آسیب شناسی حرکت ملی آذربایجان

چرا کسانی که مانند شما نمی اندیشند را خائن، مامور اطلاعات رژیم و جاسوس ایران خطاب می کنید و به جای اینکه رو در رو با افراد صحبت کنید و برای حرفتان مدارک و مستندات ارائه دهید، برای دور کردن و از میدان به در کردن فردی جوان و فعال به او برچسب های منحرف کننده افکار می زنید و به صرف نگه داشتن موقعیت تان و تاج و تخت پوشالی تان برای تخریب فرد به او تهمت های ناجوانمردانه زده با آبرویش بازی می کنید؟چرا به جای حمایت از زنان آذربایجان برای آنها حاشیه سازی می کنید؟ ...

شريفه جعفرى*:

دشمنان ما وقتی می توانند بر ما پیروز شوند که خودمان دشمن همدیگر شویم. (ستارخان)
****
دعوت عمومی برای آسیب شناسی موانع و مشکلات موجود در حرکت ملی آذربایجان (ترکها در ایران)
****
کلیه نظریات، انتقادات و پیشنهادات توسط کارشناسان (سیاسی، جامعه شناسی و روانشناسی) چالش آسیب شناسی حرکت ملی مورد بررسی، تحلیل و درصدد نتیجه گیری و ارائه راه حلهای ممکنه خواهد بود.
نظریات ارائه شده، درصفحات اینترنتی و کانال تلگرام و یا از طریق ایمیل، جمع آوری و بررسی خواهد شد وهمچنین راه حل های ارائه شده نیزدر اختیار عموم فعالان و مدافعان حقوق ملت ترک در ایران قرار خواهد گرفت (لطفا از نام بردن فرد و یا افراد خاص و یا حزب و گروهی مشخص و همچنین نظرات نامربوط جدا خودداری کنید، در غیر این صورت نظر مربوطه پاک و در صورت اصرار، فرد مورد نظر بلوکه خواهد شد).
هدف از ایجاد این چالش چیست؟

امروز حرکت ملی آذربایجان با وجود سیاستهای ترک ستیزانه کشورهای مختلف جهانی و سیاست های آسیمیلاسیونی و کینه ورزانه جمهوری اسلامی ایران به صورت آشکار و نهان، در داخل و خارج، با روشهای مختلف سعی بر سرکوب حرکت ملی آذربایجان (قرار دادن ارمنی ها و کردها روبروی ملت آذربایجان و تزریق حس و روحیه ارمنی پرستی بر مردم ایران در میان اقشار مختلف، از بسیجیان گرفته تا مدافعان حقوق آزادی در ایران، توسط همه رسانه های داخلی و خارجی فارسی زبان موافق یا مخالف جمهوری اسلامی، امروز حرکت ملی آذربایجان با عزم و اراده خویش موفقیتهای قابل توجهی را به دست آورده و توانسته است حقانیت خویش را به اثبات برساند، البته با جانفشانی جوانان و فعالان حرکت ملی. 
ولی با صرف نظر از اینها ما می دانیم حرکت ملی امروز آذربایجان به خاطر عدم اتحاد، کوتاهی، تخریبات و رفتارهای مغرضانه برخی ازفعالان و احزاب مختلف در خارج از کشور آنگونه که باید و شایسته حرکت ملی است نتوانسته است به صورت منسجم و محکم از پتانسیل های موجود استفاده کرده و به صورت حزبی مستقل در مجامع بین المللی به ثبت برسد و یا حتی متاسفانه گاهی زیانهای جبران ناپذیری نیز بر پیکره حرکت ملی وارد آورده است.

با توجه به اینکه جنبشهای آزادی خواهی در ایران و کشورهایی که سیاست دیکتاتورمنشانه ای دارند به طور قطع به دو بخش یا دو دسته تقسیم می شوند، حرکت در داخل و یا به تعریفی دیگر مبارزه مستقیم و مبارزه در خارج از کشور که ناگزیر از دور با حمایت از راه دور انجام می شود و بدون شک با هماهنگ شدن و همزمان به یاری هم شتافته می شود جنبش به موفقیت برسد (یک جنبش به مانند پرنده ای است با یک بال در خارج و یک بال در داخل) که با حرکت هر دو بال می شود از پرنده جنبش انتظار پرواز و به مقصد رسیدن داشت. 
در طی این چند سال که هم از نزدیک در داخل در درون حرکت ملی قرار داشتم، هم در ترکیه همراه با فعالان ملی به فعالیت پرداخته بودم و هم امروز در اروپا از نزدیک و با شرکت در برنامه های گروه های مختلف فعالان ملی تا حدودی می توان گفت که از دلایل موانع و مشکلات موجود در میان احزاب و افراد حرکت ملی آشنا شده و امروز یکی از آزاردهنده ترین شرایط را شاهد هستم و بدین سبب به همراه عده ای از جوانان کار آمد و فعال حرکت ملی در صدد بازگویی و چاره جویی در درون گروهها و افرادی که خواهان پیشرفت حرکت ملی هستند ولی ناخواسته خود سبب دلسردی و موانع حرکت ملی می شوند هستیم.
ابتدا خاطر نشان می سازم که هرگز زحمات و خون دل خوردن های افراد مشخص و فعال در خارج و داخل کشور را انکار و نادیده نمی گیریم، بلکه برای نتیجه گیری بهتر و توانمند تر کردن پایه های حرکت ملی سعی بر از میان برداشتن موانع موجود که خواسته یا ناخواسته امروزه گریبانگیر حرکت ملی شده است را نموده و به صورت یکدل و با برنامه های بهتر بتوانیم ...

یکی از معظلات موجود در میان انجمن ها و حزب های حرکت ملی در خارج از کشور با وجود گذشت سالهای سال از زمان جنبش های حزب کمونیست، توده ای، اکثریت، چپی ها، راستی ها و امثالهم هنوز برادران مجاهد آنروز اگر چه امروز خود را فعالان آذربایجانی می نامند ولی با حال و هوا و الگوهای آنروز و در کنار آن توهمات، ترس از یکدیگر و متهم کردن همدیگر به گروههای آن موقع که خود عضو آن گروه نبودند وغیره. 
حالا باید پرسید؟
جنابان و سروران مدعی صاحبان و بزرگان حرکت ملی آذربایجان، به راستی حرکت ملی آذربایجان از کی و چه تاریخی شروع شده است؟ آیا زمان یکدل شدن با حرکت ملی همراه با افکار و عقیده جوانانی که نه برای نام، بلکه برای خود آذربایجان بدون هیچ چشم داشتی جان ومال و زندگی خود را فدا می سازند؟ جوانانی که قهرمانانه جان شیرین خود را در دست خود گرفته و رو در روی رژیم ایستاده اند؟ 

