رفتن به محتوای اصلی

دو مقاله در باره رفراندوم سيستم حكومتي در تركيه
27.03.2017 - 11:12

مقاله اول:

"پ-ک-ک" در رفراندوم چه خواهد کرد؟

نوشتهء:  محمد بدری گولتکین

ترجمهء:  علی قره جه لو

در 12 روز اخیر، در ایالات مختلف  شرق و جنوب شرق ترکیه بودیم.  در گردهمایی های بسیاری شرکت کرده و با طرفداران حزبی مان و با دوستان مان در جلسات بسیاری شرکت کردیم.  امکان ملاقات و بحث های دوطرفه با شهروندانی که دارای نظرات مختلفی بودند نیز، دست داد.

یکی از سوالاتی که برای ما حساس بود، و دنبال جواب آن می گشتیم، ازجمله این بود که، "پکک" PKK در رفراندوم چه خواهد کرد".  ملاحظات و نتیجه گیری های خود را می توانیم به شکل زیر خلاصه کنیم:

(1)  پکک در خصوص رفراندوم کاری نمی کند، بی حرکت و کاملا ساکت است.

(2)  بخشی از هواداران اش در رفراندوم شرکت نخواهند کرد، زیرا معتقدند که "آری" یا "نه" فرقی نخواهد کرد.

(3)  در بعضی از مناطق کردنشین، مردم گفته اند که کادرهای حدپ  HDP  به آنها گفته اند، اگرچه پیشنهاد {تغییر قانون اساسی} از طرف آکپ" - "محپ"  AKP-MHP  شده است، در طولانی مدت به نفع آنهاست، لذا باید "آری" بگوئیم.

(4)  بعضی طرفداران پکک می گویند، اگر نتیجه رفراندوم "آری" باشد، در ترکیه هرج و مرج ایجاد خواهد شد و این به نفع ماست.

پکک از سیستم ریاست دفاع می کند

همه ملاحظات مان در بالا نشان می دهد که آنچه که از طرف مرکزیت پکک و حدپ بعنوان "نه" منعکس می شود، موضع حقیقی آنها را نشان نمی دهد.

زیرا پکک سال هاست که طرفدار سیستم ریاست است.  رهبران پکک از جمله اوجالان، بارها و بارها در فرصت های مختلف آنرا به زبان آورده است که "مخالف سیستم ریاست نیست"، و "از سیستم ریاست آقای طیب اردوغان حمایت خواهد کرد".  

همچنین، رهبران حدپ نیز بارها گفته اند که مخالف آن نیستند.  چنانکه وقتی در مجلس پیشنهاد تغییر قانون اساسی بحث می شد،  موضع حدپ در مجلس مطابق با موضع سنتی پکک بود، و حدپ در رای گیری شرکت نکرد!

این موضع نشان می دهد که آنها اصولا طرفدار سیستم ریاست هستند، و ثانیا برای سازش با آکپ چراغ سبز نشان می دهند که حاضر به معامله هستند.

عنصر جبههء "آری"

منافع یک سازمان ترور جدایی خواه بدون تردید در "آری" است.

زیرا "آری"، ترکیه را از درون تجزیه خواهد کرد و ملت را در مقابل هم قرار داده، در مقابل تهدید، ترور، بحران اقتصادی امپریالیستی که از طرف قدرت های امپریالیستی متوجه ترکیه است بی دفاع خواهد گذاشت.  (1)

از همین امروز، نیت "سرنگونی جمهوریت" طرفداران "آری" آشکار شده است. آنها سعی می کنند هر کسی را که از  آنها نیستند، وادار به سکوت کرده، و به اطاعت و تسلیم وا دارند.  هوس به تسلیم واداشتن همه، خود، دلیلی برای نزاع های داخلی است.

به دنبال 150 سال روند دموکراتیزه شدن جامعه ترکیه، و دستاوردهای آن در این زمینه، آشکار است که زنده کردن سیستم قرون وسطی چیزی نیست که شهروندان جمهوری ترکیه زیر بار آن بروند.

تمامی این داده ها نشان می دهد که ارمغان سیستم ریاست به ترکیه، بطور ساده بمعنای آشوب و نزاع است.  برای سازمانی مانند پکک نیز این وضعیت بمعنای یک وضعیت ایده آل است.

به همین جهت است که پکک مخالف تغییر قانون اساسی آکپ نیست.

به همین دلیل است که حدپ علاقه ای به کمپین در مورد رفراندوم از خود نشان نمی دهد.

