رفتن به محتوای اصلی

جاسوس ایران در آلمان به ۴ سال زندان محکوم شد
28.03.2017 - 12:57

فردی که به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر شده بود در دادگاهی در برلین در روز دوشنبه (۲۷ مارس ۷/ فروردین) به ۴ سال و سه ماه حبس محکوم شد. این فرد که پاکستانی‌تبار است به گفته مقامات قضایی آلمان در پی انجام عملیات تروریستی در آلمان و فرانسه بوده است.

سخنگوی دادگاه برلین این فرد را با نام “مصطفی حیدر س.” معرفی و تاکید کرد که جرم وی برای قاضی اثبات شده است. وکیل “مصطفی حیدر س.” گفت که موکلش این رای را نپذیرفته و درخواست رسیدگی به پرونده‌اش در دادگاه تجدید‌نظر را داده است.

“مصطفی حیدر س.” که ۳۱ سال دارد در ژوئیه ۲۰۱۶ در آلمان دستگیر شد. به گفته منابع قضایی آلمان این فرد پیش از دستگیری‌اش به مدت دست‌کم یک سال در خدمت “نیروی قدس سپاه پاسدران” بوده و برای ایران جاسوسی می‌کرده است.

سخنگوی دادگاه برلین افزود که وی به طور دائم حقوقی معادل ۲۰۵۲ یورو در ماه برای جاسوسی از  ایران دریافت می‌کرده است.

عملیات تروریستی در فرانسه و آلمان

“مصطفی حیدر س.” از ماه ژوئیه ۲۰۱۵ تا اوت ۲۰۱۵ یک پروفسور فرانسوی- اسرائیلی به نام “داوید راوش”، را که در دانشگاه پاریس در رشته اقتصاد تدریس می‌کرده  تحت نظر داشته و درباره او اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است. به گفته منابع آلمانی مصطفی حیدر س.” به این منظور بارها به پاریس سفر کرده و مسیرهای تردد این پروفسور را شناسایی کرده بود.

وی برای این ماموریت بیش از ۳۰۰ عکس و بیش از ۲۰ ویدئو تهیه کرده بود. “مصطفی حیدر س.” با تهیه گزارشی به صورت پاور‌پوینت ماموران امنیتی ایران را در جریان عملیات خود قرار داده و از جزییات کار خود آنها را اگاه کرده است. او برای مثال درباره دوربین‌های نصب شده‌، شمار نگهبانان، محل ساختمان پلیس و تدابیر امنیتی در مسیر تردد این پروفسور اطلاعات جامعی جمع‌آوری کرده و آن را در اختیار ماموران ایرانی قرار داده است.

“مصطفی حیدر س.” هم‌چنین درباره راینهولد روبه، رئیس پیشین انجمن آلمان و اسرائیل نیز اطلاعاتی برای ایران جمع‌آوری کرده است. او نه تنها درباره عادات روزانه این سیاستمدار آلمانی دست به جاسوسی زده، بلکه دوستان و بستگان روبه را نیز شناسایی کرده بود.

راینهولد روبه که عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان است، پیشتر نیز مسئول پارلمان آلمان در امور ارتش این کشور بوده است.

یکی از ماموران سازمان امنیت داخلی آلمان (اداره حافظ قانون اساسی آلمان) در دادگاه به عنوان شاهد گفت که ایران با جمع‌آوری این اطلاعات می‌خواسته که در صورت بروز جنگ میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی فهرستی از “اهداف آسان تروریستی” در اختیار داشته باشد.

این مامور آلمانی افزود که این فهرست می‌توانسته به عنوان اهداف در یک “جنگ نامتقارن” مورد استفاده ایران قرار گیرد. سازمان امنیت داخلی ‌آلمان از از طریق منبعی که نام آن در دادگاه فاش نشد از فعالیت‌های “مصطفی حیدر س.” مطلع شده است.

“مصطفی حیدر س.” در جریان محاکمه از ارائه هرگونه توضیحی خودداری کرد. به گفته سخنگوی دادگاه برلین در صورتی که وی اطلاعاتی به دادگاه ارائه می‌داد می‌توانست مجازات خود را به مدت ۱۵ ماه کاهش دهد.

وکیل او مدعی شد که موکلش به دلیل “ترس” از انتقام آمران این فعالیت‌های جاسوسی در دادگاه سکوت کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو آلمان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.