چرا مرتضی مراد پور، عباس لسانی، سعید متین پور، علیرضا فرشی، محمد فضلی، سهیلا کارگر، اولدوز قاسمی، لطیف حسنی، اکبر آزاد و همه عزیزانی که مجال آوردن نام تک تک شان نیست، در بهار عمرشان نمی ترسند ولی شماها با توهمات واهی و ایجاد رعب و وحشت درخارج از کشورسبب سست شدن حرکت ملی می شوید؟
آیا زمان آن نرسیده است که بر خود بقبولانید که دیگر جنبش هایی که ایامی جزء فعالان و حتی قهرمانان آن بوده اید دیگر وجود خارجی ندارند و دیگر نیازی نیست جوانان هر روز از دهان شما نام این جنبش ها را نشوند و افکار و آماجشان سر در گم نگردد که فلانی حزب توده ای است، او هرگز نمی تواند دوستدار آذربایجان باشد، فلانی اکثریتی است مواظب باشید او جاسوسی می کند؟ فلانی کمونیست است و طرفداراستالین و هنوز در فضایی زندگی می کنید که فضای حرکت ملی نیست؟
شماها که ادعای رهبری و پرچمداری حرکت ملی را دارید، آیا تا به امروز توانسته اید به جای بدگویی پشت سر هم به جای لجبازی و سر در گم کردن جوانان فعال بالاجبار خارج شده از داخل ایران، همگی در یک جا جمع شده و دست اتحاد به هم بدهید، بسیار زجرآور است که هدف همه شماها برتر نشان دادن خود و شکستن طرف مقابلتان است. 
چرا تا کنون شورای بزرگان و ریش سفیدان حرکت ملی را تشکیل نداده اید تا به هنگام بروز مشکل و یا اختلافی مسئله بدون کشیده شدن به اینترنت و غیره و سم پاشی کردن اتمسفر حرکت ملی توسط آنها حل وفصل و ختم به خیر گردد؟
شما ها که سنگ رهبریت حرکت ملی را بر سینه می زنید آیا با گذشت سالها توانسته اید به کمک همدیگر منبع درآمدی که (مهم ترین بخش سرپا نگهداشتن یک جنبش است) برای رفع مشکلات حرکت ملی ایجاد کنید؟ بسیار تاسف بار است که همه شما ها زمان برگزاری برنامه ای انتظار کمک از مردم را دارید.
کدام یک از شماها برنامه ای برای جذب و یاری جوانان آذربایجانی و یا حتی جوانان فعال دارید، جوانانی که به ناچار در مناطق مختلف اروپا بدون حامی دنبال کیس های مسیحی و غیره می روند و اینگونه خواه ناخواه به راهها و عقاید مختلف کشیده شده و تجزیه می شوند.
اصلا چرا این همه می ترسید، درد مقام و موقعیت دارید؟ درد از دست دادن مال و ثروت دارید؟ درد امنیت جانی خود و خانواده تان در یک کشور اروپایی و آزاد را دارید ؟ پس چرا خود را فدائی حرکت ملی می نامید؟ در حالی که جوانان حرکت ملی در برابر نیروهای اطلاعات فریاد عدالت خواهی بر می آورند و جوانی خود را در زندان سپری می کنند و دست از مبارزه بر نمی دارند، حس ترسی را بر کسی تزریق نمی کنند. 

چرا کسانی که مانند شما نمی اندیشند را خائن، مامور اطلاعات رژیم و جاسوس ایران خطاب می کنید و به جای اینکه رو در رو با افراد صحبت کنید و برای حرفتان مدارک و مستندات ارائه دهید، برای دور کردن و از میدان به در کردن فردی جوان و فعال به او برچسب های منحرف کننده افکار می زنید و به صرف نگه داشتن موقعیت تان و تاج و تخت پوشالی تان برای تخریب فرد به او تهمت های ناجوانمردانه زده با آبرویش بازی می کنید؟
و این گونه به جای جذب و میدان دادن به افراد تازه به حرکت پیوسته را دلسرد و حتی متنفر می سازید، فردی که شاید استعداد و توانایی برنامه ریزی و مدیریت برای کل حرکت ملی را داشته باشد، فردی که شاید قابلیت سردمداری داشته باشد و ما با دست خودمان او را می شکنیم. مگر نه این است که ما هنوز در مرحله بیداری و آگاه سازی و جذب افراد آسمیله و غیر آسمیله به حرکت ملی هستیم. 

پس چگونه است وقتی جوانی بعد از خارج شدن و یا حتی با وجود زندگی در خارج بنا به شرایطی تازه با مسائل حرکت ملی آشنا می گردد و مشتاقانه سعی در فعالیت دارد از او در صورت نیاز استفاده و در صورت کشف تواناییهایش از ترس جلو زدن از شماها، با روشهای فریبنده و ایجاد حس شکاکانه در افراد پیرامونش حکم کافر و بیگانه بودنش را صادر می کنید؟
شماها برای فردای حرکت ملی چند نفر را آماده و تربیت و کادر سازی کرده اید؟ 
تاسف بار است که تمام افتخارتان بر این است که ما نزدیک سی سال توانسته ایم انجمنی را با نام آذربایجان حفظ کنیم، بدون اینکه برنامه ای برای پیشبرد اهداف حرکت ملی داشته باشید و در صورتی که فردی و یا عده ای برنامه ای و یا حرکتی برای پیشبرد و بارور کردن اهداف حرکت ملی انجام دهد و قدمی در این مورد بردارد برای او حاشیه سازی کرده و سعی در خانه نشین کردن وی می کنید.
آیا شما ها از بدو تولد پرچم دار حرکت ملی بوده اید؟ شماهایی که هنوز خود را توده ای، اکثریتی و کمونیستی و غیره می نامید؟
چرا به جای حمایت از زنان آذربایجان برای آنها حاشیه سازی می کنید؟ متاسفانه جو به ظاهر آزاد ولی خفنی را که در بطن عده ای از افراد گروههای فعال در خارج از کشور شاهد هستم، هرگز در داخل کشور این گونه رفتارهای متناقضی را در برخورد با فعالان مرد حرکت ملی ندیده بودم، اتمسفری به مصداق «از اینجا رانده از آنجا مانده» ای که با افکار خود ایجاد کرده اید.
امروزه در خارج از کشور فارسها بیش از 60 کانال تلویزیونی، رادیویی، وب سایتهای مستقل و غیره دارند.
امروز احزاب مختلف کرد با وجود اختلافات فکری برای تحریم انتخابات ایران جمع شده و بیانیه امضاء می کنند، کانالهای مختلف تلویزیونی، منابع مختلف مالی و غیره دارند.
چرا با وجود اکثریت بودن، هنوز آقایان فعال در خارج نتوانسته اند حرکتی مثبت در خور حرکت ملی آذربایجان انجام دهند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. آن ذهنیتی را که پرچم آذربایجان را به آتش می کشد نمی توانیم به صورت منسجم بایکوت نموده و هنوز دنبال تجزیه و تحلیل انتخابات ایران و صرف زمان خود برای این مقوله هستیم؟
از شماها باید پرسید چه کسی سبب شکستن بال و پر حرکت ملی و ناتوانمند شدن آن در خارج از کشور شده است؟ 
آیا زمان یکدلی ملت و بایکوت کردن گروههای مدعی و مخرب نرسیده است؟ آیا نباید حرکتی در جهت از بین بردن این موانع در خارج از کشور ایجاد گردد؟
رفتارهای ضد و نقیض و عناد ورزانه این افراد سبب بی اعتمادی مردم و فعالان شده است تا جایی که برای کسی دل و حس اعتمادی جهت سرمایه گذاری و سپردن مقداری پول برای ایجاد حرکتی مؤثر نمانده است. با ایجاد عدم اعتماد، افراد متمول آذربایجان رغبت کمک به هیچ تشکیلاتی را ندارند.
زمانی یک ترک آذربایجانی الگویی از کارآفرینی، نخبگی و هوش و ذکا و تکاپو بود، چقدر در جذب چنین افرادی موفق بوده اید؟ آیا توانسته اید جامعه موفق و منسجمی از آذربایجان در خارج از ایران ارائه دهید؟ 
حال باید چه کرد تا این موانع و افکارمریض جای خود را با حرکت های واقعی و سیستماتیک عوض کنند؟ 
چگونه می توان از سد پولادین چنین افکاری گذشت و شرایطی همگام و همسو بین حرکت های داخل و خارج را فراهم ساخت؟
از تک تک دوستان عزیزی که خود را در قبال حرکت ملی مسئول می دانند تقاضا می شود، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را برایمان ارسال و ما را برای بدست آوردن راه حلی مناسب و درست یاری نمایند.
بارها از فعالان داخل شنیده ام که گفته اند ما امید و انتظاری از فعالان خارج کشور نداریم، آنها لطف کنند ضرر نزنند. امروز از همه دوستان داخل کشور خواهشمندیم نظرات و خواسته های خود را بیان و یا ارسال نمایند تا با همفکری بیشتر، راه حل ها را بیابیم و...فیسبوک شریفه جعفری
----

* شریفه جعفری نویسنده و شاعره ی آذربایجانی.
او مدیر و صاحب امتیاز انتشارات پینار بود، و كتابهای متعددی به زبان ترکی و فارسی منتشر كرده است .

