رفتن به محتوای اصلی

دیدبان حقوق بشر: تا وقتی ایران زنان را به ورزشگاه راه نمی‌دهد، حق میزبانی به آن ندهید
14.10.2016 - 12:17

این سازمان حقوق بشری در نامه‌‌‏ای به اری گارسیا، رئیس فدراسیون، گفته است در مسابقه‌‌های ژوئیه ۲۰۱۶، برگزارکنندگان لیگ جهانی والیبال در تهران هم‌‌چنان از خرید آزادانه بلیط ‏توسط بانوان جلوگیری کردند.

در نامه سرگشاده دیدبان حقوق بشر آمده است که این رفتار، نقض آشکار “اصل اساسی عدم تبعیض” است که فدراسیون بین‌‌المللی والیبال بر آن تاکید می‌‌کند.

ایران برای میزبانی لیگ جهانی فدراسیون والیبال که مهم‌‌ترین تورنمنت بین‌‌المللی والیبال به شمار می‌‌رود و هم چنین برای میزبانی تورنمنت والیبال ساحلی در سال آینده میلادی داوطلب شده است.

قرار است فدراسیون بین‌‌المللی والیبال در چند هفته آینده میزبانان سال ۲۰۱۷ را اعلام کند.

در روزهای اخیر اعتراض برخی از ورزشکاران و کنش‌‌گران به میزبانی ایران برای مسابقات شطرنج خبرساز شده و واکنش‌‌های مختلفی برانگیخته است.

نازی پایکیدزه، شطرنج‌‌باز آمریکایی و استاد بین‌‌المللی شطرنج، خواستار بایکوت مسابقات تهران به دلیل حجاب اجباری شده بود. گروهی از کنش‌‌گران از این موضع‌‌گیری استقبال کرده‌‌اند.

اما میترا حجازی‌‌پور، استاد بزرگ شطرنج ایران و قهرمان مسابقات قاره آسیا در سال ۲۰۱۵، به‌‌شدت با تحریم مسابقات مخالفت کرده است و گفته آن را به ضرر وضعیت زنان ایران می‌‌داند.

‘درباره منع ورود زنان در مسابقات کیش و تهران تحقیق کنید’

مینکی وردن، مدیر اقدامات جهانی در سازمان دیدبان حقوق بشر، در این باره گفته است: “مسئولان والیبال ایران به وعده خود در مورد خرید آزادانه بلیط توسط زنان برای تماشای مسابقات لیگ جهانی در ماه ژوئیه عمل نکردند و هیچ مجازاتی در مورد آنها به اجرا در نیامد.”

به گفته این مسئول در دیدبان حقوق بشر، “اعطای یک تورنمنت جهانی دیگر به ایران، فقط مقامات این کشور را در اجرای سیاست‏‌‌های ‏تبعیض‌‌آمیز خود برای به‌‌حاشیه‌‌راندن زنان گستاخ‌‌تر می‌‌کند.”

این سازمان حقوق بشری در ماه مه ۲۰۱۶ در نامه‌‌ای به اری گارسیا، رئیس فدراسیون جهانی والیبال، خواستار تحقیقات رسمی درباره محروم‌‌کردن زنان تماشاچی از تماشای مسابقات تورنمنت فوریه ۲۰۱۶ در جزیره کیش‌‌شده بود.

پیش از عرضه بلیت‌‌های تورنمنت ‏لیگ جهانی والیبال در ماه ژوئیه، وبسایت فارسی‌‌زبان فدراسیون بین‌‌المللی والیبال ادعا کرد که ظرفیت در بخش مربوط به خانم‏‌‌ها ‏در ورزشگاه آزادی در تهران تکمیل شده و تماشاچیانی که بلیت ‏مربوط به جنس مذکر خریده باشند‏، اجازه ورود به ورزشگاه را نخواهند داشت.

آن‌‌زمان عکس‌‌هایی از حضور چند زن تماشاچی در ورزشگاه منتشر شد اما دیدبان حقوق بشر می‌‌گوید عکس‌‌‏های دیگر نشان می‌‌‏دهد بیشتر صندلی‌‌‏های ‏رزرو شده برای خانم‏‌‌ها ‏خالی بوده است.

تارنمای تابناک نوشت که این بلیت‌‌ها ‏برای فروش در دست‌‌رس عموم قرار نگرفته بودند‏ بلکه فقط برای همسران مقام‌‌های ایرانی یا زنانی که خود از مقام‏‌‌های دولتی بوده‌‌اند، زنان ورزشکاری که به مقام قهرمانی رسیده‌‌اند‏، و در بعضی موارد هم برای همسران دیپلمات‏‌‌های ‏خارجی رزرو شده بود.

در فوریه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌‌المللی والیبال به سازمان دیدبان حقوق بشر و مردم ایران اطمینان داده بود که تماشای مسابقات آزاد جزیره کیش که نخستین تورنمنت والیبال ساحلی ایران بود، برای همه علاقه‌‌مندان از هر سن و جنسیتی آزاد خواهد بود.

اما دیدبان حقوق بشر می‌‌گوید آن گروه از زنان ایرانی که در این باره با این سازمان صحبت کرده‌‌اند، گزارش‌‌‏های ‏خبری محلی، و همین‌‌طور توییت‌‌های کاربران، همگی حاکی از آن بود که به زنان اجازه داده نشددر ورزشگاه حاضر شوند.

در ماه اوت که تیم ملی والیبال مردان ایران برای نخستین‌‌بار در المپیک شرکت کرد، شماری از کنش‌‌گرانپلاکارد‏هایی ‏در اعتراض به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌‌های ایران را در دست داشتند.

’راه حمایت از ورزش زنان، حمایت از شیوه‌‌های تبعیض‌‌آمیز نیست’

سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است: “شاید فدراسیون بین‌‌المللی والیبال قصد داشته باشد ورزش والیبال را در ایران تقویت کند، اما حمایت از تبعیض و معیارهای متناقض ناپسند، راه رسیدن به چنین هدفی نیست.”

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها در سال ۲۰۱۵ باعث شد ایران میزبانی مسابقات جهانی والیبال نوجوانان جهان را از دست بدهد.

گروهی از کنش‌‌گران حقوق زنان در ایران پی‌‌گیر حق حضور آنها در ورزشگاه‌ها هستند. این گروه می‌گویند که طبق قانون، منعی برای حضور زنان برای تماشای مسابقات ورزشی در کنار مردان وجود ندارد و نباید این حق نادیده گرفته شود.

این کنش‌‌گران در موارد قبلی اعتراض‌‌های خود که به خشونت هم کشیده شده است، شال یا روسری سفید به سر کرده‌‌اند و به همین دلیل اعضای زن این گروه، با عنوان “روسری‌‌سفیدها” شناخته می‌شوند.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده، در مصاحبه‌‌ای که چندی پیش با تلویزیون ایران داشت،گفت که بعد از ۳۶ سال نظام جمهوری اسلامی باید درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها چاره‌ای بیندیشد.

این مقام دولت حسن روحانی که خود پیش‌‌تر خواستار اجازه به زنان برای حضور در ورزشگاه‌‌ها شده بود، در این باره گفته است: “ما هیچ‌‌وقت نخواسته‌ایم که بی در و پیکر، در همه ورزشگاه‌ها به سوی زنان باز شود. بلکه معتقد ایم که حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید با رعایت اصول مإذهبی، شرعی، عرفی و قانونی در برخی رشته‌ها فراهم شود”بی بی سی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.