"اسب ترووا" در جبههء "نه"

وقتی حقیقت این است، "نه" گفتن در رفراندم، از طرف برخی از رهبران پکک و از جبهه حدپ را چگونه باید ارزیابی کرد ؟

این حقیقت مسلمی است که اگر امروز پکک "آری" بگوید، بدون تردید میزان آرای "نه" در رفراندوم به بیش از 70% بالا می رود.

اما، از آنجائی که، پکک خود را طرفدار "نه" نشان می دهد، شهروندانی که از تغییر قانون اساسی نمی توانند دفاع کنند، ولی بدلیل دفاع پکک از "نه"، آرای شان را به "آری" می دهند.

امروز اگر شانسی برای احتمال "آری" قائل شویم، بعلت موضع پکک است.

در این وضعیت، آشکار است که پکک برای تخریب جبهه "نه" از درون، نقش "اسب ترووا" را بعهده گرفته است.

پکک و حدپ چه خواهند کرد ؟

با توجه به نکات فوق، نقش پکک در رفراندوم چنین خواهد بود:

-  کادرها و آنهایی که روابط نزدیک با سازمان دارند، "آری" خواهند گفت.

-  بخشی از طرفداران پکک که می توانند از طرف سازمان هدایت شوند، به پای صندوق های رای نخواهند رفت، و از این طریق بطور غیرمستقیم، از "آری" حمایت خواهند کرد.

-  ولی علی رغم همه این تلاش های پکک، در نتیجه تحولاتی که در یک سال و نیم اخیر روی داده است، آن بخش از انتخاب کنندگان که از حوزه نفوذ پکک خارج شده  و از حدپ جدا شده اند "نه" خواهند گفت.  (2)

توضیحات مترجم:

 

(1)  "کید سن"  Kidson  مامور سفارت انگلیس در استامبول در سال 1919 نوشت:  "استفاده از کردها لازمه منافع مان است".   مستشار سفارت انگلیس "هوهلر" Hohler نیز در این رابطه می نویسد: "اهمیت دادن به مسئله کرد از لحاظ ما به علت "شمال مزاپوتامییا" {شمال عراق و منابع نفت آن} است.  والا وضعیت کردها و ارمنی ها برایم هیچ اهمیتی ندارد".

نقل از کتاب، " عصیان کرد - اسلام" نوشته "اوغور مومجو".   

Tekin Yay, 19.Basım, Istanbul. 1995، Uğur Mumcu،  Kürt - Islam Ayaklanmasıu

(2)  اشاره به بمب گذاری های پکک و خندق کنی های آن در شهرهای جنوب شرق ترکیه است. که نیت واقعی پکک - حدپ  که خود را در پشت گفتمان هایی نظیر صلح، دموکراسی، حقوق بشر ...  پنهان کرده اند، ولی بعنوان ابزار سازمان های اطلاعاتی غرب عمل می کنند.  آشکار شدن چهره واقعی پکک در نزد افکار عمومی ترکیه و بویژه در نزد شهروندان کرد ترکیه، سبب منفرد شدن و از دست دادن وسیع پایه های آن شده است، تا آن حدی که حزب قانونی آن "حدپ" احتمال ورود به مجلس را در انتخابات آینده ترکیه تماما از دست داده است.

لینک اصل مقاله:

http://www.ulusalkanal.com.tr/pkk-referandumda-ne-yapacak-makale,6143.html

 

 مقاله دوم:

رفراندوم در ترکیه:  اسب  ترووا  در جبهه "نه"

 

شعار اصلی تبلیغاتی "آکپ"  AKP  {حزب عدالت و توسعه} در رفراندومی که برگزار خواهد شد {16 آوریل 2017}، معلوم شد:

"پکک" PKK  "نه" می گوید.  "سازمان ترور فتح الله گولن" FETÖ  "نه" می گوید، "حدپ"  HDP  (حزب دموکراتیک خلق ها) "نه" می گوید.  بدین خاطر ما، "آری" می گوئیم".

البته، تبلیغاتی از این نوع، از لحاظ  آکپ، بیانگر بیچارگی و عجز است.  زیرا آکپ، قادر نیست از تغییراتی که در قانون اساسی خود داده است، دفاع کند، و نمی تواند فایده سیستم ریاست را به مردم توضیح دهد، در واقع به گل نشسته است.

آنها توجه را، از تغییرات قانون اساسی، و این که، با این قانون اساسی چه چیزی را بدست آورده و چه چیزهایی را از دست خواهیم داد، قصد دارند به حساس ترین مسئله ملت، که عبارت از " مخالفت با پکک و حامیان آن است"، بکشانند.