منبع: 
به نقل از کامنتهای ایران گلوبال
انتشار از: 

دیدگاه‌ها

تصویر حسین - تهران

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
حرکت ملی - مردمی و دموکراتیک آذربایجان یکی از مدرن ترین حرکت مردمی و دموکراتیک است که جهت رسیدن به حقوق انسانی بدون توجه به عقیده وافکار ، دین و مذهب ، جنسیت ، طبقه و موقعیت افراد ، همه آنها را در داخل جنبش می پذیرد و در راه رسین به همه حقوق انسانی تلاش می کند . حرکت ملی و دموکراتیک آذربایجان نمی گوید این آخوند است ، آن یکی تاجر و آن دیگری دارای افکار چپ و یا راست و یا آن دیگری بهایی ، یا سنی و شیعه و .... است و در گروه ما جایی ندارد . حرکت ملّی از حضور زنان در داخل حرکت حمایت و از حقوق آنان دفاع می کند . حرکت ملی - دموکراتیک آذربایجان از حق تعیین سرنوشت دفاع می کند ، چه در داخل ایران چه بدون ایران . این حرکت این حق را فقط برای خود نمی خواهد ، بلکه برای تمام مللو اقوامی که در داخل ایران زندگی می کنند اما از حقوق اولیه تحصیل به زبان خود هم بی بهره هستند .
تصویر  راز

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
سرکار خانم جعفری
با تشكر از مقاله شما برای شروع کار میتوان یک کمیته سه نفره از کنشگران مستقل ایجاد کرد. کار این کمیته عبارت است از تماس با گروه ها و تشکیلات فعال در زمینه حقوق بشر، رفع تبعیض و یا استقلال ترکان.
هدف ایجاد ديالوگ بدون پیشداوری برای روشن ساختن مواضع و سیاستهای فعالان و اعلام و انتشار آن برای دید همه ما خواهد بود. گروه هایی که با گفتگو با این کمیته امتناع کنند برملا شده و مردم ميتوانند تصمیم خود را بر اساس فاکتها بگيرند. تمام مکالمات و مكاتبات علنی خواهد بود تا از دروغ و دغل و انگ زدن جلوگیری شود. البته با رعایت امنيت همه.
تارنمای مخصوص این کمیته را با همیاری کاربران میتوان براه انداخت که محلی برای گزارشها و تماس مردم با کمیته خواهد بود. شاید بتوان با مشخص کرد ن حداقل پلتفرم به نقطه مشترکی برای ایجاد جبهه رسید.
تصویر yaradiciliq

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
""" شفافیت برخی‌ کاج فهمیها را اصلاح خواهد کرد """ حرکت ملی‌ ترکان آزربایجان، یک جنبش است، وظیفهٔ یک جنبش، گرد آوردن توده‌ها " اکثریت مردم " هول یک سری مرام‌های ملی‌ است. "" کمونیست‌ها و چپ‌ها که هنوز از نظر فکری، در دوران جنگ سرد مانده اند "" تصور میکنند این جنبش، یک جنبش چپی است. یک جنبش، برخلاف احزاب، لیدر ندارد، در بستر جامعه روان است و رودخانه ها، به آن می‌‌پیوندند تا اینکه تبدیل به یک طوفان شود. در این مرحله است که شم سیاسی فعالین ملت ترک، خود را نشان خواهد داد. ما لیدر کم نداریم، اکثر آنها هم اکنون در زندان‌های جامعه شاهنامه خوان به حبس کشیده شده اند، ولی‌ جنبش ما، زایا است و هر لحظه در حال دمیدن روح ملی‌، به فضای ذهنی‌ جوانان و مردم ما است.
تصویر سازاخ

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
گوناز بین ملت ترک آزربایجان و جیبش باید یکی را انتخاب کند، من دلم به حال نویسنگان مظلوم آزربایجان می سوزد، که هم از طرف دولت فارس مدار و هم از طرف اپوزسیون فارسمدار پانیرانیست و هم از طرف خودی ها مثل گوناز مورد بی مهری واقع می شوند.، و متاسفانه همه اینها در همه حال خود را طلبکار نشان می دهند، خداوند تبارک و تعالی و یا طبیعت باید بداد نویسندگان و سخنوران آزربایجان برسد.

تصویر eZa

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
با توجه به شناختی که از افکار خانم شریفه دارم و در کامنتهای قبلی اشاره کرده بودم خانم شریفه نمی توانند آسیب شناسی درستی از جنبش ملی - دمکراتیک آذربایجان ارائه بدهند. چون ایشان متوجه مشکل اصلی نشدند.، مشکل و دردی که خودشان به آن دچار هستند و نمی خواهند علاج شوند.
آنچه که بیش از هر چیزی جنبش ملی آذربایجان را به وضعیت اسفناک فعلی رسانده افکار و ایدئولوژی فاشیستی و ضد دمکراتیک، ناسیونالیسم و پانترکیسم است که 20 -25 سال است بر چنبش ملی تحمیل شده است.
خانم شریفه مدافع جنبش ضد دمکراتیک پانترکیستی هستند و در کامنتی نوشتند که : " با توجه به هویتم یک آذربایجانی هستم و امروز در دفاع از حقوق ترکها در ایران فعالیت دارم البته در حد توان و بیشتر بواسطه قلم ، و محمد امین رسولزاده و آتاتورک را می ستایم زیرا آنها بزرگترین رهبران انسانهای آزادی خواه و اسطوره های تاریخ هستند."
مشکل همین است. ایشان
تصویر peerooz

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
" بنده ضمن اینکه طرفدار حقوق پایمال شده ی همه افراد در ایران وبخصوص ملیت ها هستم ، با توجه به هویتم یک آذربایجانی هستم و امروز در دفاع از حقوق ترکها در ایران فعالیت دارم البته در حد توان و بیشتر بواسطه قلم ، و محمد امین رسولزاده و آتاتورک را می ستایم زیرا آنها بزرگترین رهبران انسانهای آزادی خواه و اسطوره های تاریخ هستند. ".

