رفتن به محتوای اصلی

آژانس: ایران مفاد برجام را رعایت کرده ولی به سقف ذخایر آب سنگین نزدیک شده است
03.06.2017 - 13:14

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش فصلی آژانس درباره اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» که روز جمعه ۱۲ خرداد در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت دومین گزارش این نهاد سازمان ملل از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، است.

آقای ترامپ این توافق را که میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا در دولت باراک اوباما امضا شده است، را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده و گفته که در آن بازنگری خواهد کرد.

آژانس می‌گوید که میزان ذخایر اورانیوم با غنای سه‌ونیم درصد ایران تا روز ۲۷ مه حدود ۷۹ کیلوگرم و ۸۰۰ گرم بوده که بسیار پایین‌تر از سقف مجاز ۲۰۲.۸ کیلوگرمِ تعیین شده در برجام است.

یک دیپلمات ارشد با اشاره به رعایت محدودیت‌های مندرج در توافق اتمی از سوی ایران گفته است که «همه چیز تا این زمان روی روال عادی است».

ایران بر اساس توافق اتمی سال ۱۳۹۴ پذیرفت که بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و در مقابل تحریم‌های بین‌المللی علیه آن لغو یا به حال تعلیق در آید.

هدف از این توافق طولانی‌تر کردن زمان تهیه مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت یک بمب اتمی است که از چند ماه به یکسال افزایش یافته است. برای ساخت سلاح هسته‌ای نیاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سقف ۹۰ درصد است.

آژانس در عین حال در گزارش روز جمعه خود تأکید کرده که میزان ذخایر آب سنگین ایران به ۱۲۸.۲ تن رسیده است که نزدیک به سقف ۱۳۰ تن مجاز است.

ایران از زمان امضای برجام تاکنون دو بار از این سقف عبور کرده که آژانس را بر آن داشته تا در این زمینه «ابراز نگرانی» کند.

در این توافق هسته‌ای تصریح شده که ایران باید ذخایر اضافی خود را به طرف‌های خارجی به فروش برساند، و تهران برای این کار ذخایر اضافی خود را به عمان منتقل کرده است.

رویترز می‌گوید که ایران در حال حاضر آب سنگین تولید نمی‌کند چون تأسیسات اراک برای تعمیرات تعطیل شده است. دیپلمات‌ها می‌گویند که احتمالاً تهران نخواسته است که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۲۹ اردیبهشت تنشی ایجاد کند.

در این انتخابات حسن روحانی با کسب ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رأی بار دیگر به مقام ریاست‌جمهوری ایران رسید.

هنوز مشخص نیست که رآکتور آب سنگین اراک چه زمانی کار خود را از سر خواهد گرفت ولی اگر این اتفاق امروز بیفتد، انتظار می‌رود که در نیمه دوم ماه ژوئیه ایران به سقف ۱۳۰ تن ذخایر آب سنگین برسد.رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.