رفتن به محتوای اصلی

گزارش جمعیت حقوق بشر ارک از زندانیان آذربایجانی در بند
09.11.2016 - 18:59

فعالین مدنی آزربایجانی که در زندانها تحت شرایط بد قرار دارند.

 

ما خواهان آزادی همه زندانیان  بدون هیچ قید و شرطی هستیم

ما خواهان رسیدگی به خواسته های بر حق رسول رضوی، مرتضی مرادپور و حسین علی محمدی، سه تن از فعالین حرکت ملی آذربایجان  که در اعتصاب غذا به سر می برند ـ

رسول رضوی وارد 36مین روز شد

 Missing media item.

در جمهوری اسلامی فعالین آزربایجانی که به دنبال فعالیت های مدنی بوده و خواستار حقوق فردی و اجتماعی پایه ای که جزئ لاینفک همه ابنای بشر است با مشکلات عدیده همچون تهدید, بازداشت و حتی زندان روبرو میشوند. خواسته های این فعالین از مواردی که اشاره شده از حق تحصیل به زبان مادری گرفته تا اجازه فعالیت های فرهنگی و مواردی از قبیل احیای محیط زیستشان که در راستای سیاست های بین المللی توسعه پایدار جهانی است میباشد. این فعالین به دنبال آموزش به زبان مادری هستند. فعالین ذکر شده خواستار نجات دریاچه ارومیه از این وضعیت اسفناک هستند که با خشک شدن آن محیط زیست آبا و اجدادیشان را تهدید میکند. خواستار اجازه دادن به فعالیت موسسات غیر دولتی جهت توسعه در زمینه های فرهنگی همچون نمایشنامه ها, رمان, رقص ملی و نمونه های دیگراز این قبیل میباشند.

ولی جمهوری اسلامی ایران آنان را وابسته به بیگانگان, تهدید علیه امنیت ملي  یا مخالف تبا  نظم جمهوری اسلامی ایران می شناسد.

در این نوشتار به ذکر چندین مورد از این فعالین اشاره میشود.

 

-           عباس لسانی

عباس لسانی فعال ملی و مدنی ترک آذربایجانی امروز دوشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۳۹۵ هجری شمسی بازداشت و روانه زندان مشکین شهر "خیاو" گردید. آقای عباس لسانی فعال ملی و مدنی سرشناس آذربایجان ساعاتی پیش بازداشت و روانه زندان مشکین شهر شد. آقای لسانی که فردا در دادگاه انقلاب خیاو بدیل شرکت و سخنرانی در مراسم عروسی آیدین ذاکر مورد محاکمه قرار خواهد گرفت، امروز بازداشت شده است. او طی ابلاغیه ای که روز ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۵ به منزل آقای عباس لسانی تحویل داده شده است، به ایشان ۵ روز مهلت داده شده بود تا در شعبه اول دادیاری دادسری عمومی وانقلاب اردبیل حاضر شود. آقای لسانی در مراسم عروسی آقای ذاکری  یکی از سخنرانان مراسم بودند و پس از تبریک مراسم مطالبی در رابطه با لزوم تحصیل دانش آموزان آذربایجانی به زبان مادری ایراد کرده بودند. آقای لسانی فعال سرشناس حرکت ملی آذربایجان جنوبی به خاطر فعالیت های ملی – مدنی بارها به مدت های طولانی زندانی شده و چندین بار به زندان های دوردست تبعید شده اند. ایشان و خانواده شان تحت فشار مضاعف نیروهای اطلاعاتی به خاطر فعالیت های مدنی شان هستند.

 

-           رسول رضوی

این فعال ترک روز ۲۱ آبان ۱۳۹۴ در جریان اعتراضات «ضد نژادپرستی» آذربایجان در شهر تبریز بازداشت شد. مسئولان قضایی حکم پرونده قبلی وی را به اجرا گذاشته و این فعال را روانه زندان مرکزی تبریز کردند.

رسول رضوی یکی از فعالین شناخته شده آزربایجانی است که به هیچ عنوان هیچ نوع خشونتی را مرتکب نشده است. بعد از گذشت بیش از یک ماه از اعتصاب غذای ایشان و بی خبری از وضعیت جسمی این فعال اخیرا به زندان رجایی شهر کرج انتقال داده اند. دلیل روشنی از این تبعید مشخص نیست.

.

 

 

-           سیامک میرزایی

سیامک میزایی روز ۲۴تیر۹۵ در شهر پارس آباد مغان از توابع استان اردبیل بازداشت و به بند ۲۰۹ بازداشتگاه اوین منتقل شد.

وی چهل روز از مدت بازداشتش را در سلول انفرادی و مابقی را در سلول‌های دو نفره همین بازداشتگاه بسر برده است.

 آخرین خبر ها در خصوص این فعال ترک آزربایجان جنوبی حاکی از این است که اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سیامک میرزایی در دادگاه انقلاب شهر گلستان به ریاست قاضی رجبی برگزار شد. اتهام این فعال «اقدام علیه امنیت ملی از طریق ارتباط با بیگانگان» عنوان شده است.

