رفتن به محتوای اصلی

ویکی لیکس: عربستان مشغول توطئه علیه ایران است
20.11.2017 - 02:17

تارنمای افشاگر ویکی لیکس که در جمهوری اسلامی نیز مسدود و فیلتر شده است، در تازه ترین اطلاعات خود اسناد محرمانه ی اقدامات ضد ایرانی کشور اسلامی عربستان را افشا کرد.

در این رابطه، روزنامه نیویرک تایمز اعلام کرد که ویکی لیکس در هزاران سندی که به تازگی منتشر کرده است، جزییات مهمی را درباره ی اهداف عربستان در سال های گزشته علیه ایران افشا کرده و نشان می دهد که سعودی ها نه تنها به دنبال توسعه ی نسخه ی اصیل اسلام یعنی نسخه ی اهل تسنن در منطقه هستند، بلکه تلاش می کنند تا ایران به مثابه کشوری شیعه و همچنین دیگر شیعیان در منطقه را نیز تضعیف کنند. نیویورک تایمز ادامه می دهد چندین دهه است که عربستان ملیاردها دلار از درآمدهای نفتیش را به سازمان های جهادی در سراسر جهان می دهد و بی سر و صدا تلاش می کند از دیپلماسی برای بالا کشیدن جایگاهش استفاده کند. این روزنامه در ادامه با اشاره به اسناد افشا شده ی ویکی لیکس آورده است:

"این اسناد نشان می دهد که یک دستگاه عریض و طویل در درون رژیم عربستان برای انجام ماموریت هایی علیه ایران اختصاص دارد. از سوی دیگر، رایزنی عربستان در تهران نیز روزانه گزارش هایی از اخبار داخلی ایران را به این مرکز سعودی انتقال داده است".

در خبری مرتبط، اندیشکده ی آمریکایی "گیت استونگ" نوشت:

"اگر ایران بازدارندگی دریایی خود را مستحکم کند، آنگاه متحدان آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا بهای سنگینی خواهند پرداخت. این اندیشکده در تحلیلی پیرامون حضور ایران در منطقه نوشت:

"حضور همیشگی پاسدار "قاسم سلیمانی" از فرماند‌هان ارشد سپاه پاسداران در عراق و سوریه و هتا نزدیک شدن او به مرزهای این کشورها، بیانگر این است که ایران برنامه‌ های بزرگ تری برای آزاد سازی موصل در نظر دارد. به نوشته ی این اندیشکده، پل زمینی ایران در بخش سنی نشین عراق، مسیر شمال غربی را برای این کشور به دریای مدیترانه پوشش می‌ دهد و در این بین، مسئله ی دوم گریزناپذیر برای ایران در جنوب غربی، محاصره ی آبی عربستان سعودی است. در چنین شرایطی، "افیخای ادرعی" سخنگوی ارتش اسراییل، از روابطی که میان این کشور و برخی کشورهای منطقه از جمله اعراب حاشیه ی خلیج فارس برقرار است، خبر داد. برخی منابع گارد خلافتی عربستان نیز فاش کردند که به نیروهای گارد دستور داده شده است که به طور پیوسته در کاخ محل استقرار "محمد بن نایف" ولی عهد عزل شده ی سعودی مستقر باشند. این منابع گفتند: "این امر به احتمال زیاد به معنای اقدام برای در بازداشت خانگی قرار دادن محمد بن نایف است".

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرده که عربستان به شهروندان کشور نسبت به انتشار اسناد هشدار داده و می گوید که این اسناد "می تواند جعلی باشد" !! رویترز می گوید که اطلاعیه وزارت خارجه عربستان سعودی هم که در توییتر منتشر شده است، به طور مستقیم اعتبار این اسناد را رد نمی کند. ویکی لیکس ادعا می کند اسنادی که منتشر کرده مکاتبات رایزنی های عربستان سعودی در کشورهای مختلف با دولت سعودی بوده و برخی از آنها مواضع این کشور در قبال مسائل منطقه ای را آشکار می کند. حکومت خلافتی عربستان سعودی به شدت درباره ی انتقادات مردمی حساس است و شماری از کنشگران را به خاطر مواضعشان علیه خاندان خلافت محمدی در عربستان زندانی کرده است و از اینرو نظارت شدیدی بر رسانه های داخلی دارد.

اطلاعیه روز شنبه وزارت خارجه عربستان سعودی تنها واکنش رسمی حکومت عربستان سعودی به اقدام ویکی لیکس بوده که رسانه های دولتی و غیردولتی این کشور آن را نادیده گرفته اند. تارنمای افشاگر ویکی لیکس پیش از این هزاران سند دولت آمریکا را منتشر کرده بود که برخی از آنها به عربستان سعودی نیز ارتباط پیدا می کند. از جمله یکی از این اسناد بیان می کرد که خلیفه ی پیشین عربستان از ایالات متحده خواسته است که برای نابودی تاسیسات اتمی در ایران، به این کشور حمله کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.