پکک مخالف سیستم ریاست نیست

در حالی که می دانیم پکک مخالف سیستم ریاست نیست.

همین دیروز، در اثنای بحث درباره تغییر قانون اساسی {در مجلس}، حدپ موضع حقیقی خود را رو کرد.  آنها، به تغییر قانون اساسی "نه" نگفتند، بلکه در رای گیری شرکت نکردند !

نظرات پکک و حدپ درباره سیستم ریاست را می دانیم.  اوجالان اعلام کرده است که مخالف سیستم ریاست نیست.

طبق صورت جلسه دیدار هیئت حدپ مرکب از، "پروین بولدان"، "سرری ثریا اؤندر" و " آلتان تان" با اوجالان در زندان "ایمرالی" که توسط "نامیک دوروکان" در "روزنامه ملیت" انتشار یافت، اوجالان می گوید:  "می توان در مورد سیستم ریاست فکر کرد.  ما از ریاست آقای طیب اردوغان حمایت می کنیم". (روزنامه ملیت 28 فوریه 2016)

این واقعیت را بیش از همه آکپ می داند.  "یالچین دوغان" {از مشاورین اردوغان} که مذاکرات "گشایش"  Açılım را  با پکک پیش می برد، در 28 جولای 2015 اعلام کرد که اوجالان از سیستم ریاست حمایت می کند.  "امره آک اؤز" از نویسندگان "روزنامه صاباح" در 5 نوامبر همان سال در ستون خود نوشت:  جنبش کرد بیش از همه خواستار سیستم ریاست است".

در عین حال، سخنگویان مختلف حدپ بارها اعلام کرده اند که از سیستم ریاست حمایت می کنند و یا می توانند حمایت کنند".

نماینده "سییرت"، "قدری ییلدریم" همین اواخر در 9 دسامبر گفت، در صورت تامین "وضعیت قانونی"، و "تحصیل به زبان مادری" می توانند از سیستم ریاست دفاع کنند.

حال وقتی وضعیت چنین است، چه اتفاقی افتاده است که حدپ به سیستم ریاست آکپ "نه" می گوید ؟

منافع امپریالیسم

قبل از هر چیز، نباید این حقیقت را فراموش کرد که، در تمامی موارد مهم، سیاست های پکک و البته حدپ را آمریکا تعیین می کند.

موضع آمریکا در مورد سیستم ریاست در 30 سال اخیر کاملا صریح و روشن بوده است.

قدرتی که پشت سر پیشنهاد دادن، {و همچنین فشار و تحمیل} در خصوص سیستم ریاست، که زمانی "تورگوت اؤزال" و اکنون بوسیله آکپ در دستور کار {ترکیه} قرار می گیرد، همیشه آمریکا بوده است.

زیرا آمریکا، با خنثی کردن نهادهایی مانند مجلس، قوه قضایی، ارتش ... که حرکت راحت همدستانش را مانع می شوند، خواستار تبعیت آن نهادها از اتوریته ای است که وابسته خود است.  (1)

و امروز نیز، برای آمریکا دلیل مهم دیگری وجود دارد.  ترکیه، که وارد روند جدا شدن از سیستم آتلانتیک {ناتو - غرب} شده است، اگر به منازعات داخلی کشیده شود، نمی تواند با تهدیدات  خارجی مقابله کند، و در معرض مداخلات خارجی قرار می گیرد.  لذا مجبور به سرخم کردن {تسلیم در مقابل خواست های غرب} می شود.

بخاطر این، آمریکا با تمام نیرو و امکانات خود، تلاش می کند، تا نتیجه رفراندوم "آری" باشد.

تاکتیک اسب ترووا

ولی اگر آمریکا و پکک آشکارا "آری" بگویند، کسی نباید هیچ شکی داشته باشد که 80% آراء "نه" خواهد شد.  و این حقیقت را بیش از همه آمریکا می داند.  (2)

ولی جای گرفتن پکک در جبهه "نه" برای طرفداران جبهه "آری" یک شانس بوجود می آورد.

در واقع، "آری" در آمدن از رفراندوم آینده، بطور ساده در صورتی امکان پذیر است که تبلیغات آکپ دایر بر بودن پکک در جبهه "نه"، از طرف مردم مورد قبول قرار گیرد.

از این لحاظ، مرکزی که افسار پکک را در دست دارد از او خواسته است که "نه" بگوید.

بطور خلاصه، نقشی که به پکک داده شده است نقش اسب ترووا است.