سرکار خانم شریفه جعفری, محمد امین رسولزاده و آتاتورک و پهلوی و هیتلر و امثالهم فسیل های تاریخ اند, آینده ما در همزیستی با هم و در کنار همدیگر است. این کوتاه فکری ها را به محمد امین رسولزاده و آتاتورک و پهلوی و هیتلر و امثالهم واگذارید. به ابدازه کافی بیراهه رفته ایم.
تصویر شريف

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
شريفه خانم مبهم حرف مى زند. معلوم نيست اين آسيب شناسى ها را چه كسى كاناليزه مى كند. اگر اين يك تصميم شخصى است اشكالى ندارد اما با توجه به اينكه شريفه جعفرى يك نويسنده مستقل است اميدوارم كارش را حرمت بگذارند. اما كو گوش شنوا؟ اين كريم اصغرى همانى نيست كه قرار است از تركيه به شيكاگو برود؟ سخن معروف او زبانزد عام و خاص شده. او گفته كه تصميم گرفته ايم لوايى را به شدت بكوبيم. شايد هم به اشتباه از او نقل كرده اند. بالاخره بهتر است همينجا جواب بنويسد.
تصویر کریم اصغری

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
با سپاس از خانم شریفه جعفری. از نزدیک ایشان را میشناسم و همیشه به نیت، رفتار و اعمالشان اطمینان کامل دارم. به نظرم این پیشگامی ایشان اقدامی مهم و ارزشمند است. آسیب شناسی هر حرکتی و همچنین پیدا کردن راهکارهای مناسب برای حل مشکلات و یا آسیبهای احتمالی، امری ملزوم و ناگریز است. این پیشنهاد و عمل را باید به فال نیک گرفت. ممنون از پیشگامییتان
تصویر شریفه جعفری

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
با احترام و ادب ، متاسفانه این مشکل همه جنبش های آزادی خواهی در ایران است که افراد بدون تحمل افکار و اندیشه ها و حقوق حقیقی دیگران سعی به انحراف کشیدن هدف اصلی و گنجاندن آماج و افکار خویش در همه فرصتها در چهارچوب خواسته های خود می باشد، و بدون توجه به واقعیتهای ملموس در صورت احساس عدم توفیق سعی در کوبیدن افکار و آماج دیگران و تخریب کردن به ناحق طرف مقابل می نماید ، عزیزان با توجه به اینکه بنده مقاله خود را هرگز در اینجا برای چاپ ارسال نکرده بودم ، دوستی که زحمت کشیده اند این مقاله را در این صفحه چاپ کردند امیدوارم با شناخت قبلی از بنده و افکار آزادیخواهی بنده، این صفحه را محلی مناسب برای تبادل افکار و فضایی برای آزادی بیان همه در نظر گرفته اند ، و اجازه نخواهند داد به راحتی افراد را با ذهنیات شحصی تحریف و محکوم نمایند نمایند.
بنده ضمن اینکه طرفدار حقوق پایمال شده ی همه افراد در
تصویر آيلا

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
احتمالاً لمپن هاى مربوطه با شريفه تماس گرفته اند و از او خواسته اند تا توضيح دهد. شريفه هم كه عضو گاماج مربوطه است اروپايى ها را دور زده و زده به كوچه على چپ خان. شايد هم لمپن هاى مربوطه خواسته اند از طريق شريفه نگاهها را از خود به جاى ديگر انحراف دهند. به هر حال شريفه خانم هم راى منفى آوردند.
تصویر هومن

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
به جای بحث در مورد آزادی و چگونگی رهایی میهن اسیر برای خودتان نشسته اید و شمشیر دشمن را تیز می کنید این بحثها انحرافی و ضد جنبش آزادیخواهانه مردم ایران است. دست بردارید از این مسخره بازیها .
تصویر به گلاسکو

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
به آیلا, 12 سال است از دستتان کاری بر نیامده. , صدسال دیگر هم نخواهید توانست. وای بحالتان مولاها رختشان را از ایران برکنند
تصویر تهرانلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
با توجه به بحثهای مربوط به جنبش ملی، بنظر میرسد بعضی از آقایان، دانسته یا ندانسته برای سرکوب و از مسیر خارج کردن حرکتی ملی آزربایجان، مع الاسف با پانفارسها و پان ارمنی ها، و پانکردها و راسیستهای پان ایرانسیت آریامهری هم صدا شده مثل رژیم منفوراسلامی پانفارس تهران، به فعالان و رهبران حرکت ملی آزربایجان انگ بیگانگی میزنند. گویا مردم آزربایجان تورک نیست و آزری (فازری) هستند! و یا اهداف استقلال طلبانه حرکت ملی مستقل نمی باشد! و اینگونه ادعا های خنده دار که از شنیدن آن " بیشمیش تویوقون گولمه یی گلیر" از شنیدن آن (مرغ پخته خنده اش میگیرد) آقایان قبل از شیرین کاری برای پان ایرانیسم و چسباندن انگ اجنبی به حرکت ملی، لازم است این را نیز بدانند، حرکت آزادیبخش مردم آزرباجان حرکتی خود جوش و نشئت گرفته از بطن و اعماق جامعه است. این حرکت نه از حالا، بلکه از زمانهای بسیار دور
تصویر Anonymous

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
خانم شریفه جعفری عزیز .
ما بیشتر می خواستیم با افرادیکه با شما مساله آسیب شناسی را تحقیق و بررسی می کنند آشنا شویم، تا یک موقع درد دل های خصوصیمان، توسط ایمیل آدرس شما در گاماج، گوناذ بدست اوبالی رزمی سلیمانی نرسد، چون بعد از کنفرانس آمستردام و تشکیل گاماج اکثر وبسایتها تعطیل و اکثر نویسنده گان تخریب و در اروپا دیگر کسی باقی نمانده، تا مساله آسیب شناسی مطرح شود، افسردگان بدست دوستان چه کمکی می توانند بشما بکنند،
به امید روزیکه هدایت حرکت ملی به دست خانمها اداره شود، تا این مردان دیرناخسیز را سرجایشان بنشانند،
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
کامنت نویسنده مقاله نکات فوق العاده ای را مطرح کرده است:
1- ایده ی « از بین بردن» :
- در مورد اختلاف « حل کردن » استعمال میشود نه از بین بردن.

2- « افکار تخریبی» را«نقد»میکنند.از بین نمی برند.
-چه بسا فکری که از نظر یکی تخریبی ست، ممکن است از دید دیگری سازنده باشد.
فکر را نابود نمی کنند،تلاش برای نابودی فکر « عمل بسیار خطرناکی ست. که ماهیت و پیام استبدادی و حذف فیزکی» دارد.
افکار تنها میتوانند« نقد» شوند.واگر در آزمایش و عمل درست نباشند « خودشان طی زمان با یاری نقدها می میرند».
تصویر آيلا

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
خانم شريفه جعفرى، جمع كن اين بساط را. تخريب كنندگان اصلى حركت در آمريكا تشريف دارند و معلومند. تو اگر دنبال آسيب شناسى هستى تخريب كنندگان معلومند. برو ببين چرا همه را تخريب مى كنند. مثل اينكه ما را سر كار گذاشته اى. اگر هم يك مسئله شخصى با عده اى خاص در اروپا دارى ربطش نده به حركت. ما را ببين كه چه فكر مى كرديم و چه شد
تصویر شریفه جعفری

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
با سلام و احترام و با تشکر از کامنت هایتان؛
دوستان گرامی باید یادآوری نمایم که در مقاله زیر، شخص، گروه و یا تشکیلات خاصی مد نظر نبوده است، بلکه هدف از ارائه این مقاله از بین بردن اختلافات و افکار تخریبی بعضی افراد در داخل حرکت ملی بخصوص در اروپا است و بدیهی است که هر کس نسبت به عملکرد و کارنامه خود برداشت و تفسیری خواهد داشت.
ضمنا دوستانی که تمایل به ارسال نظر، پیشنهاد و یا مقاله دارند آدرس ایمیل زیر حضور این عزیزان ارائه می گردد. با تشکر.
sharifehjafari2017@gmail.com
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
Anonymous گرامی
-متأسفم که شما توجهی به « فرهنگ صحبت» ندارید، وگرنه نیازی به « تاواریش» نداشتی.

