رفتن به محتوای اصلی

تریزا می: کشورهای خلیج برخلاف ایران شریک استراتژیک ما هستند
08.12.2016 - 14:28

وی در گفت‌وگو با ترکی الدخیل مدیر شبکه العربیه اظهار داشت که حفظ امنیت خلیج و شکوفایی آن، همچون حفظ امنیت بریتانیا و شکوفایی آن به شمار می‌آید.

نخست وزیر بریتانیا درباره دخالت‌های ایران در کشورهای عربی خلیج گفت:« ما نیز در این نگرانی و فعالیت موذیانه این کشور و دخالت‌های آن در مناطق مختلف منطقه شریک هستیم.»

نخست وزیر بریتانیا که برای مشارکت در اجلاس شورای همکاری کشورهای عربی خلیج در منامه پایتخت بحرین حضور دارد، با اشاره به تهدیدهای ایران در منطقه، تاکید کرد که امنیت خلیج، امنیت بریتانیا به شمار می‌رود و بریتانیا به کشورهای حوزه خلیج برای به عقب راندن اقدامات تهاجمی ایران کمک می‌کند.

پادشاه بحرین در پایان سی و هفتمین اجلاس شورای همکاری خلیج در منامه گفت: همکاری‌های کشورهای خلیج و بریتانیا شاهد یک جهش چشمگیر خواهد شد و ما به تقویت همکاری بین دو طرف امیدواریم.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا همچنین گفت: «مشکلات امنیتی در کشورهای عربی و غربی رو به افزایش است و برای مقابله با این تهدیدهای امنیتی و تروریستی، ما باید با یکدیگر همکاری کنیم.»

او افزود: ما به کشورهای حوزه خلیج برای به عقب راندن اقدامات تهاجمی ایران، کمک می‌کنیم.

خانم می ادامه داد: « من امروز به اینجا آمدم زیرا که ما سابقه پرباری از همکاری بین بریتانیا و کشورهای خلیج داریم و می‌خواهیم به همه جهان نشان دهیم که فرصت‌های بی‌شماری داریم که از آنها در کنار هم بهره ببریم.»

نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که امنیت کشورهای خلیجی، امنیت بریتانیا به شمار می‌رود و تروریسمی که کشورهای خلیجی را هدف قرار داده، خیابان‌های بریتانیا را نیز مورد هدف می‌دهد. او با اشاره به عقب‌نشینی داعش در مناطق مختلف، گفت: «ما باید با هم، با داعش در سوریه بجنگیم.»

به گفته ترزا می، سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا، هشدارهای متعددی از سوی پادشاهی سعودی درباره مسائل تروریستی دریافت کردند و این اطلاعات و هشدارها، جان هزاران نفر را نجات داد.

او با تاکید بر اینکه کشورهای خلیج، به روشنی از سوی ایران مورد تهدید قرار دارند، گفت: «ما باید در این‌باره یک برنامه استراتژیک داشته باشیم.»

می پیش از سفر به بحرین و شرکت در ۳۷امین اجلاس سران کشورهای عربی خلیج در بیانیه‌ای گفته است که به دنبال گشودن فصل جدیدی از همکاری با کشورهای عربی خلیج، پس از خروح بریتانیا از اتحادیه اروپا است.

عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری کشورهای خلیج نیز گفت: روابط کشورهای خلیج و بریتانیا طی قرن‌ها شاهد، پیشرفت بوده است و همکاری و گفت‌وگوهای راهبردی میان شورای همکاری و بریتانیا ادامه دارد.

درباره موضوع یمن، الزیانی بر حمایت از فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید کرد و گفت: «شورای همکاری در حال برنامه‌ریزی یک نشست بین‌المللی برای بازسازی یمن است.»

سی و هفتمین اجلاس شورای همکاری کشورهای عربی خلیج که در منامه پایتخت بحرین با حضور بریتانیا برگزار شد، توجه ویژه‌ای به چالش‌ها و تغییرات سیاسی در منطقه داشت.

متن کامل مصاحبه

س: جناب نخست وزیر؛ برای وقتی که برای این مصاحبه به ما دادید، بسیار متشکریم. از بحرین آغاز می‌کنم، جایی که اجلاس شورای همکاری کشورهای عربی خلیج برگزار می‌شود و شما مهمان ویژه این نشست هستید. چه پیامی برای رهبران کشورهای خلیج دارید؟

ج: در ابتدا باید بگویم من بسیار مفتخرم که برای سخنرانی در اجلاس شورای همکاری خلیج دعوت شدم و گمان می‌کنم اولین نخست‌وزیر بریتانیا باشم که برای چنین مراسمی دعوت می‌شود و به باور من این موضوع نشانگر پیوندهای مستحکم بریتانیا و کشورهای شورای همکاری خلیج است. پیامی که می‌خواهم با حضورم در این اجلاس، به رهبران این کشورها بدهم، این است که من خواهان تقویت این روابط میان کشورهایمان و پایه‌ریزی آینده بر اساس آن، هستم.

