رفتن به محتوای اصلی

روسیه: استعفای مایکل فلین «کم‌اهمیت» است
15.02.2017 - 13:35

مایکل فلین دوشنبه شب پس از آنکه اعتراف کرد در مورد مناسباتش با حکومت روسیه به مقامات آمریکا «اطلاعات ناقص» داده از مقام مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ استعفا داد.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته در روزی که دولت اوباما به خاطر دخالت سایبری روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته تحریم‌های جدیدی علیه آن کشور وضع کرد، مایکل فلین چندین بار با سفیر روسیه در واشینگتن تماس گرفته است.

دولت روسیه تماس آقای فلین با سفیر آن کشور را تایید کرده ولی این گزارش را تکذیب کرده که مضمون گفت‌وگوهای آنها لغو تحریم‌ها علیه روسیه بوده است.

آسوشیتدپرس از مایکل فلین به عنوان «رابط اصلی» دونالد ترامپ با دولت روسیه نام برده است. آقای فلین در سال ۲۰۱۵ در جشنی که توسط راشا تودی، شبکه تلویزیونی وابسته به دولت روسیه، برگزار شده بود شرکت کرد و در این مراسم در کنار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری این کشور، نشسته بود.

برخی از کارشناسان روس معتقدند دولت روسیه این توهم را که گویا دولت دونالد ترامپ موضع طرفداری از مسکو دارد، از مدت‌ها پیش کنار گذاشته است. به گفته آنها کسی که چنین توهمی را ایجاد کرد مایکل فلین بود ولی مقامات روسیه از مدتی پیش دریافته بودند که او در عرصه سیاست خارجی نقش تعیین کننده‌ای نخواهد داشت.

انتصاب رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه به مسکو نشان داد که نه مایکل فلین بلکه او مسئول اصلی مذاکرات با روسیه خواهد بود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه، حاضر نشد در مورد استعفای مایکل فلین موضع‌گیری کند و افزود این یک موضوع داخلی دولت دونالد ترامپ است و «به روسیه ربطی ندارد».

در پاسخ به این سئوال که آیا هنوز هم به بهبود رابطه با واشینگتن امیدوارند، دمیتری پسکوف گفت: «هنوز برای این ارزیابی زود است چون دولت دونالد ترامپ کاملا شکل نگرفته است».

دولت روسیه قبلا اعلام کرده بود که تا پیش از ملاقات رهبران دو کشور انتظار ندارد تغییر اساسی در مناسبات دو طرف ایجاد شود. ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده که دو طرف می‌توانند در اسلوونی، زادگاه همسر دونالد ترامپ دیدار کنند ولی افزوده است که تعیین زمان و مکان این ملاقات کاملا به تصمیم آقای ترامپ بستگی دارد.

واکنش مسکو به استعفای مایکل فلین در شرایطی صورت می‌گیرد که رکس تیلرسون قرار است در روزهای آینده با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار کند.

رکس تیلرسون که در مقام مدیر شرکت نفتی اکسون موبیل قراردادهای مهمی را با شرکت‌های روسی امضا کرده و حتی نشان افتخاری «دوستی با روسیه» را دریافت کرده است به عنوان یک مذاکره‌کننده سرسخت شهرت دارد و به روسیه وعده‌هایی نخواهد داد که نتواند آن را عملی کند.

با وجود این، چند تن از قانونگذاران روسیه در شبکه‌های اجتماعی از استعفای مایکل فلین اظهار تاسف کردند.

کنستانتین کوساچف، رییس کمیته سیاست خارجی پارلمان روسیه در پیامی در صفحه فیسبوک خود نوشت برکناری مشاور امنیت ملی به خاطر تما‌س‌هایش با روسیه «پارانویا و حتی بدتر از آن است».

الکس پوشکف، رییس کمیته اطلاع‌رسانی پارلمان نیز در پیام خود در شبکه توئیتر نوشت: «هدف این اقدام نه مایکل فلین بلکه مناسبات با روسیه بود».

لئونید اسلوتسکی، رییس کمیته سیاست خارجی دومای روسیه در اولین پیام خود استعفای مایکل فلین را «نشانه‌ای منفی» برای مناسبات روسیه و آمریکا توصیف کرد ولی دو ساعت بعد در پیام دوم خود با موضع نرم‌تری نوشت: «این مسئله نمی‌تواند به شکل بنیادی روی مناسبات روسیه و آمریکا تاثیر بگذارد».رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.