-«اندیشه چپ را در خون مردم آزربایجان» : بله « اندیشه درخون».
تفکر شماست در جمله ات. فراموشتان شده؟
به دو درخواست تاریخی آزمایش خون نیز اشاره شد. اردوغان و اکرم ایلیس لی.

- ناسیونالیسم افراطی و ترکیسم و بوزقوردیسم، نژادگرایی را با خود دارد. و گام نخست فاشیسم است.
با توسل به واژه ی «فرهنگی ترک» و « آذربایجان» و « استقلال» و «تبعیض» نمی توان چهره راسیسم را در ایده لوژیهای نامبرده پنهان نمود.
تصویر حبیب خسروی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
در مقایسه چپ سوسیالیست و راست تورکیست باید یاداور شد که تا زمان انقلاب اسلامی تورکیست ها حتا یک اعلامیه هم در اذربایجان جنوبی به زبان مادری منتشر نکرده اند ٕ در حالیکه چپ اذربایجان در این راه خدمات تاریخی داشته اند. نه فقط نشر روزنامه و کتاب به زبان اذربایجان بل برپایی حزب ملی و دولت ملی اذربایجان.
حقیقت اینست که در صحنه جهانی و منطقه ای ٕ ایدیولوژی تورکیسم شکست مفتضحانه ای خورده است انهم در تمام زمینه های سیاسی و اجتماعی −فرهنگی و بی اعتباری بین المللی. تورکیزم و پان تورکیزم در طول حیات خود همیشه و همواره در کنار حکومتهای رنگارنگ تهران و مسکو بوده اند.و هیچوقت حتی یک حمایت ضمنی و کوچک هم از مبارزات ما نکرده اند.
چپ اذربایجان ولی فریدون ابراهیمی ها و پیشه وریها و صد ها و هزاران قهرمان ها داده است. کسانی
تصویر Anonymous

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
"مثلا ترکیسم فکر میکند « در خون فکر وجود دارد"
آقای ائلیار اینو دیگه از کجا آوردی. خودت ادعا داری باید با سند و مدرک حرف زد کو سندت کو مدرکت ؟ دوران پوپولیزیم بلشویکی سپری شده ای تاواریش
تصویر Anonymous

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
" ایراد در وارداتی بودن نیست، درمشکل آفرینی و عدم مشکل گشایی ایده هاست. "
لطف کنید بگوئید مارکسیسم و سوسیالیزم کدام مشکل آزربایجان را حل کرده. در سایه مارکسیسم و سوسیالیزم اراضی ازربایجان نصف شده . اقلا 4 بار ملت قتل عام شده در جنوب و شمال. زبان روسی در آزربایجان شمالی یکه تازی کرده. آیا زبان روسی در شمال و زبان فارسی در جنوب وارداتی نیست؟ اگر امروز به شما اجازه می دهند که در سایت های فارسی بنویسید و یا نیمچه احترامی برایتان قایل هستند زیر سایه حرکت ملی ازربایجان است که پایه های آن را ایلچی بئ ریخته نه لنین و استالین. اگر الان آزربایجان شمالی مستقل است انهم بخاطر ایده های ایلچی بی است که شما آن را ترکیست و وارداتی می نامید. اگر آزربایجان شمالی امروز در فلاکت فکری و ایدئولوزی دست و پا می زند هم نتیجه همین تزهای سوسیالیزم و کمونیسم است که شما در جنوب و عارف رحیم زاده ها و برادران ملعون
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
Anonymous گرامی،
-رئیس نیا و من از وارداتی بودن « ایده لوژی» ترکیسم صحبت کرده ایم نه از ترک یا از استقلال خواهی.
ترک بار فرهنگی دارد و نه نژادی. از قدیم طوایفی را که به زبان ترکی صحبت میکردند ترک نامیده اند.
استقلال خواهی هم ربطی به ترک و غیر ترک ندارد. به ستمدیده ربط دارد.
-اندیشه در خون وجود دارد. این طرز تفکر راسیستی ست. اندیشه در مغز وجود دارد.

تصویر Anonymous

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقا ائلیار با اندیشه های بلشویکی لظفا بفرمایند اندیشه چپ از کجا به ازربایجان تزریق شده . ایشان اندیشه استقلال طلبی را بومی نمی داند و وارداتی از ترکیه و قفقاز می داند اما اندیشه چپ را در خون مردم آزربایجان می داند (جل الخالق). آقای ائلیار شما این قسمت را ننوشتی و یا نخواستی بنویسی ولی واقعیت اینست که این جریان چپ و تزهای کمونیستی است که وارداتی است نه ملی گرایی آزربایجانی. اندیشه های بلشویکی و مارکسیستی که تا مغزاستخوان ائلیارها عارف رحیم زاده ها برادران علیزاده در آزربایجان شمالی نفوذ کرده همه از روسها وارد شده. به آخرین مصاحبه عارف رحیم زاده با تلویزیون روسیه توجه کنید. ایشان می گوید ما ترک نیستم و آزربایجان هیچ ربطی به نژاد ترک ندارد. البته مطمئنم با گذشت زمان تاریخ مصرف تفاله های کمونیسم و بلشویک های وطنی هم تمام خواهد شد. آنوقت خواهید دید که چه چیز بومی است و چه چیزی وارداتی است.
تصویر بهمن موحدی(بامدادان)

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای ائلیار , شما دارید به طرز لایتچسبکی بزرگانی مثل صمد بهرنگی ، علیرضا نابدل ، غلام حسین ساعدی و رضا براهنی را به افکار قوم پرستانه و تجزیه طلبانۀ خود می چسبانید. این بزرگان نه قوم پرست بودند و نه جدایی طلب. فراموش نکنید که فدائی شهید "علیرضا نابدل " به شما تجزیه طلبان و قومیت پرستان می گفت : "ناسیونالیستهای کوتولۀ قومیتگرا و ولایت گرا." و یا استاد رضا براهانی بارها اعلام داشته است که حاضر است برای یکپارچگی ایران ، سلاح بدست گیرد و بجنگد.
اکثریت قریب به اتفاق سوسیالیستها و کمونیستهای ایرانی ( اعم از ترک و غیر ترک) "ایدۀ « تعیین حق سرنوشت»" را در چارچوب تمامیت ارضی ایران قبول دارند و می خواهند.
مخلص کلام اینکه افکار قوم پرستانه و تجزیه طلبانه و پان ترکیستی ، چماقی است در دستان رژیم ضدایرانی و ضدانسانی جمهوری اسلامی، برای از بین بردن "ایران دوستی".
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
ادامه
چگونگی رفتار متقابل راست و چپ آذربایجان:

تاکنون عمدتا این رفتار بر اساس « نفی موجودیت متقابل در تئوری» بوده است.
با توجه به حرکات سیاسی مدرن در جوامع پیشرفته نادرستی این « استراتژی-تاکتیک» روشن است.
برخورد درست به رسمیت شناختن موجودیت یکدیگر است،ضمن حفظ نقد متقابل تئوریک،با دوری جویی از« تبلیغات و پروپاگاندا» ی دشمنانه علیه همدیگر.
پیش بردن« نقد متقابل تئوریک» و « یافتن نکات مشترک برنامه ای جهت رفع تبعیض» و « واگذاری امر انتخاب راهها و اعمال سیاسی به مردم آذربایجان». این آن سیاستی ست که در جوامع پیشرفته جاریست و مثبت. تنظیم رابطه بین راست و چپ در جامعه ما نیز میتواند از پل « به رسمیت شناختن موجودیت همدیگر و انتخاب مردم» بگذرد.