باور دارم که زمینه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توانیم برای منافع مشترکمان در آنها همکاری کنیم؛ از جمله تجارت، جنبه‌های شکوفایی و همچنین موضوع امنیت.

ما اهمیت امنیت این منطقه را درک می‌کنیم و من اعتقاد دارم که حمایت امنیت [کشورهای] خلیج، حمایت امنیت ما و پیشرفت [کشورهای] خلیج، پیشرفت ماست. من به همکاری کشورهای خلیج، براساس پیوندهای تاریخی که ما را به یکدیگر مرتبط می‌سازد، بسیار امیدوارم.

س: جناب نخست وزیر؛ در موضوع امنیت، بحرین و کشورهای خلیجی، بر این باورند که ایران، در امور داخلی آنها دخالت می‌کند. آیا شما هم درباره این نگرانی با آنها هم‌عقیده‌اید؟

ج: من با چشمانی باز امور را دنبال می‌کنیم و نگاهمان به ایران کاملا روشن است. ما در این نگرانی درباره رفتارهای ستیزه‌جویانه ایران و مداخله‌اش در بسیاری از مناطق، هم‌نظریم.

من به اهمیت همکاری با کشورهای خلیج، برای تضمین ثبات منطقه و حفظ امنیت آن، باور دارم. اینک و اینجا در بحرین ساخت او پایگاه نظامی بریتانیا در شرق کانال سوئز، پس از ۱۹۷۱ در جریان است. به گمان من این گام، نشانگر آن چیزی است که درباره امنیت این منطقه احساس می‌کنیم. من همچنین از رزم‌ناو “أوشن” که در اینجا و برای کمک به تضمین ثبات و امنیت منطقه پهلو گرفته است، دیدن کردم.

س: آیا جناب نخست وزیر، نشانه‌ای مبنی بر اینکه ایران از رفتارهای ستیزه‌جویانه‌اش دست بردارد، مشاهده کرده‌اید؟

ج: یقینا در موضوع ایران کارهایی شده است. توافق هسته‌ای که با ایران صورت گرفت و مانع از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای شد، گامی مهم است لیکن من معتقدم که باید مقابله با رفتارهای ستیزه‌جویانه ایران را ادامه داد و این کاری است که بریتانیا انجام می‌دهد، اما بسیار مهم است که با کشورهای حوزه خلیح نیز برای تضمین امنیت‌شان همکاری کنیم و این موضوع از طریق حضور نظامی در منطقه امکان پذیر بوده و بخش مهمی از این همکاری است.

س: بسیار عالی. جناب نخست وزیر بسیاری از افراد عادی و حتی رهبران منطقه خلیج احساس می‌کنند که بریتانیا به هم‌پیمانان خود پشت کرد و این به سود ایران بود. در این زمینه چه نظری دارید؟

ج: نخیر. بریتانیا روابط خوب و مستحکم خود را با منطقه خلیج و کشورهای خلیج حفظ کرده است، اما ما می‌خواهیم بر روی این روابط آینده را پایه‌ریزی کنیم. کشورهای خلیجی شریک راهبردی ما هستند لیکن ایران شریک ما نیست. بسیار مهم است که روی این روابطی که ما را با کشورهای خلیج مرتبط می‌کند، پایه‌ریزی کنیم و من معتقدم که می‌توانیم این کار را در برخی زمینه‌ها، مانند موضوع امنیت، انجام دهیم.

علاوه بر این، برپایه روابط تجاری فی‌مابین می‌توانیم پیشرفت را به ارمغان بیاوریم. مقدار صادرات بریتانیا به کشورهای خلیج بسیار زیاد است و سرمایه‌گذاری‌های خلیجی زیادی نیز در بریتانیا وجود دارد و من خواهان تقویت و توسعه همه اینها هستم.

س: آیا هنگامی که با یکی از رهبران خلیجی ملاقات می‌کنید، این احساس را لمس می‌کنید؟

ج: آنچه من در ملاقات با رهبران خلیجی مشاهده می‌کنم تقارب مثبت و باور به اینکه بریتانیا و کشورهای خلیج همکاری‌های دوجانبه فراوانی درگذشته‌ داشته‌اند، است. لیکن موضوع به روابط ما در گذشته خلاصه نمی‌شود و ما باید بگوییم چگونه می‌توانیم برای آینده با همدیگر همکاری کنیم؟، چگونه می‌توانیم با همدیگر همکاری کنیم تا امنیت و پیشرفت کشورهای خلیج و بریتانیا را تضمین کنیم.

