رفتن به محتوای اصلی

اعزام بزرگ‌ترین رزمناو هسته‌ای جهان به سوریه
19.10.2016 - 14:40

به گزارش پایگاه خبری شبکۀ العالم، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: رزمناو پطر کبیر، پایگاه ناوگان شمال در شهر سورومورسک را به مقصد دریای مدیترانه ترک کرد تا به کشتی های جنگی روسیه در آن منطقه ملحق شود. این رزمناو از جمله کشتی های طرح 1144 است که در عملیات ساحلی بسیار فعال هستند.

پطر کبیر، که به زبان روسی «پیوتر ویلیکی» نامیده می شود، یکی از بزرگ ترین کشتی های جنگی دنیاست که هواپیما حمل نمی کند و از زمان اتحاد جماهیر شوروی تا کنون مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی این رزمناو، انهدام ناوهای هواپیمابر دشمن است.

سلاح اصلی این رزمناو هسته ای، موشک های ضد کشتی هستند. این ناو به سامانۀ ضد هواپیما و ضد زیردریایی نیز مجهز است که امکان انجام مأموریت های مختلف جنگی را به آن می دهد و به جز آن چندین رادار و سامانۀ هشدار سریع نیز دارد.

در سال 2012 و 2013، این رزمناو در عرض های جغرافیایی بسیار بالایی در اقیانوس منجمد شمالی به حرکت در آمد.

"پطر کبیر" که با نیروی هسته ای عمل می کند تنها رزمناو باقی مانده از نوع خویش است که در زمان اتحاد جماهیر شوروی در طرح معروف به 1144 ساخته شدند.

این رزمناو در سال 1986 در کارخانۀ کشتی سازی بالتیک ساخته شد و در سال 1998 به خدمت گرفته شد. طول آن به 251.1 و عرضش به 28.5 متر می رسد. ارتفاع آن 59 متر است، توانایی حمل 25 هزار و 860 تن بار را دارد، سرعتش به 31 گره دریایی (60 کیلومتر بر ساعت) می رسد و 655 نفر، از جمله 105 افسر نظامی، روی عرشۀ آن فعالیت می کنند.

"پطر کبیر" می تواند به مدت 60 روز بدون فعال سازی رآکتورها کار کند. این رزمناو با انرژی هسته ای کار می کند و مجهز به رآکتورهای هسته ای از نوع KN3 است که اصل آن به رآکتورهای معروف OK-900 بازمی گردد و با اورانیوم غنی شده با درصد بالا (70 درصد) کار می کند و عمر آن به صورت پیش فرض به 50 سال می رسد و می تواند یک شهر با 150 تا 200 نفر جمعیت را تا حجم 600 مگاوات برق رسانی کند.

روی عرشۀ این کشتی سامانه هایی مانند اس-300، نسخۀ دریایی موشک های "تور"، سامانۀ دفاعی "کاشتان"، سامانۀ موشکی ضد کشتی  P-700 Granit، سامانۀ ضد زیردریایی UDAV-1، سامانۀ مقابله با کشتی های سطحی  RPK-6 VodopadKو بالگردهای کا27 قرار دارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
شبکه العالم

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.