نفی تئوریک وجود همدیگر میتواند روزی به « نفی فیزیکی یکدیگر» منجر شود که فاجعه است و مساوی شکست تلاش همگانی رهایی جامعه ی ما از طاعون تبعیض میباشد.
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
ب- خط چپ کلاسیک:
خط چپ در آذربایجان شمالی، پیرامون حل مسئله ملی در تز « حق تعیین سرنوشت ، و تشکیل جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شمالی» ، در حرکات سیاسی روسیه ، و در ایران با « تز تشکیل انجمنهای ایالتی-ولایتی» ، در انقلاب مشروطیت، بعد ها با « ایده های ی آزادستان خیابانی» و « تشکیل خودمختاری و حکومت ملی( توسط پیشه وری)» باز تاب یافت. در جنبش فدایی با توجه به نوشته ی علی رضا نابدل، در مورد مسئله ی ملی آذربایجان، تز « حق تعیین سرنوشت در انقلاب ایران به رهبری طبقه ی کارگر » بار دیگر مطرح شد. این ایده تا انقلاب شکست خورده ی بهمن ادامه داشت.
درآذربایجان( ایران ) صاحبان ایده ی« تعیین حق سر نوشت»، را میتوان چنین در نطرگرفت:
حزب کمونیست، پیشه وری و دوستانش، چریکهای فدائی شاخه آذربایجان ، محمد علی فرزانه، صمد بهرنگی و دوستانش و نویسندگان معروف آذربایجان غلام حسین ساعدی و رضا براهنی و دیگران.
تصویر علی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
کامنتی گذاشته بودم که فراموش کردم اسم خود را بنیویسم و عنوانش بود به eza
تصویر سازاخ

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
EZA عزیز شما مجبور نیستید به بیسواد بودن هویت طلبان آزربایجان اعتراف کنید، چون ما همه ترک هستیم، زبانفارسی به زور ط دسته دار در مدراس به مغزمان فرو کردند، از اینکه شما تسلط کافی بزبان فارسی دارید، باعث افتخار حضرتعالی می تواند باشد، اینجا مساله آسیب شناسی خانم جعفری مطرح است، شما در مدارس ط دسته دار این را یاد گرفته اید که خارج از موضوع انشا چیزی ننویسید. من در کامنت قبلی خواهش کردم که موضوع بحث را به جدل سوسیال پانترکیزم سوق ندهید، دنبال دارو و علاج هم فعلا نگردید، چون هنوز درد و علل بروز درد کشف نشده، بنظر من بخاطر مهاجرتهای تحمیلی برای کار و تحصیل در صد سال گذشته در آزربایجان، و پخش شدن ما در نقاط مختلف ایران، باعث یک نوع تغییر فرهنگی در ما شده، از نظر علمی به این پدیده رشد جدا از هم گفته می شود، که دو طیف جدا از هم رشد کرده، دیگر از نظر فرهنگی از هم فاصله گرفته اند،
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
در قرن اخیر، از انقلاب مشروطیت تا کنون، در آذربایجان و جمهوری آذربایجان ، دو خط راست کلاسیک و چپ کلاسیک ، در حل مسئله ملی جریان داشته است.

الف - خط راست:

خط راست با تأثیر پذیری از « ترکیسم و پان ترکیسم ترکیه ، و احزاب راست و اسلامی آن کشور» ، جریانهای « ترکیسم و شاخه هایش، از جمله بوزقود گرایی، تورانیزم،آذربایجانیزم( اتحاد دو آذربایجان)، ترکیه گرایی، گولانیزم و اردوغان گرایی» را در جامعه ی آذربایجان پدید آورده اند. قبلا در مقالاتم نوشته ام گرچه ما حزبی تحت نام «حزب پان ترک » نداریم ولی ایده های « ترکیسم و پان ترکیسم و شاخه هایش» را داریم.اینها اندیشه های بومی آذربایجان نیستند بل « وارداتی» اند. و عمدتا از ترکیه و از راه شمال به جامعه ی ما وارد شده اند.
تصویر Anonymous

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
به eza . الان حداقل 20 سال از علنی شدن حرکت ملی می گذرد پس شما تا حالا کجا بودید؟ شما که ادعا داری باسواد هستی چرا همچین حزبی که می گویی پی ریزی نکرده ای؟ فقط بلدی چند نفر که در فضای مجازی جلو شوونیست فارس ایستاذه اند پانترک و بی سواد بنامی؟ اگر تا حالا کاری در مورد حرکت ملی ازربا یجان کرده ای لطفا بگو تا ماهم بدانیم.
ایا تا بحال شده پان ایرانیستها و پان فارس ها را هم بی سواد بنامی ؟ ایا تا بحال در جایی به جبهه ملی و حزب پان ایرانیست در جایی اعتراض کرده ای؟ راستی چرا هیچ روشن فکر فارس جبهه ملی و حزب پان ایرانیست را بی سواد و نادان نمی دانند ؟
انچه شوونیست را قدم به قدم عقب رانده و ترسیدن شوونیستها را حتا در فضای مجازی می توانی لمس کنی بوسیله همان هاست که تو بیسواد و پانترک می نامی.اگر در تهران یا اسفحان فامیل داری زنگ بزن و از انها بپرس در این چند سال گذشته برخورد
تصویر دکتر انزابی از مونترال (نظر2) بقیه

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
هم از آقای توکلی و هم از بقیه مسئولین ایران گلوبال و آقای آالیار و کاربران عذر خواهی میکنم که نظر بنده مربوط به موضوع نبود یکی از کار بران همیشه سواستفاده می کند و زیر هر مقاله نظرات ضد ترکی منتشر می کند بنده خواستم جواب این نوع افراد را بدهم بعدا متوجه شدم که نظر ایشان حذف شده اگر مایل نبودید میتوانید نظر بنده را هم منتشر نکنید با تشکر. مختصر می کنم تنها کسانی که در ایران بطور اکثریت التصاقی زبان هستند ترک ها هستند .امااجداد ترکان هزاران سال در بخش های شمالی وشمال غربی وشرقی ایران زندگی می کرده اند. اصل ومنشا ترکان و نام ونشان گرو ههای بزرگ ایشان: چنانکه می دانیم سرزمین خاستگاهی ترکان را اراضی بین کوههای اورال آلتای می داننداز سو ی دیگرسومریان را هم با توجه به قرابت زبانی ایشان با ترکان واشاره صریح تورات بدان منطقه منسوب داشته اند. معهذا چنان که گفته شداز این میان زبان سومری
تصویر دکتر انزابی از مونترال (نظر1)

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
سازاخ جان ضمن سلام بیشتر مقالات ضد ترکی که نوشته می شود توسط ارمنی ها ی ساکن ایران که ترکی هم می دانند نوشته می شود با نام فارس که بین ما و هم وطنان فارس اختلاف بیاندازند. بخش دیگرش توسط نژاد پرستان آریانسب نوشته می شود.این نژاد پرستان آریایی نسب با نوشتن یک مشت جفنگیات می خواهند جعلیات وسیعی که کرده اند و هر روز هم ادامه می دهند را لا پوشانی کنند. این ها به علت تو سری خوردن از اعراب از مغول ها از ترک ها ووو از تمام مردم دنیا نفرت دارند از نظر این ها بهترین مردم دنیا خودشان هستند و بقیه مردم دنیا یک مشت بی تمدن عقب مانده هستند هر روز با نوشتن چرندیات عقده های حقارتشان را خالی می کنند. از نظر این ها ترک ها خ... هستند عرب ها ملخ خور- کرد ها بز کوهی - شمالی ها بی غیرت. این تمدن این هاست . 1- آریایی ها نه ایرانی هستند نه مال خاورمیانه و به این منطقه مهاجرت کرده اند.
تصویر eza