بازی کردن نقش اسب ترووا و یا قادر نبودن به بازی کردن نقش اسب ترووا توسط پکک، به موضع "حزب جمهوریخواه خلق" CHP که در جبهه "نه " قرار دارد، وابسته است.

اکثریت بزرگ نیروهای ملی ترکیه {مخالف امپریالیسم}:  حزب وطن VP ، حزب جمهوریخواه خلق، CHP، اکثریت "حزب حرکت ملی" MHP  که مخالف رهبر این حزب "دولت باهچالی" اند، که وارد ائتلاف با آکپ در رفراندوم شده است. "حزب سعادت" SP، طرفدراران حزب دموکراتDP ، و بخش های قابل توجه پایه های خود حزب آکپ {حداقل 20%} امروز علیه سیستم ریاست هستند، یعنی در جبهه "نه" قرار دارند.  (3)

در این معنی، ملت متحد شده و به بساط "اسب ترووا" آگاه است.

تلاش برای نشان دادن پکک در جبهه "نه" بیهوده است.  آنهایی با سیستم ریاست برای ترکیه دام گسترده اند، به دامی که خود گسترده اند خواهند افتاد.

 

توضیحات مترجم

(1)  مسئول سابق "سیا" در ترکیه Paul Henze   در "گزارش ترکیه" ، که در سال 2006 به کاخ سفید داده است می نویسد:

"ما نمی توانیم اطمینان داشته باشیم که ترکیه با این وضعیت، همراه  سیاست های آمریکا خواهد بود.  آنهایی که این کشور را تاسیس کرده اند، مکانیسم های کنترل را بسیار سخت گرفته اند.   اگر حکومت را اقناع کنیم، مجلس، اگر مجلس را اقناع کنیم ارتش، اگر ارتش را اقناع کنیم قوه قضائی در مقابل مان قدعلم می کنند".

" اگر منافع آمریکا تاسیس یک حکومت فدرال در ترکیه است، مطلقا و در درجه اول، باید "رژیم ریاست"، را که قوه قضائی، ارتش، مجلس و حکومت را در یک دست جمع می کند، تاسیس شود." 

"اقناع کردن یک فرد، بسیار آسان تر از اقناع سیستمی خواهد بود که نهادهایش بطور مدام همدیگر را کنترل می کنند.  اگر آن فرد در مورد کمک به منافع آمریکا تردید نشان دهد، سرنگونی سیستمی که قائم به فرد است برای آمریکا مشکلی نخواهد بود"  .

(2)  در سال های اخیر نظر سنجی های بسیاری در ترکیه در خصوص این موضوع که:  "بزرگترین خطری که استقلال، تمامیت ارضی، و حاکمیت ملی ترکیه را تهدید می کند چیست"؟    بیش از 80% مردم ترکیه جواب داده اند که، که تهدید اصلی آمریکاست.  این وضعیت بعد از کودتای نافرجام سیا - سازمان فتح الله گولن، و مخالفت آمریکا و اروپا با سرکوب پکک در ترکیه و کمک های مالی، تسلیحاتی، آموزشی به پکک در شمال سوریه بطور فزاینده ای بیشتر شده است.

(3)  حکومت آکپ در کمپین رفراندوم خود عکس های نجم الدین اربکان و محسن یازیچی اوغلو {رهبران متوفی حزب سعادت و حزب وحدت بزرگ} را حمل می کنند. در حالی که اربکان زمانی که زنده بود شخص طیب اردوغان و آکپ را لعن کرده بود.  و امروز هم، حزب سعادت اربکان در جبهه "نه" علیه آکپ است.  بودن یک حزب اسلامی در جبهه "نه" تاکتیک آکپ را خنثی می کند، در غیر این صورت آکپ می توانست کمپین رفراندوم خود را روی بی دینان  "نه" می گویند، مومنین باید "آری" بگویند، بنا کند.  بعلاوه آکپ از طرفداران خود خواسته است که در میتینگ های رفراندوم محپ، شرکت و کمبود شرکت کنندگان را جبران کنند، زیرا رهبران محپ با آکپ بیعت کرده و پایه های حزبی خود را از دست داده اند. پایه های محپ از سرسخت ترین مخالفین تغییر قانون اساسی پیشنهادی آکپ هستند.  درخواست کمک اوجالان از زندان برای کمک به کمپین "آری"، و حتی بحران اخیر در روابط ترکیه و هلند .... همه در خدمت کمپین "آری" حکومت آکپ قرار دارند.

*  لینک اصل مقاله

 http://www.ulusalkanal.com.tr/hayir-cephesine-sok…

 

                                                                                                           

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دکتر علی قره جه لو

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.