رفتن به محتوای اصلی

واکنش ترامپ و ستاد کلینتون به بازشماری آرا در ویسکانسین
27.11.2016 - 13:15

ستاد هیلاری کلینتون، نامزد دمکرات، می‌گوید با وجود آنکه مدرکی در مورد هک شدن سیسم شمارش آرا در دست نیست، اما در بازشماری آرا در ویسکانسین شرکت می‌کند.

پیش از این در پنجم آذر ماه هیئت انتخاباتی ایالت ویسکانسین، پذیرفت تا برای بررسی احتمال دستکاری هکرهای خارجی در نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری، آرای ریخته‌شده به صندوق‌های این ایالت را بازشماری کند.

ویسکانسین از جمله ایالت‌های تعیین‌کننده در نتیجه انتخابات آمریکا بود؛ در کنار میشیگان و پنسیلوانیا. آقای ترامپ در هر سه ایالت بر رقیب خود، خانم کلینتون پیروز شد.

اندکی پس از اعلام نتیجه انتخابات که هیلاری کلینتون آن را پذیرفت، جیل استین، نامزد حزب «سبز» آمریکا کارزاری را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و بازشماری آرا در ویسکانسین و دیگر ایالت‌ها آغاز کرد.

خانم استین می‌گوید شمار آرای غیابی در حوزه ویسکانسین، افزایش قابل‌توجهی نشان می‌دهد و ممکن است سیستم شمارش آرا هک شده باشد.

دونالد ترامپ، که طی روزهای گذشته واکنش خاصی به این تلاش‌ها نشان نداده بود، سکوت خود را شکسته و آن را مضحک و فریب افکار عمومی توصیف کرده‌است.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، در بیانیه‌ای، با اشاره به این موضوع که رقیب دمکرات او، خود نتیجه را پذیرفته و به او تبریک گفته، تاکید کرده‌است که پیروزی او در آرای الکترال ۳۰۶ رای بود که از سال ۱۹۸۸، بهتر از هر نتیجه دیگری برای یک نامزد جمهوری‌خواه است. او می‌گوید پیروزی‌اش در ۹ ایالت از ۱۳ ایالتی که نتیجه اصلی را تعیین کرده‌اند (ایالت‌هایی که تا آخرین لحظه مشخص نیست به کدام نامزد رای خواهند داد) و مجموع ۳۰ از ۵۰ ایالت، بهترین نتیجه از زمان پیروزی رونالد ریگان در سال ۱۹۸۴ است.

در آن سو، مارک الیاس، وکیل کارزار کلینتون، در وب‌سایت «مدیوم» گفته است این ستاد «صدها پیام، ایمیل و تماس تلفنی دریافت کرده که خواستار این هستند کاری، هر کاری می‌شود، در مورد اتهام‌های مطرح شده انجام شود».

روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از الیاس می‌گوید ستاد کلینتون هیچ مدرک قابل تعقیب قانونی، دال بر وجود تقلب یا هک شدن سیستم شمارش آرا نیافته، اما آن‌ها گام‌هایی در این مورد برداشته‌اند و در بازشماری آرا که جیل استین درخواست کرده، شرکت می‌کنند.

آقای ترامپ از دیگر سو، می‌گوید تلاش‌های جیل استین، نامزدی که کم‌تر از یک درصد آرا را کسب کرده، برای جمع کردن پول است که بیشتر آن را هم خرج بازشماری آرا نخواهد کرد.

شبکه خبری فاکس می‌گوید ترامپ و ستاد او، تا زمانی که ستاد کلینتون وارد ماجرای بازشماری نشد، در این مورد سکوت کرده‌ و بر روند انتخاب و آماده‌سازی دولت متمرکز بودند.

البته گزارش‌ها حاکی‌ست، حتی اگر هر سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا، بازشماری آرا را بپذیرند، بخت این که نتیجه نهایی تغییری بکند .رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.