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
دوستان مجبور هستم به این واقعیت اقرار کنم که اکثر فعالین سیاسی، روشنفکران و به اصطلاح رهبران آذربایجان بسیار کم سواد و غیر سیاسی هستند. برای من مهم نیست افراد منفعل و یرادعا و یا متعصب چه به من می گویند. بی سوادان سیاسی به عقل خود و علوم سیاسی مراجعه نمی کنند. آنها همچون مریدان شیعه دنبال این و آن هستند. این جماعت نه از سوسیالیسم چیزی میدانند و نه از پانترکیسم یا ناسیونالیسم افراطی چیزی میدانند. این افراد بی سواد سیاسی و غیر سیاسی اما بسیار بسیار پرادعا دو جمله در مورد سوسیالیسم و پانترکیسم میدانند

1 - سوسیالیسم همان است که در روسیه بود و شکست خورد
2 - پانترکیسم، تورانیسم یعنی اتحاد کشورهای تورک
این درک و شناخت غلط و نادرست از پانترکیسم و سوسیالیسم، درد بزرگی برای بخش بزرگی از فعالین سیاسی آذربایجان است. آنها به عقل خود و دانش سیاسی مراجعه نمی کنند و
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
لطفا در مورد موضوع مقاله بحث را پیش ببرید. موارد حاشیه ای را در صفحه شما می توان ادامه داد.
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
دوستان عزیز،
صحبت و بحث سر دیدگاه سیاسی و تئوریک فعالان است که « رقیق یا غلیط» همه ی نطریات وجود دارد.
از راست راست تا چپ چپ. منظور اشاره به این نکته است.

توضیح بیشتر:

1- ماهیت جنبش آذربایجان « رفع تبعیضات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی» ست ، هر طور که « مردم ما در آینده انتخاب بکنند.» برای این هدف نیز « تلاشی همگانی مسالمت آمیز» با افتد و خیزهایی جریان دارد. در عین حال این تلاش متکی بر حقوق بشر نیز هست.
بنابرین ماهیت جنبش، دموکراتیک و رهایی بخش است. ربطی به « پان ترکیزم و تورانیزم و ترکیسم و غیره ندارد».
اما در دیدگاه سیاسی و تئوریک فعالان « رقیق یا غلیط» همه ی نطریات وجود دارد. از راست راست تا چپ چپ.
تصویر صادق تبریزی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای ائلیار این جماعت پانفارس و تمامیت خواه آنقدر ما فعالان تورک را با اصطلاح غیر واقعی پان تورک مخاطب قرار دادند که امروز تاثیرش بخوبی مشخص است و جنابعالی نیز با این اصطلاح ما را مخاطب کرده اید . در عالم سیاست مسائل اجتماعی و سیاسی را بشکل جریان وار تحلیل و بررسی میکنند نه بشکل منفرد و ایستاتیک . من از شما سوال میکنم کدام تشکیلات و سازمان آذربایجانی است که از جریان پان تورک حمایت و یا خود را وابسته به این جریان بداند‌ لازم به تذکر است که اصطلاح پان تورک یعنی اتحاد تورکهای جهان مثلا ازبکستان ترکمنستان آذربایجان و تورکیه و الاآخر .در صورتیکه در جامع فارس زبان نمونه بارز داریم حتی بشکل تشکیلات - مثال حزب پان ایرانیست و یا حزب ملت فروهر و غیره که خواهان اتحاد فارس زبانها حتی دنبال امپراتوری نیز هستند .و اما یک مسئله بسیار مهم که در واقع اساس تفکر و بینش فعالان ملی آذربایجان را تشکیل
تصویر سازاخ

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
احتمالا خانم جعفری خودشان اطلاع ندارند که نوشته اشان در اینجا درج گردیده، ولی قبل از اینکه ایشان جوابی برای کسی بدهند عده ائی جنگ سوسیالیسم و بوزقوردیسم راه انداخته اند و اگر حرکت ملی آزربایجان نسخه سوسیالیسم را مصرف کند تمام دردهایش تسکین پیدا خواهد کرد، هنوز درد مریض تشخیص داده نشده، دارو تجویز می کنند، داروی سوسیالیسم در یک سوم کره عرض به مدت سه نسل مصرف گردید در عمل جواب نداد و به بن بست رسید، در سایه همان سوسیالیسم در آزربایجان شمالی بعد از 26 سال استقلال هنوز هم که هنوز است نتوانسته از اسارت اوف، اوا، زبان روسی خلاصی یابند، در همان حکومت خودمختار آزربایجان سوسیالیستی سابق، زبان روسی رفیق لنین، همانند سرطان بدخیم در همه جا ریشه دوانده بود، و اگر ما اشتباهات آنها را تکرار کنیم، زیر پرچم ایران سوسیالیستی تمام دردهای ما هم علاج پیدا خواهد کرد!!!!
تصویر سازاخ

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
احتمالا خانم جعفری خودشان اطلاع ندارند که نوشته اشان در اینجا درج گردیده، ولی قبل از اینکه ایشان جوابی برای کسی بدهند عده ائی جنگ سوسیالیسم و بوزقوردیسم راه انداخته اند و اگر حرکت ملی آزربایجان نسخه سوسیالیسم را مصرف کند تمام دردهایش تسکین پیدا خواهد کرد، هنوز درد مریض تشخیص داده نشده، دارو تجویز می کنند، داروی سوسیالیسم در یک سوم کره عرض به مدت سه نسل مصرف گردید در عمل جواب نداد و به بن بست رسید، در سایه همان سوسیالیسم در آزربایجان شمالی بعد از 26 سال استقلال هنوز هم که هنوز است نتوانسته از اسارت اوف، اوا، زبان روسی خلاصی یابند، در همان حکومت خودمختار آزربایجان سوسیالیستی سابق، زبان روسی رفیق لنین، همانند سرطان بدخیم در همه جا ریشه دوانده بود، و اگر ما اشتباهات آنها را تکرار کنیم، زیر پرچم ایران سوسیالیستی تمام دردهای ما هم علاج پیدا خواهد کرد!!!!
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
eZA -ی گرامی نوشته اند:
« به نظر من هم ریشه تمامی بدبختیهای جنبش ملی آذربایجان ایدئولوژی تورکیسم، ناسیونالیسم افراطی، بوزقوردیسم و پانترکیسم است. من مطمئن نیستم ولی احتمال زیاد میدهم که خانم شریفه نقدی به این ایدئولوژی ندارند. اگر خانم شریفه و دیگر فعالان دلسوز جنبش ملی و دمکراتیک نتوانند پانترکیسم را نقد کنند و نتوانند از حیطه تفکرات ضیاءگوک آلپ، ائلچی بئی ، محمد امین رسول زاده، آلپ‌ ارسلان تورکش، آتا تورک خلاصی یابند هرگز نخواهند توانست کوچکترین مشکلی را حل کنند و جنبش ملی را نجات دهند.
ایدنولوژی ناسیونالیسم افراطی - بوزقوردیسم - پانترکیسم که ایدئولوژی اکثریت گروههای و تشکلهای آذربایجانی است، بزرگترین ضربات نابود کننده را به جنبش آذربایجان وارد آورده است و جنبش را به نابودی کامل میبرد. »
تصویر سعید تبریزلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
برقراری حاکمیت ملی در آزربایجان ضرورتا به معنای استقلال آزربایجان از ایران نیست. استقلال تنها یکی از صور تظاهر برقراری حاکمیت ملی در آزربایجان است. منافع ملی آزربایجان ایجاب می کند که دارای چهارچوب روابط دوجانبه با تمامی همسایگان خود باشد. فارسها ارمنی ها کردها گرجی ها روس ها و ترکهای آناطولی همسایگان ما هستند و تا ابد خواهند بود. دعوای ما با کسانی هست که مارا میخواهند به زنجیر تهران بکشند و محدود کنند. دوست عزیز اینها مغایر منافع آزربایجان است. اینها مغایر رفاه من و فرزندانم است.
تصویر eZA

