رفتن به محتوای اصلی

رئیس شورای اروپا: بریتانیا دو راه دارد؛ یا خروج قاطع و دشوار، یا عدم خروج
14.10.2016 - 12:15

آقای تاسک در بروکسل بر هشدارهای قبلی خود تاکید کرد که اتحادیه اروپا درباره آزادی تردد با بریتانیا سازش نخواهد کرد و این آزادی تردد، شرط دست‌رسی بریتانیا به بازار واحد اروپاست.

رئیس شورای اروپا، رئیس نشست رهبران اروپا درباره مذاکره بر سر نحوه خروج بریتانیا از این اتحادیه خواهد بود.

در همه‌پرسی که ژوئن در بریتانیا برگزار شد، ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان به نفع “برگزیت”، خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند و ۴۸ درصد علیه آن.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در روزهای گذشته گفته است که دولت او تا پایان زمستان، اجرای ماده ۵۰ معاهده لیسبون، یعنی مذاکرات رسمی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا را آغاز خواهد کرد.

این روند می‌تواند تا دو سال طول بکشد و شامل بحث‌های پیچیده‌ای درباره مسائلی مثل مهاجرت و دست‌رسی به بازار واحد اروپا خواهد بود.

دونالد تاسک در سخن‌رانی خود این وعده حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را دست انداخت که بریتانیایی‌ها “هم می‌توانند کیک اتحادیه اروپا را بخورند و هم این کیک را نگه دارند.”

‘کیک نداریم؛ فقط نمک و سرکه’

اشاره او به این تصور است که بریتانیا بتواند مزیت‌های تجاری عضویت در اتحادیه اروپا را نگه دارد ولی جلوی تردد آزادانه مهاجران اروپایی را بگیرد یا تصمیم‌های دادگاه‌های اروپایی را نپذیرد.

رئیس شورای اروپا خطاب به کسانی که چنین تصوری دارند گفت: “به هر کس که این‌طور فکر می‌کند، پیش‌نهاد می‌کنم یک آزمایش ساده بکنند. یک کیک بخرید، آن را بخورید، و بعد نگاه کنید ببینید هنوز کیکتان روی میز باقی مانده است یا نه.”

او البته گفت که “واقعیت، بی‌رحم است و برگزیت در واقع به زیان همه ماست. هیچ کیکی روی میز نخواهد بود. فقط نمک و سرکه روی میز است.”

آقای تاسک در عین حال گفت که شاید بریتانیا در نهایت تصمیم بگیرد که اتحادیه اروپا را ترک نکند “هرچند الآن کمتر کسی احتمال این را باور می‌کند.”

دمین گراماتیکاس، خبرنگار بی‌بی‌سی در بروکسل، می‌گوید با این هشدار دونالد تاسک، به نظر می‌رسد او به‌شدت نگران سمت و سوی مذاکرات درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

با این حال آقای تاسک بار دیگر تاکید کرده که این در نهایت انتخاب خود بریتانیاست که ببیند آیا برگزیت “واقعا به نفعشان است یا نه”.

مقام‌های بریتانیایی هنوز واکنشی به این حرف‌های رئیس شورای اروپا نشان نداده‌اند.بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.