رفتن به محتوای اصلی

دربارهء رفتار غيرحرفه ای و مشکوک صدای امريکا
اعلاميه جنبش سکولار دموکراسی ايران
21.11.2017 - 22:19

هموطنان گرامی
اندکی کمتر از یک ماه پس از برگزاری پنجمین کنگرهء سکولار دموکرات‌های ایران در ۲۸ و ۲۹ ماه اکتبر ۲۰۱۷ در شهر کلن آلمان، و بدون هیچگونه ربطی با آن، و بدون حضور نمایندگان جنبش سکولار دموکراسی ایران، و نیز حزب سکولار دموکرات ایرانیان که در مرامنامهء‌اش خود را جزئی از این جنبش می‌داند، گردهمائی دیگری با نام «کنفرانس شورای دموکراسی خواهان»، در همان شهر، برگزار شده است.در این میان تلویزیون صدای امریکا، با پخش خبری کوتاه و بصورتی شعبده بازانه این دو نشست را یکجا و در یک خبر جا داده و
 با تأکید بر آنچه در نشست دوم صورت گرفته، از نظر بصری از ویدئوهای مربوط به کنگرهء سکولار دموکرات‌ها سوء استفاده کرده است؛ آن سان که گوئی این دو نشست با یک هدف مشترک برگزار شده‌اند.