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آسیب شناسی هر چیزی مثبت است اما با روش درست و غلمی نه به شیوه دلبخواهی و تعصبی.
من چنین متوجه شدم که خانم شریفه به تنهایی دست به آسیب شناسی جنبش ملی آذربایجان نمی زنند و با تیمی کار میکنند. من برایشان آرزوی موفقیت میکنم اما با توجه به شناختم از طرز فکر خانم شریفه جعفری فکر نمی کنم دستاورد زیادی داشته باشند.
امروزه جنبش ملی آذربایجان به افت، بحران و ضعف دچار شده است و گرایشات فکری متفاوت بهت زده به دنبال یافتن علل و آسیب شناسی افتادند.
خانم شریفه تنها اشاره به چند نمود مثلا کسب نام و افتخار توسط تعدادی، شخصیت شکنی، عدم پرورش کادر، دلسرد کردن جوانان، ایجاد بی اعتمادی، قدرت طلبی، سازماندهی نکردن بودجه ملی و غیره کردند. ولی نگفتند علت چیست. اکنون همه متوجه این اشکالات شدند و چیز تازه ای نیستند. در آسیب شناسی یافتن علل معلولها مهم است
آسیب شناسی تنها بیان علایم، و نمودها و معلولها
تصویر امیر

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
با درود بر شما سرکار خانم شریفه حضورتان عرض کنم حقایق بسیاری در تحلیل شما نهفته است اما متاسفانه آدرس پند و نصحیت دلسوزانه تان مبهم و ناشناس است. برای مثال آنهائی که به هر دلیلی برای دور کردن واز میدان به در کردن دیگران ازچسب های منحرف کننده استفاده میکنند و به صرف نگه داشتن تاج و تخت پوشالی خود به دیگران تهمت های ناجوانمردانه میزنند هرگز خود را در آن نقش منفی نمی بینند. حالا شما نه خود خدا هم این حرفها را بزند بی معناست. این قبیل اشخاص یا از کمبود آگاهی و یا از بیماری روانی رنج میبرند. هر دو حال نیاز به ترمیم دراز مدت دارد. توسعه بنده این است که فعالیتهای خودتان را به افراد سالم متمرکز کنید.
تصویر سعید تبریزلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آماج انقلاب مشروطه تنها یک کلمه بود: حاکمیت قانون. یعنی چیزی که شما فارسها در ادراک آن شدیدا دچار مشکل هستید. حرکت ملی آزربایجان ادامه انقلاب مشروطه است. عقل جمعی آزربایجان حرکت سیاسی آزربایجان را به سمت به اعتنایی به جامعه فارس سوق میدهد. مشروطه میوه حرکت سیاسی آزربایجان در صد سال قبل بود منتها مشاهده کردیم که هدف فارسها یک گستاخی تمام اعیار بوده، فارسیزاسیون فرزندان آزربایجان! اکنون بعد از یک صد سال آماج حرکت سیاسی آزربایجان برقراری حاکمیت ملی در آزربایجان است. یعنی سیستمی که در آن فردی از کوره دهات اطراف کرمان یا اصفهان یا هر جای دیگر فارسستان حق دخالت در بوجه ریزی آزربایجان را نداشته باشد حق دخالت با مراودات آزربایجان با همسایه گانش را نداشته باشد. در امور فرهنگ و میراث تاریخی آزربایجان دخالت نکند. هر گونه اقدامی که مغایر منافع ملی آزربایجان است انجام ندهد.


تصویر آيناز

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
دوستان مواظب باشيد
از آنجا كه شريفه خانم عضو گاماج تشكيلات مربوط به اوبالى است، اين نوشته مى تواند مربوط يك چته باشد. يعنى در اصل اين يك بازى از طرف چته مربوطه است. هشيار باشيد.
تصویر علی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
....... . این کامنت تو که بلند تر از خود مقاله است ذهن خواننده را گیچ می کند. و اخرش هم معلوم نیست چی می خواهی بگی.
اما خانم جعفری ما به کدام ادرس باید نظرات خود را بفرستیم ؟
پیشنهاد من تشکیل یک حزب فرا گیر که هر ازربا یجانی و کلان تورک در ایران با هر ایده بتواند خود را جزوی از ان بداند.
و توسط شورای چند نفری اداره شود
تصویر آيلا

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
كسانى كه نويسنده و شاعر ما را خائن مى نامند آنهم به خاطر منافع شخصى، بايد از شريفه جعفرى ياد بگيرند. كسانى كه چته باز و تماميت خواه و سركوبگرند بايد از شريفه ياد بگيرند. آفرين شريفه خانم
تصویر داور

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
فرق اساسی بین انقلاب مشروطه و ( جنبش کنونی اذربایجان ) در این است که اولی برای ایجاد حکومت قانون وتمامیت ارضی در ایران تلاش میکرد و دومی برای کودتا و ایجاد حکومت ترکی و تجزیه در اذربایجان ایران تلاش میکند . یعنی جریانی تجزیه طلب است که از سوی غرب و اسرائیل و جریان چپ توده ای حمایت میشود . به نوعی همانند جنبش ناسیونال سوسیالیستهای دوران هیتلر است . ترک گرائی و سوسیالیسم همرا ه با دشمنی علیه ایران و کرد و ارمنی یعنی همان فاشیسم ادولف هیتلر اما به ترکی . تبلیغات مخرب اعضا توده ای و فرقه دردرون حبابی بنام جنبش خلق ترک روزی خواهد ترکید .به این کامنت توجه کننید . (
تصویر تهرانلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
دختر شیردل آرزبایجان! بانوی گرامی خانم شریفه جعفری! احساس وظیفه، ندای وجدان تان را با جان و دل شنیدیم. حرفهایتان پیام ابر مرد آذربایجان زنده یاد "پیشه وری" را در ذهن و جانمان زنده کرد. باز تاریخ به ما می آموزد، فرهنگ زنگان، بانوان و دختران مبارز، کار آمد، سرشار از حس ملی با نبوغ خاصی به وطنمان آزربایجان ارزانی داشته است. ندایتان مرهمی بر زخمهای دردمند این ملت است. اگر ممکن است در خصوص آسیب شناسی و رفع این معضل، جستن راههای اعتماد و گرد همائی، ترتیبی اتخاذ کنید تا پیامتان فریاد رسای این ملت در خارج از کشور باشد. در این خصوص حمایت خود را از شما اعلان میکنیم.

تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
در مورد آسیب شناسی جنبش آذربایجان کاربری در گذشته زیر مقاله من چنین نوشته است:

افزودن نظر جدید

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA ی تصویری