهبی در روابط دو کشور تاثیرگذار است و این اختلافات مذهبی مربوط به امروز و دیروز نیست. از بعد از خلفای راشدین و حتی در آن مقطع نیز وجود داشته است، نگاه‌های مختلفی بوده و تا به امروز ادامه داشته است.

این دیپلمات پیشین ایرانی گفت: اختلافات مذهبی را باید بر عهده علما بگذاریم که با یکدیگر بنشینند و گفت‌وگو کنند و در پرتو یک گفت‌وگوی سازنده و بدون حب و بغض روشی را دنبال کنند که وحدت جهان اسلام را حفظ کنند و مصالح امت اسلامی حفظ شود.

سفیر پیشین ایران در عربستان در پاسخ به این سوال که آیا واقعیت صحنه روابط ایران و عربستان اجازه این‌گونه راهکارها را می‌دهد؟ خاطرنشان کرد: بله اتفاقا من باور دارم که واقعیت صحنه به گونه‌ای است که شاید این موضوع را به دو کشور دیکته کنند و در واقع شاید شرایط خودشان را به دو کشور تحمیل کنند.

وی افزود: در منطقه خاورمیانه با یکسری بحران‌ها و درگیری‌ها روبه‌رو هستیم و دو کشور ایران و عربستان که بازیگران مهم و تاثیرگذار در این منطقه محسوب می‌شوند به دلیل اختلافاتی که داشته‌اند، نتوانسته‌اند مشکلات منطقه را حل کنند و نتیجه آن این شده که پای بیگانگان به منطقه ما باز شده است؛ چنان که می‌بینیم روسیه و آمریکا دور یک میز  می‌نشینند تا با یکدیگر در مورد وضعیت سوریه تصمیم‌گیری کنند یا در مورد دیگر مسائل منطقه می‌خواهند راهکار پیدا کنند. این کاری است که باید صاحبان اصلی این منطقه انجام دهند ولی وقتی که ما نمی‌توانیم و با هم دیگر چالش داریم دیگران می‌آیند و فرصتی که باید در اختیار ما باشد در اختیار می‌گیرند.

صادقی در بخش پایانی صحبت‌هایش تاکید کرد که ما (ایران) این قابلیت، توان و ظرفیت را داریم که در پرتو درایت‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری مسائل به وجود آمده را حل و فصل کنیم و از دیگر سو دو کشور ایران و عربستان در مقاطع مختلف نشان داده‌اند که این ظرفیت را دارند که از مشکلات عبور کنند. همان‌طور که پیش از این، این موضوع را تجربه کرده‌اند.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا، اکرم احقاقی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
ایسنا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.