ما، پس از سال ۲۰۱۳ و برگزاری کنگرهء اول سکولار دموکرات‌ها در واشنگتن و انجام مصاحبه با آقای دهقانپور در تلویزیون صدای امریکا، با تغییر خصمانهء سیاست‌های این نهاد، که منجر به کنار گذاشتن آقای دهقانپور نیز شد، مواجه بوده و دانسته‌ایم که دیگر این رسانه خبری از کنگره‌های ما و مصاحبه با دست اندرکاران «جنبش سکولار دموکراسی ایران» (که برگزار کنندهء این کنگره است) تهیه و پخش نخواهد کرد. اما اکنون، با خبری که به این شکل منتشر شده، ملتفت آن شده‌ایم که صدای امریکا، با همسان کردن این دو نشست، از یکسو قصد مخدوش کردن کوشش‌های ما و، از سوی دیگر، استفاده از نام و آبروی ما برای تقویت آن نشست دیگر، که باید در مورد ماهیت‌اش بیشتر دقت کرد، داشته است.
جنبش سکولار دموکراسی ایران از آغاز کار خود را بر چند اصل روشن قرار داده است:
۱. مخالفت با حملهء نظامی به ایران و ضدیت با «چلبی سازی» از جانب امریکا
۲. برانداختن حکومت اسلامی مسلط بر ایران از طریق ایجاد یک الترناتیو معتبر و ناوابستهء سکولار دموکرات در خارج کشور
۳. مستقر ساختن حکومتی سکولار و دموکرات در ایران
۴. مبتنی ساختن قانون اساسی سکولار دموکرات آینده بر مفاد اعلامیهء جهانگستر بشر
۵. جداسازی هر نوع ایدئولوژی کلان از حکومت و جلوگیری از اعلام مذهب رسمی
۶. حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی ملت ایران
۷. پذیرفتن این واقعیت که اکثریت ملت ایران را اقوام گوناگون، با فرهنگ‌ها، مذاهب و زبان‌های مختلف تشکیل داده و این ملت را به مجموعه‌ای رنگارنگ و متکثر تبدیل کرده‌اند
۸. برقرار ساختن حکومتی نامتمرکز بر اساس خودگردان کردن استان‌ها و شهرهای کشور
۹. نپذیرفتن مفاهیمی جعلی و ارتجاعی و تجزیه طلبانه همچون «کشور چند ملتی»، «تقسیمات کشوری بر اساس خطوط قومیتی - زبانی»، «خودمختاری حکومت‌های قومی» و «قائل بودن به حق تعیین سرنوشت» برای قومیت‌ها آن هم بدون دادن حق اظهار نظر به تمامی مردم کشور.
به همین دلیل، از سال ۱۳۸۸ و حدوث جنبش سبز در داخل کشور، و سپس اعلام موجودیت جنبش سکولار دموکراسی، ما هرگز اهمیت رسیدگی به مسائل اقوام ایرانی و یافتن راه حلی برای رفع تبعیض از اقوام کشور را نادیده نیانگاشته و بجد کوشیده‌ایم تا، با برقراری دیالوگی سازنده و آینده نگر مابین اضعاف ملت ایران، و در زیر سقف سکولار دموکراسی، به توافق‌ها و راه حل‌های گوناگون برسیم. شروع مذاکرات سکولار دموکرات‌ها با احزاب متعلق به مناطق مختلف کشور (که متأسفانه اغلب خود را بجای «احزاب منطقه ای» بصورت «احزاب قومیتی» می‌بینند) هم از این رو بوده است. ما در این راه بار ملامت بسیار کشیده و به اتهامات سهمگینی از جانب سلطنت طلبان چکمه دوست و بازمانده‌های کارگزاران ایران بر باد ده رژیم گذشته و نیز نوکران خائن رژیم کنونی دچار شده‌ایم اما همچنان از مواضع فوق دفاع کرده و سکولار دموکراسی را بعنوان تنها راه حل کامل و نهائی مصائب ملت ایران تبلیغ می‌کنیم.
از نظر ما «کنفرانس شورای دموکراسی خواهان»، که پس از کنگرهء ما و با امتناع ما از حضور در آن، در همان شهر کلن برگزار شده و اکنون صدای امریکا می‌کوشد آن را با کنگره ما یکی کند، در بسیاری موارد دقیقاً دارای مواضعی ضد عقاید ما بوده است. به اعتقاد ما، برگزار کنندگان اصلی این کنفرانس، که خود را نمایندگان تشکیلات آقای طبرزدی (که در قید حکومت اسلامی بسر می‌برد) می‌دانند و، به تأسی از سیاست مبهمی که آقای طبرزدی در مورد «فدرالیسم» اتخاذ کرده، در واقع و عملاٌ، چرخ پنجم نهادهای تجزیه طلبی همچون «کنگرهء ملیت‌های ایران فدرال» و اضعاف ظاهراً «دموکراسی خواه» اما کارگزار بیگانگان شده و نشست اخیر را نیز کلاً در اختیار کسانی نهاده‌اند که اغلب جز به تجزیه و تکه تکه کردن ایران نمی‌اندیشند.
واقعیت امر آن است که ما همواره با «کنگره ملیت‌های ایران فدرال» و مواضع آن مشکل داشته و هرگز نتوانسته‌ایم سایه‌ای از آرزوهای خود را با خواست‌های اعضاء آن، که در خلاء و بی اطلاعی عمومی خود را نمایندگان اقوام ایرانی قلمداد می‌کنند یکی ببینیم و لذا، بدینوسیله اقدام ناجوانمردانه صدای امریکا را در آمیختن دوغ و دوشاب محکوم کرده و آن را عملی در راستای زمینه سازی برای ایجاد جنگ داخلی در ایران می‌دانیم.
در عین حال ضروری است که از آقای دکتر عبدالستار دوشوکی، که در خبر صدای امریکا همچون پیوند دهندهء این دو نشست ظاهر شده‌اند، بخواهیم که هرچه زودتر نظر خود را در مورد اینکه «ما» و «آنها» دارای چه وجه اشتراک و چه تفاوت‌های بنیادین هستیم اعلام بدارند تا معلوم شود که نقش ایشان در این اقدام مشکوک تلویزیون صدای امریکا چه بوده است.
با آرزوی ایرانی سرافراز و سکولار دموکرات
کمیتهء برگزاری کنگره‌های سالانهء سکولار دموکرات‌ها
۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹ نوامبر ۲۰۱۶

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.