رفتن به محتوای اصلی

سرکوب تظاهرات مردم اهواز بر علیه تبعیض و نبود خدمات را محکوم می‌کنیم
19.02.2017 - 00:47

سازمان حقوق بشر اهواز  سرکوب تظاهرات مردم اهواز و اعلام حالت فوق‌العاده و تهدید به دستگیری هر کس که به تبعیض نژادی، محرومیت و نبود امکانات اعتراض کند، را به شدت محکوم می‌کند.

با گسترش دامنه اعتراضات نیروی انتظامى تظاهرات مردم که تا عصر روز جمعه داشت را متفرق كرده و تظاهرکنندگان که براى پنج روز متوالی به قطع برق و تبعیض شدیدی که حکومت بر علیه منطقه روا داشته اعتراض کرده‌اند را تهديد کردند.

سخنگوی نیروهای انتظامى در بیانیه‌ای که در میان تظاهرکنندگان قرائت کرد، با اعلام ممنوعيت تظاهرات به مردم هشدار داد نیروهای امنیتی معترضان را دستگیر خواهند کرد.

تصاویری که شهروندان اهوازی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و یا برای سازمان حقوق بشر اهواز فرستاده‌اند، نشان می‌دهد نیروهای ضد شورش از استان‌های فارس و لرستان برای سرکوب معترضان در شهرهای اهواز، كوره (شهرك طالقانى) و فلاحيه و دیگر شهرهای اقلیم عازم اهواز شده‌اند.

روز جمعه اعتراضات مردمی برای پنجمین روز متوالی ادامه یافت. معترضان به تبعیض، به حاشیه رانده شدن، نبود برق و دیگر خدمات شهری، بیکاری، فقر و محرومیت در منطقه‌ای ثروتمند و مملو از نفت و دیگر منابع طبیعی اعتراض کردند.

شهروندان اهوازی در پنجمین روز اعتراضات با شعار کنایه‌آمیز "مالنا غيرك يا الله" به معنای "خدایا جز تو کسی را نداریم" اعلام کردند که هیچ کس فریادهای مکرر آنها را نمی‌شنود و حکومت کماکان سیاست‌های تغییر بافت جمعیتی و سیاست‌های نژادپرستانه خود بر علیه ملت عرب اهواز را ادامه می‌دهد.

تظاهرکنندگان قطعی مکرر برق و نبود خدمات شهری را محکوم کرده و به افزایش بیکاری و ادامه سیاست‌های تبعیض‌آمیز حکومت در منطقه بر علیه عرب‌های اهوازی اعتراض کردند.

از سوى ديگر و در نتيجه فشارها و گسترش اعتراضات مدیریت بحران استان ومدیرکل منابع طبیعی از کار برکنار شده‌اند.  در در واقع برکناری این دو مسئول تغییری در واقعیت موجود ایجاد نمی‌کند و حکومت کماکان سیاست‌های تغییر بافت جمعیتی و به حاشیه راندن عرب‌ها را پیگیری می‌کند.

سرکوب تظاهرکنندگان و اعلام حالت فوق‌العاده در اهواز، حجم هراس و نگرانی حکومت از خشم این ملت ستمدیده و به حاشیه رانده شده را نشان می‌دهد، ملتی که انقلابش شهر به شهر در حال گسترش است و پس از اهواز، مردم الفلاحیه و الکوره نیز به پاخاسته و برضد حکومت تظاهرات کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر اهواز ضمن محکوم کردن سرکوب این تظاهرات، از خواست فعالات مدنی برای استمرار این تظاهرات مسالمت‌آمیز تا برآورده شدن خواست‌های به‌حق ملت حمایت می‌کند. دولت ايران بايد شیوه برخوردهای امنیتی را کنار گذاشته و براساس قوانین بین‌المللی و اصول حقوق بشر، به معترضان اجازه برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز داده و  حق آزادی بیان را از آنها نگیرد.

سازمان حقوق بشر اهواز

17 فوریه 2017

http://www.ahwazhumanrights.org/fa/sections/19/2017-02-18-09-57-44

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.