س: بگذارید موضوع را عوض کنیم و اگر اجازه دهید به اروپا بپردازیم. سرکارخانم نخست وزیر، جایگاه بریتانیا در جهان را پس از خروج از اتحادیه اروپا چگونه می‌بینید؟

ج: زمانی که از اتحادیه اروپا خارج شویم، می‌خواهم بریتانیا را ببینم که …

س: این اتفاق چه زمانی رخ می‌دهد؟

ج: این اتقاق پس از اتمام برخی مراحل رخ خواهد داد. باید گفتگوهای رسمی ار آغاز کنیم و پیش‌بینی می‌کنم در انتهای ماه مارس سال آینده، آغاز این گفتگوها اعلام خواهد شد و پس از آن و براساس توافق‌نامه اروپایی مربوطه، یک پروسه دو ساله خواهیم داشت. هنگامی که از اتحادیه اروپا خارج شویم، بریتانیا آزاد خواهد بود تا گفتگوها و توافق‌های تجاری با دیگر کشورهای جهان امضا کند. لیکن من می‌خواهم بریتانیای پس از خروج از اتحادیه اروپا را کشوری با اعتماد به نفس، مثبت و گشاده‌روی به جهان ببینم. می‌خواهم کشور خوبی در جهان تجارت آزاد باشیم و معتقدم بسیار مهم است که از مزایای اقتصادی تجارت آزاد دفاع کنیم. می‌خواهم که کشورمان بر پایه پیمان‌هایمان در جهان، پایه‌ریزی شود و می‌خواهم با اتحادیه اروپا نیز درباره توافق‌نامه‌هایی که به منافع بریتانیا کمک می‌کنند، گفتگو کنیم، زیرا که می‌خواهیم روابط خوب با کشورهای اتحادیه اروپا را حفظ کنیم، زیرا که خروج ما از اتحادیه اروپا به معنای خروج از اروپا نیست.

س: جناب نخست وزیر، بینندگان ما مشتاقند بدانند ترزا مای کیست. سوال من از شما این است: چه پیامی برای معرفی خودتان به جهان عرب می‌دهید؟

ج: امیدوارم مردم در من شریکی قابل اعتماد و شخصی که بتوانند با او برای پیشرفت و امنیت منطقه خلیج و بریتانیا کار کنند، ببیند.

س: آیا این پیام شما به ملت‌های ماست؟

ج: بلی. من همچنین به گفتگوهای که در اجلاس شورای همکاری کشورهای عربی خلیج و همچنین دیدارهای دوجانبه‌ای که با رهبران این کشورها برای یافتن راه‌های مناسب برای به پیش راندن روابطمان، امیدوارم. من از کشورهای خلیج می‌خواهم بریتانیا را شریکی ببینید که برای آینده می‌توان به آن اعتماد کرد.

س: درباره عرب‌ها و مسلمانانی می‌پرسم که به دلیل آنچه در اروپا رخ می‌دهد نگرانند. آیا شما هم چنین نگرانی درباره بریتانیای پس از خروج از اتحادیه اروپا دارید؟

ج: درباره بریتانیا من تلاش کرده‌ام پیام واضحی را به مردم بگویم. من می‌خواهم حکومتی که من در راس آن قرار دارم در خدمت همگان در بریتانیا باشد. می‌خواهم [بریتانیا] کشوری باشد که در آن افراد براساس توانایی‌هایشان ارزش‌گذاری شوند و بتوانند به بهترین چیزی که امید دارند، دست یابند. کشوری که در آن، اینکه فرد یا والدینش از کجا آمده‌اند مهم نباشد، آنچه مهم باشد این است که فرد چقدر تلاش می‌کند و چقدر توانایی دارد. تلاش برای منافع همگان، این پیامی است که می‌خواهم بگویم و برای تحقق آن در بریتانیا می‌کوشم.

س: حتی پس از خروج از اتحادیه اروپا؟

ج: بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا نیز بریتانیا باقی خواهد ماند. [شرایط] زندگی متفاوت خواهد بود لیکن ما اعتماد به نفس و گشاده‌رویی به جهان و روابط خوبمان با اروپا را حفظ خواهیم کرد، لیکن می‌خواهم مطمئن باشم که همیشه حکومت و کشوری داشته باشیم که هدفشان خدمت به همگان باشد.

س: زندگی چگونه متفاوت خواهد بود؟

ج: روابط ما با اتحادیه اروپا پایان خواهد پذیرفت و این یعنی ما می‌توانیم درباره پیمان‌های تجارت آزاد با دیگر کشورهای جهان گفتگو کنیم. می‌‌خواهم توافق‌هایی با اتحادیه اروپا داشته باشیم که به منافع بریتانیا کمک کند تا بتوانیم روابط خوبمان با اتحادیه اروپا را حفظ کنیم. منافع بریتانیا در وجود یک اتحادیه اروپایی قوی است که با آن روابط خوبی داشته باشیم.

جناب نخست‌وزیر، از شما برای این مصاحبه که انجام آن بسیار لذت بردم، تشکر می‌کنم.

تشکر می‌کنم.العربیه

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.