رفتن به محتوای اصلی

ناگفته‌ای از یک‌ طرح ناکام رفسنجانی در سال ٨٨
02.03.2017 - 13:55

روزنامه اعتماد:

چند ماه دیگر که بگذرد هشت سال از اتفاقات سال ٨٨ گذشته است. در تمام این سال‌ها بارها درباره آن روزها سخن گفته شده و گاه اظهارنظرها در این باره جنجال زیادی را به دنبال داشته است. علی مطهری جزو چهره‌هایی است که صحبت‌هایش درباره وقایع تلخ آن سال برایش حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت اما هیچ یک از این حاشیه‌ها و جنجال‌ها نظر او را درباره این مساله تغییر نداد و او همواره بر عقیده خود استوار ماند. اما حرف‌های علی مطهری درباره سال ٨٨ تنها معطوف به جریانات پس از انتخابات نیست. نایب‌رییس مجلس روایتی هم از چند ماه پیش از خرداد ٨٨ دارد و از طرحی سخن می‌گوید که در اسفند ٨٧ آن را با رییس دولت اصلاحات و آیت‌الله هاشمی در میان گذاشته بود و موافقت آنها را نیز جلب کرده بود، طرحی که می‌توانست علی اکبر ولایتی را راهی پاستور کند و نه حوادث تلخ ٨٨ را به بار آورد و نه هزینه‌هایی که در پی سوء‌مدیریت دولت سابق به کشور تحمیل شد را در پی داشته باشد، اما سستی اصولگرایان در این مسیر سبب شد تا طرح علی مطهری با ناکامی مواجه شود. نایب‌رییس مجلس در گفت‌وگو با جماران توضیحات بیشتری را درباره پیشنهادش برای انتخابات سال ٨٨ ارایه کرده است.

سستی اصولگراها، طرح مطهری را ناکام گذاشت

 علی مطهری در پاسخ به سوالی در مورد محورهای سخنانش در ملاقات برخی نمایندگان مجلس با رییس‌جمهوری اسبق کشورمان گفت: در این دیدار چند نفر از جمله بنده صحبت کردند؛ من گفتم آخرین بار آقای خاتمی را در اسفند ١٣٨٧ و نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٨٨ ملاقات کردم. آن زمان من طرحی درباره آن انتخابات داشتم و آن این بود که همه اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب روی آقای ولایتی توافق کنند؛ چون ادامه مدیریت آقای احمدی‌نژاد را به صلاح کشور نمی‌دانستم. وی با بیان اینکه با سران اصولگرا صحبت کرده بودم و همه آنها این طرح را قبول کردند، افزود: این طرح را با آقای خاتمی هم در میان گذاشتم. ایشان گفتند اگر اصولگرایان در این راه استوار باشند نه من کاندیدا می‌شوم و نه آقای موسوی. مطهری ادامه داد: این طرح را با مرحوم آیت‌الله هاشمی هم در میان گذاشتم که ایشان نیز گفتند اگر آنها روی آقای ولایتی توافق داشته و محکم باشند من کاری می‌کنم که نه آقای خاتمی بیاید و نه آقای موسوی. بعدا اصولگراها درباره این طرح سست شدند چون می‌گفتند ما احساس می‌کنیم که نظر رهبری به آقای احمدی‌نژاد است و به همین دلیل این طرح عملی نشد. نایب‌رییس مجلس تصریح کرد: در این دیدار، پس از روایت آن ماجرا، گفتم این مطلب را از آن جهت گفتم که معلوم شود اینکه می‌گویند حوادث سال ٨٨ طراحی و برنامه‌ریزی شده بود و سران معترضان با خارج ارتباط داشتند حرف بی‌پایه و اساسی است. سپس گفتم به هر حال فعلا در شرایط موجود هستیم که شرایط خوبی نیست و البته قابل دوام هم نیست. مطهری در پایان تاکید کرد: آقای خاتمی با صبر و تدبیر، خوب عمل کردند و توفیقاتی برای جامعه و انقلاب از سال ٩٢ پدید آمد، اما ما به عنوان مجلس چندان خوب عمل نکرده‌ایم و مجلس در جایگاه خودش نیست. برخی کارهای خلاف قانون اساسی انجام می‌شود و تنها نهادی که می‌تواند جلوگیری کند مجلس است. البته هنوز زود است که درباره مجلس دهم قضاوت کنیم خصوصا که چند‌ماهی است که سرگرم برنامه و بودجه بوده است.

«فروشنده» چهره خوبی از ایران نشان نمی‌دهد

 علی مطهری هر قدر که در مسائل سیاسی با اصلاح‌طلبان اشتراک دارد و گاه چند قدم از برخی چهره‌های اصلاح‌طلب جلوتر است اما در دیدگاه‌های فرهنگی خود فاصله بسیار زیادی با جناحی که امروز بزرگ‌ترین حامی او شمرده می‌شود، دارد. اسکار دوم اصغر فرهادی برای سینمای ایران برای بسیاری از چهره‌های سیاسی مایه شادی و افتخار‌آفرین بود و در سوی دیگر میدان بسیاری نه تنها آن را مایه افتخار نمی‌دانند که برای‌شان مایه شرمساری نیز هست. در این میان علی مطهری چندان روی خوشی به فیلم فروشنده نشان نمی‌دهد اما گویی دوست ندارد که در این زمینه در کنار تندروترین چهره‌های اصولگرا نیز قرار گیرد و شاید از همین رو ابتدا از اصغر فرهادی به خاطر تحریم مراسم اسکار تقدیر می‌کند و کسب دومین اسکار را امتیازی برای سینمای ایران می‌داند و سپس می‌گوید که فروشنده چهره خوبی از ایران نشان نمی‌دهد. به گزارش ایسنا، علی مطهری با اشاره به دریافت جایزه اسکار از سوی اصغر فرهادی برای فیلم «فروشنده»، اظهار کرد: از نظر فنی و هنری و دنیای سینما، طبعا این‌گونه جوایز امتیازی برای سینمای ایران به شمار می‌رود. وی افزود: همان‌طور که قبلا گفتم انتخاب فیلم فروشنده از طرف سینمای ایران برای معرفی به اسکار انتخاب خوبی نبود چون اولا این فیلم سوژه خوبی ندارد و ثانیا چهره خوبی از ایران نشان نمی‌دهد. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: آقای فرهادی بهتر بود فردی را به عنوان نماینده خود به اسکار معرفی می‌کرد که پوشش اسلامی را رعایت می‌کرد، ‌گرچه نرفتن ایشان به امریکا در اعتراض به تصمیم ضد مهاجری ترامپ قابل تقدیر است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
روزنامه اعتماد

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.