پدر این فعال که از نزدیک شاهد روند محاکمه سیامک میرزایی بوده، گفته است: «پسرم ضمن دفاع از فعالیت‌های مدنی‌ِ خود، بازداشتش را غیرقانونی و تلاشی در جهت پرونده‌سازی بر علیه خود عنوان کرد. به گفته پدر میرزایی، وی «به شدت لاغر و از لحاظ جسمانی دچار ضعف شدید» شده است.

 

-           مرتضی مرادپور

مرتضی مرادپور فعال ملی مدنی در روز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ در محل کارش دستگیر شده و به زندان برده شده است.

این فعال در اعتراض به عدم اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و عدم اعمال این قانون با وجود دارا بودن شرایط از تاریخ سه شنبه چهارم آبان ۱۳۹۵/۲۵ اکتبر  اعتصاب غذای نامحدود خود را شروع کرده است.

او در سال ۱۳۸۸ در دادگاه انقلاب تبریز به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

-           لطیف حسنی

دکتر لطیف حسنی که اهل خلخال است تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی گرایش حقوق بین‌الملل، مقطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه دولتی باکو به پایان رسانده است

این فعال آزربایجانی روز ۱۸بهمن۹۱ در شهر کرج به هنگام تدریس از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. او به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی به ۸ سال حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به ۱ سال حبس تعزیری و مجموعاً به ۹ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

 

 

-           بهنام شیخی

روز یکشنبه ۹آبان ماه۹۵، بهنام شیخی فعال ترک از سوی ماموران امنیتی بازداشت و جهت تحمل حکم شش ماه حبس خود در زندان مرکزی تبریز است. پیشتر وی روز ۲۰مهر۹۰ پس از اعتراضات گسترده به خشک شدن دریاچه اورمیه با مراجعه ماموران امنیتی به منزل شخصی وی در شهر گلستان از توابع تهران بازداشت شده بود.  بهنام شیخی پیشتر به دلیل فعالیت هویت طلبانه بارها بازداشت و در دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده است.

 

-           حبیب ساسانیان

حبیب ساسانیان شاعر اردبیلی مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری همراه پنج فعال ترک دیگر در شهر اردبیل بازداشت شده است. شاعر اردبیلی علی‌رغم گذشت بیش از شش ماه از زمان بازداشت، هم‌چنان در زندان مرکزی تبریز به صورت بلاتکلیف نگهداری می‌شود. هنوز هیچ دادگاهی برای وی تشکیل نشده و از درمان موثر بیماری محروم مانده است. با گذشت بیش از شش ماه از زمان بازداشت حبیب ساسانیان هنوز هیچ دادگاهی برای آقای ساسانیان تشکیل نشده و مشخص نیست وی به چه دلیل بازداشت شده و اتهاماتش چیست.

حبیب ساسانیان به همراه مهدی جوادزاده، حمید ثقفی، بابک آوند، اسماعیل افخمی و یونس رحیمی بازداشت شد.

 

-           ابراهیم نوری

ابراهیم نوری  فعال ملی آزربایجان به دادگاه اهر احضار شده است بر اساس این گزارش  این فعال ملی میبایست در تاریخ ۲۵ آبان ماه سال جاری در دادگاه انقلاب اهر احضار یابد   . اتهام این فعال ملی    اجتماع و تبانی  بر ضد  امنیت داخلی نظام  دایر بر  بر گزاری تجمع غیر قانونی عنوان شده است. وی  در حال حاضردانشجوی حقوق دانشگاه اهر میباشد که  ، پیش‌تر نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی بازداشت گردیده است. وی نخستین بار در دوران دانش آموزی در سال ۱۳۸۴ توسط حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت. ابراهیم نوری همچنین در سال ۱۳۸۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده بود. این فعال مدنی بار دیگر در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و در تاریخ ۲ بهمن ماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون ریالی از زندان اهر آزاد شده بود.

 

-           یوروش مهر علی بیگلو

یوروش مهر علی بیگلو از فعالین سر شناس حرکت ملی آزربایجان میباشد که روز ۹ اردیبهشت ۹۲ قاضی باقرپور، رئیس شعبه‌ی سوم دادگاه انقلاب تبریز، او را به همراه شهرام رادمهر، محمود فضلی، لطیف حسنی و بهبود قلیزاده به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی به ۸ سال حبس تعزیری و به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به ۱ سال حبس تعزیری و مجموعاً به ۹ سال حبس تعزیری محکوم نمود.

حکم ۹ ساله این فعال مدنی پس از تجمیع احکام صادره به ۸ سال زندان تقلیل پیدا کرده است.

پیشتر آیت مهرعلی بیگلو، روز ۲۰اردیبهشت٨۹ در منزل شخصی خود در شهر صوفیان از توابع شهرستان تبریز بازداشت و به اطلاعات تبریز منتقل شده بود.

این فعال مدنی همچنین در مراسم بزرگداشت پروفسور زهتابی در ۲۱آذر۸۱ و گردهمایی ساله قلعه بابک در تیرماه ۸۳ بازداشت و به احکام حبس محکوم گردیده بود.

آیت مهر علی بیگلو مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی قوپوز، فارغ التحصیل فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس تهران و اهل جلفا است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منصور سیفی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.